Wartburg 311 Coupe
Подобно на всички останали модели на серията 311er, купето се базира на тялото и шасито на представения през 1955 г. седан Wartburg 311.
По този начин всички модели/типове от серията 311 и 312 са идентични в предната броня към колоната А. Включително растера на предното стъкло, предното стъкло, таблото за управление, кормилната колонка.
Като отличителна черта са монтирани различни пръстени на фаровете в зависимост от модела. Купето има например предпочитани пръстени за фарове.
Тази версия е част от моделното семейство 311, което включва пикап, седан, комби, лимузина и дори двуместен роудстър.
Серията Wartburg 311 излиза на пазара през 1956-а и се продава до 1965-а, когато на нейно място се появява по-модерният Wartburg 353. Произведени са 288 535 такива коли, всяка от които е била сглобена в завода в Айзенах, Източна Германия.
Лек и прост като конструкция, Wartburg 311 Coupe се задвижва от 0.9-литров двутактов 3-цилиндров двигател, свързан с предните гуми с 3-скоростна механична трансмисия (1956 – 1957), която през 1958 г. е сменена с 4-скоростна кутия.
Въпреки че шасито и шумният двигател на тази кола никога не са се славили с иновативност и напредничавост, Wartburg 311 Coupe е един от култовите соц автомобили, най-вече заради външния си вид, който комбинира американска стилистика с европейски минимализъм и компактни размери. Мощността му от 37 к.с. не е никак впечатляваща, но за времето си е била достатъчна за изпълняването на ежедневни „мисии“.
Купето споделя (като конвертируемата) със седана и задна част, включително капака на багажника и бензиновата капачка. Задните калници обаче са удължени, а задната стена (зад задната седалка) е проектирана по различен начин. В купето това се дължи на сгъваемата функция на седалката, тъй като когато спите в купето, седалките се сгъват така, че да се създава наклонена повърхност, която се простира от таблото до багажника.
Шасито е до голяма степен идентично за всички модели. Моделите, обаче, се различават в областта на первазите (с изключение на комбинацията в задната част).
Рамката, двигателят, предавката, технологията са еднакви за всички модели (изключване на комби/пикап с усилени пружини, по-големи колела и по-къса скоростна кутия)
Разликите в мощността и максималните скорости между моделите (с изключение на комби/пикапа) възникват във връзка с различните тегла и аеродинамика.
Дизайнът на купето се състои в каросерията Meerane. Купето трябвало да се произвежда като заместител на седана F9 конвертируем (тип 309/3). A 311 Cabriolimousine вече не е планиран, тъй като с 311 конвертируеми и 311 седан са били на разположение алтернативи.
Изпълнението на купето е извършено от дизайнерския директор Ерих Люсебинк и Петер Теме.
Купето е представено на обществеността заедно с Wartburg 313 Sport на пролетния панаир в Лайпциг в началото на март 1957 г.
През 1959 г. решетката-акули е заменена от спортната скара.
Скоро след това, правата облицовка/страничната лента се сменя с нова извита. Свързано с това, се използва нова боя. Външната облицовка сега придава мотива на облицовъчната лента в интериора (врата и интериор). Въпреки че все още се предлага като трицветна боя, всъщност има два цвята, но автомобила се разделя на три цветни зони.
По-късно се появяват зъбците в калниците.
Противно на по-късните години, автомобилите Meerane с извити декоративни елементи имат леко различно покритие. Долната повърхност, граничеща с тапицерията, не излиза директно отзад (както по-късно), а прави леко огъване към бронята.
През първите три години от производството (1957, 1958 и 1959 г.), купетата все още се произвеждат в магазина за каросерии Meerane.
От 1959 г. производството на купето е доставяно в Дрезден, като заместител на изчерпващото се производство на кабриото там.
Количества Meerane:
1957 = 100
1958 = 350
1959 = 511
Статистиката на Meerane показва 965 автомобила.
От пролетта на 1964 г. купето е доставено в модернизирана и опростена форма. Най-забележителната особеност на тази нова версия са променените странични прозорци. По този начин предните триъгълни прозорци са пропуснати, а страничните прозорци (и по този начин цялостният изглед) са увеличени, като се запазва алуминиевата рамка. Предните прозорци са без рамки и напълно прибиращи се. Задните стъкла са регулируеми. Има прозорец без рамки във вратата в тази форма от 1955 г.
Интериорът също е подложен на модернизация. Така че седалките и облегалките вече са монохромни. Кривата на вътрешната облицовка е елиминирана. Вратата и страничните панели са монохромни.
Wartburg 1000 Hard Top Coupe / HT 311-300 / 312-300 HT е показан на юбилейното изложение през 1965 г. (800 години Leipziger Messe).