Moskvich-402/407/403
Автомобилът се произвежда в СССР от МЗМА, Москва, и като Scaldia, в Антверпен, Белгия. Годините на производство са 1956-1958 г. /1958-1963 г. Типът на каросерията е 4 врати седан (4‑местен), 5 врати универсал (4‑местен) и 5 врати фургон 2-местен. Скоростната кутия е 3- и 4-степенна механична. Дължината на колата е 4055 мм, ширината – 1540 ммм и височината – 1560 мм, клирънсът – 200 мм, колесната база – 2370 мм. Масата – 980 кг.
Историята е следната. „Москви́ч-402“ е съветски лек автомобил от малък клас, пускан от 1956 до 1958 г. в 87 658 екземпляра заедно с модификациите. „Москви́ч-407“ е усъвършенствана версия с модернизиран горноклапанов двигател с подобрена изработка, пускан от май 1958 г. до 1963 г. в 359 980 екземпляра. „Москви́ч-403“ е „преходен“ модел с някои възли и агрегати на бъдещия модел 408 и е пускан от декември 1962 г. до юли 1965 г.
Предшественикът на „Москвич 402“, пускан от края на 1946 г., е „Москвич-400/401“ и представлява създаден въз основа на репарациите, получени от СССР по остатъците от оборудването и производствената документация на довоенния Opel Kadett K38, намиращ се в серия от 1937 г. В Германии в същото време, от 1947 г. до 1953 г., се пуска моделът от същото семейство Opel Olympia, със същата каросерия, но с различен капак на двигателя и по-мощен мотор с горни клапани (1488 см³, 37 к.с.). По такъв начин съветският автомобил отстъпва на своята немска сестра. Колата не изглеждала добре в сравнение с произвежданите в момента и дори в сравнение с появилата се „Победа“ ГАЗ-М-20.
Затова през 1950 г. започва работа над нов автомобил с каросерия „понтон“. Главен конструктор е Александър Федорович Андронов. Той съумява да организира неголям колектив, като прави кола, при която запазва само двигателя и скоростната кутия от предишния модел.
От Горкиевския автомобилен завод са поканени и др. специалисти – Б. Д. Кирсанов, Л. И. Белкин, Ю. М. Немцов, От ЗИС – И. А. Гладилин, С. Д. Чуразов, А. М. Жерядин, К. И. Файбисович. Освен това, от московския мотоциклетен завод е прехвърлен конструкторът на двигатели И. И. Окунев. Затова не е чудно, че в дизайна на автомобила има влияние оформлението на „Волга“ ГАЗ-21. Първите опитни образци са готови през 1951 г. За запознаване с чуждата конкуренция са доставени Fiat-1100 (1953-1962 г.) и Lancia Aurelia (1950-1958 г.), Simca Aronde (1951-1964 г.) и Citroen 2CV (1948-1990 г.), Hillman Minx (1948-1956 г.), Ford Consul (1951-1956 г.) и Ford Taunus 12M (1952-1962 г.) . Естествено нито един от тях не е ползван за прототип. Но те подробно са изучени.
По разработани чертежи на ГАЗ са изготвени шампите за ламарините. Събрани са 7 опитни екзепляри. Един от тях е показан на изложбата през 1955 г. ВДНХ. Серията започва на 20 април 1956 г. По-късно щампите се правят в друго предприятие. Автомобилът получава по-просторно и по-добре остъклено купе от предшественика си. Окачването е променено – отпред с два напречни носача. Елсистемата става 12 волта. Монтират се по-малки колела.
Главен недостатък е долноклапановият мотор от 1220 см³ с 35 к.с. Затова скоро е заменен от нов горноклапанов от 1358 см³ с 45 к.с. Модернизираният автомобил с този двигател вече носел обозначения „Москвич-407“ и се пускал от май 1958 г. Имало външни промени, а задействането на стартера станало електромагнитно. От март 1961 г. се появява отзад редуктор с хипоидно зацепване.
„Москвич-423“ е първият съветски сериен автомобил с товаропътническа каросерия комби – универсал. Задните седалки се накланят и образуват товарен отсек с дължина 1473 мм и ширина 1220 мм, при свалени задни седалки колата може да превозва вече 250 кг. Задните ресори са по-широки с 5 мм. Задната врата се отваря наляво на панти и е на височина 760 мм от земята. Имало и триврати проекти за универсал и фургон, но те не влезли в серия. Има и пълнозадвижвана версия, както и на следващия модел 407, правен до 1963 г. Автомобилът търпи външни промени – появява се метална капка на капака отпред и надпис, место флагчето, променят се и задните светлини при 403, броните, сменят се решетките отпред и мигачите.
„Москвич-403“ е модернизиран с двигател вече 1360 см³ и 45 к.с. и от предстоящия „Москвича-408“ взема някои елементи (части на окачването, спирачки, интериор). „Москвич-424“ е товаропътнически универсал на базата на „Москвич-403“, пускан през 1963-1965 г., а „Москвич-432“ – фургон.
В 2 екзепляра е изготвено „Москвич-407-купе“ – спортен автомобил. С „Москвич-407“ заводският отбор участва в рали „Хиляда езера“ и в „Акрополис“.