Архив

Renault

118.renault1119.renault2120.renault3122.renault5Историята на фирмата Renault започва от неголяма къща в Биланкур. Луи Рено е най-малкото дете в семейството, където освен него има двама братя и две сестри. Баща му е успешен бизнесмен, а майка му – дъщеря на собственици на магазин, която обича развлеченията и изкуството. На 1 октомври 1898 г. от Биланкур излиза на бял свят първият велосипед на Луи Рено. През 1899 г. 21-годишният Луи, заедно със своя по-голям брат Фернан, организира семейната фирма Les Freres Renault.

Автомобилното производство започва на 24 декември 1898 г., когато Луи Рено приема предизвикателството да премине на своята Voiturette A-клас нагоре по стръмната улица „Ру Лепик” на Монмартр в Париж. 

В годините на Първата световна война продукцията на заводите в Биланкур, заемащи площ от 14 хектара и наброяващи повече от 4000 работници, се препрофилира за нуждите на армията. Renault е главен доставчик на тежки камиони, артилерийски влекачи и танкове.

През 1925 г. елмазният символ става логотип на марката и за пръв път се поставя на модела 40 СV. Емблемата първоначално има формата на ромб с изписано име на основателя, а по-късно по различен начин се стилизира елмазът.

Почти веднага след навършване на 40-годишния юбилей на фирмата започва Втората световна война. Компанията, наброяваща персонал от 45 000 работника, се оказва в ръцете на окупаторите. На разрушителни бомбардировки е подложена фабриката в Биланкур. Когато се освобождава Париж през август 1944 г., работниците в Renault са около 13 000. През същата година почива Луи Рено, който е обвинен в сътрудничество с окупаторите и опозорен.

След войната фирмата се връща отново към производството на автомобили. Първият модел тогава е предвоенният Juvaquatre. Автомобилът е с хидравлични спирачки и амортисьори. Постепенно се преминава към модерно производство. През 1945 г. предприятието се национализира.

През 1959 г. Renault е шестият по големина производител на коли в света.  Продадени са 102 000 Dauphine и 15 000 4 СV в САЩ, 14 000 в Германия и 19 000 в Италия.

През 1966 г. компанията произвежда 738 000 автомобила и има 5 завода за сглобяване в Европа извън Франция, 1 в Канада, 9 в Латинска Америка, 5 в Африка, 1 в Австралия и 1 в Азия. Три години по-късно се произвеждат 1 млн. превозни средства с елмаза на капака отпред, от които повече от половината за износ.

През 1980 г. е първата победа на марката във Формула 1. Три години по-късно се подписва съглашение с Matra и започва да се произвежда Renault Espace – първият еднообемен автомобил в света, наричан още „моноспейс” (няма отделни пространства за двигателя, купето за пътниците и за багажа). След още една година компанията изпада в криза, от която излиза през 1986 г. Доходите на фирмата достигат 3,7 млрд. франка. През 1982 г. Renault се произвежда в САЩ под названието Alliance и става автомобил на годината. Тази кола кара и Джеймс Бонд в серията на филма от това време.

След пускането на модела 19 през 1988 г. се получава рекордна печалба от FF 8,9 млрд. Фирмата става акционерно дружество и излиза моделът Clio. През 1991 г. той е „Автомобил на годината” за Европа. Второто поколение на модела излиза през 1998 г.

След това се сменя емблемата на предприятието, шеф на концерна става Луи Швейцер, а тимът на „Уилямс Рено” е шампион във Формула 1.

До 1994 г. излизат моделите Safrane, Twingo и Laguna. През 1995 г. дебютират Megane и Scenic. След още 4 години се подписва споразумение с Nissan и е показан Avantime. От 1998 г. тръгва лекотоварното Kangoo и е обявено новото Clio. В Женева е показан Vel Satis. През 2001 г. идва ред на Laguna II – първият автомобил в света, получил пет звезди от пет възможни в тестовете EuroNCAP. След това бяха обявени новите Meganеи Scenic. Продължава оновяване на гамата до наши дни. Обявени бяха и Zoe, както и електрически модели.

Щаб-квартирата е в Булон-Билнакур. Концернът е представен в 118 държави. През 2011 г. печалбата е 2,139 млрд EUR. Субсидарии са Automobile Dacia (99.43%), Renault Samsung Motors (80.1%), AutoVAZ (25%), Renault Sport, Renault Sport F1, RCI Banque, Motrio. В различните дейности са заети 128 322 души.

Компанията е 30% собственост на държавата. На Международния фестивал в Париж за най-красива кола на 2008 г. са номинирани моделите на марката Z.E. Concept и Ondelios. Появява се съобщение за интереса на фирмата към продаващото се Volvo. В края на февруари 2008 г. френският концерн купува 25% плюс една акция на „АвтоВАЗ”. С купуването на този дял конгломератът Renault-Nissan има претенции за трети по големина в света след Toyota и General Motors, като пуска около 7 млн. коли годишно. Към конгломерата е и руското предприятие „Автофрамос“ – бивш „Москвич“.

Един след друг са „Автомобил на годината за Европа”  следните модели на френската марка: през 1966 г. – Renaut 16, през 1982 г. – Renault 9, през 1991 г. – Renault Clio, през 1997 г. – Renault Scenic, през 2003 г. – Renault Megane и през 2006 г. – Renault Clio III.