НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

BMW 328

 

BMW 328 е най-именитият спортен автомобил на марката до войната. Произвежда се и като Fraser-Nash BMW 328.BMW_328_1938

Това  е един спортен автомобил от BMW между 1936 и 1940 г., с дизайн на Петер Шимановски, който става шеф на дизайна на BMW след Втората световна война (въпреки че технически колата е проектирана от Фриц Фидлер).

Предният капак на компактния двуместен роудстър е укрепен с кожени колани, стягащи силния, но лек двигател. В по-голямата си част сглобяването се извършва във фабриката на марката, но има и версии на кабриолет на външни производители на каросерии, забележителни с луксозната си изработка и елегантен стил.

Произведени са само 464 бройки в Айзенах, Германия. Това е спортен автомобил – роудстър, с междуосие 2400 мм, при дължина на колата 3900 мм, ширина – 1550 мм и височина 1400 мм, собствено тегло 830 кг.

Двигателят е OHV 6-цилиндров линеен (лека сплав на главата), с обем 1.971 куб.см. (66 мм диаметър на цилиндъра, 96 мм ход на буталото). Компресия – 7.5: 1. Подаването на горивото е с  карбуратор Solex 30 3 JF downdraft. Мощността е 80 к.с. при 4500 об/мин. Резервоарът побира 50 л.

Предаването е с  4-степенна скоростна кутия. Каросерията е алуминиева, със стоманено шаси-стъбла. Предното окачване е на напречни листови ресори, задното – на жива ос с листови ресори. Амортисьорите са хидравлични. Спирачките са 280 мм хидравлични барабанни. Максималната скорост е 161 км в час.

1937-Frazer-Nash-BMW-328-Roadster

1937-Frazer-Nash-BMW-328-Roadster

През 1999 г. BMW 328 е обявено за един от 25 финалисти за „Автомобил на века“ от световна група от автомобилни журналисти.

Нововъведенията са просто авангардни – тръбна рама, 6-цилиндров двигател с глава от алуминиеви сплави, нова система на клапанния механизъм с щанги.
 От върховия модел са сглобени едва шест автомобила – по три в Германия и Италия. С появата на роудстъра окончателно се формира идеологията на BMW, до ден днешен определяща концепцията на новите автомобили – „Автомобилът – за водача”. Не многото доживели бройки до наши дни е просто невъзможно да купиш за някакви пари.
За четири години са произведени само 400 екземпляра от окомплектовани BMW 328 и 69 шасита, но те са извън конкуренция. Около 200 са запазени. Състезателните версии на тези автомобили побеждават в английското Tourist Trophy през 1936 г., вземат двойна победа през 1938 г. в легендарните италиански състезания Mille Miglia – вторият път с пилот барон фон Канщайн, а също печелят 24-часовата гонка в Белгия и Alpine Trial, както и победи в Англия, Румъния, Португалия, Швейцария, Аржентина, Бразилия, Северна и Южна Африка.