Fiat 1100
Fiat 1100 е компактен автомобил, произвеждан през 1937-1969 г. от италианския производител на автомобили Fiat. Монтажът е в Италия, Австралия, Казабланка – Мароко, Ферейра – Аржентина. Двигателят е 1089 куб.см. I4 и 1221 куб.см. I4 – отпред, задвижващи са задните колела.
Fiat 1100 е представен за първи път през 1937 г. като обновена версия на 508 Balilla (истинското му име е 508C) с изглед, подобно на 1936 Fiat 500 Topollino и 1500, с типична за края на тридесетте години сърцеобразна предна решетка, оформена от прохождащия дизайнер Данте Джиакоза и заоблена предна аеродинамична част, откъдето идва и неговия прякор „големия нос“ – mushone. Моделът се предлага и в таксиметров вариант – популярен през 30-те и 40-те и в България. През 1949 г. е представен обновен вариант със заоблен и по-голям капак на багажника и ново обозначение – 1100Е.
През 1953 г., 1100 е напълно обновен като компактен седан с четири врати, с модерна каросерия монокок и интегрирани предни светлини. Новият модел е наречен 1100/103 след номера на проекта, и е предложен (както обикновено по това време) в две различни версии: Iconomica (по-евтина) и Normale (стандартен). През октомври 1953 г., колата става достъпна в спортна версия, 1100TV (Turismo Veloce) с трета светлина в средата на решетката и 50 к.с. от 36 к.с. на редовните версии. Също на разположение е версия комби, с врата със странични панти на гърба.
Между 1956 г. и 1960 г., новият 1100 претърпява няколко леки промени в фасонни части и детайли, например новия дизайн на решетката, по-правоъгълен профил, двоен тон цвят, и в крайна сметка малки опашни криле с копие-образни подсветки. Като опция може да се монтира с нов мощен 1221-кубиковия двигател.
Със запазването на външните промени на този модел, през 1962 г. Fiat представя третото поколение 1100, наречено 1100D. Това е комфортен седан с четири врати, много подобен на Granluce, но с по-прости страни и нова опростена правоъгълна предна част. Автомобилът е с много по-добри динамични показатели и успява да ускори до 80 км в час за 14 сек. Спокойно поддържа мчаксимална скорост от 128 км в час при 5000 об./мин. Втора и трета предавка се превключват съответно при 33 и 56 км в час. Моделът е дълъг 3910 мм при междуосие от 2340 мм, ширина 1460 мм и височина 1456 мм. Теглото е 934 кг. Резервоарът е от 37,71 л. Моделът се пуска до 1966 г.
Последният 1100 модел, роден през тази година, е 1100R („R“ за Rinnovata – „обновен“). Той е по-дълъг, с права и по-тънка линия, с квадратен гръб и предния край с изглед не много по-различен от по-голямата си сестра Fiat 124. По отношение на стайлинга закърнели перки заменят вертикалната форма на 1100D и поместват кръглите задни светлини от Fiat 850. 1100R се предлага само с по-стария 1089-кубиков двигател сега със степента на сгъстяване 08:01 и претендирана мощност от 48 к.с. Нови са по-малките 13-цолови джанти. Предният и задният капак са олекотени и заздравени, багажното отделение е увеличено за сметка на резервоара, който е от пластмаса вече. Чувствително подобрено е окачването, също системата на вентилацията на купето, която е еднаква с тази на моделите 850 и 124. Има механизъм за заключване на волана срещу кражба.
Съединителят и скоростната кутия са малко променени, но връщането на пода на монтирането на скоростния лост, разположен между предните седалки и свързан към скоростната кутия със съединителен прът, е приветствано от автомобилните журналисти. Липсата на синхронизатор на дъното на скоростта говори за малко остарял дизайн.
Багажникът е полезно разширен, подпомогнато от леко увеличение в общата дължина на автомобила, както и с опаковката на резервната гума (под пода) и резервоара за гориво в задното крило вдясно.
Клапаните са по два на цилиндър, карбураторите – Solex C32 PHH/9 или Weber 32 DCOF1. Кубатурата е 1089 cm3 с мощност 48 к.с. при 5000 об./мин и макс. въртящ момент от 76,5 Нм при 2800 об./мин. Максималната скорост е 132 км в час. Ускорението от 0 до 100 км в час става за 22,9 сек.
С един резервоар могат да се изминат 517 км. Дължината на каросерията е 3965 мм, при ширина 1465 мм и височина 1440 мм, базата е 2340 мм. Резервоарът е от 36 л. Теглото е 850 кг. празен, 1250 натоварен.
От версията са произведени над 314 000 броя. С модела си отива и 30 годишната история на серията 1100.
1100T е правен от 1957 г. като ван, пикап и автобус. Автомобилът е оборудван с редови двигател с 1089 куб.см. (тип 103 D.007) с 38 к.с. при 4800 об./мин. и има максимална скорост от 90 км в час. През 1959 г. бе представен неговият наследник, Fiat 1100 T2, който има 45 к.с. Производството продължи с постоянен поток на актуализираните двигатели, докато производството на 1100 T4 най-накрая дойде до края през 1971 г.