Архив

Peugeot

115.peugeot-logos116.peugeot1Peugeot – най-големият френски автомобилен производител. Първоначално произвежда велосипеди, играчки, кафемелачки и други домашни потреби. Названието е самата фамилия на основателите – първият от тях е Жан-Жак Пежо (1699  1741 г.).  Символ на предприятието става френският лъв.

През 1888 г. фирмата постига споразумение с Луи Серполе за лицензно производство на неговата триколка. Арманд Пежо конструира своя първи парен автомобил през 1889 г., а през 1891 г. – коли със задно разположен „даймлеров” мотор и тубообразно шаси, които добре се продават. Така се стига до Peugeot Type 1. Следват Type 2 и Type3 с бензинови мотори.

Производството бързо нараства и от 29 пуснати коли през 1892 г. достига 40 две години по-късно. При Type 4 има двуцилиндров V-образен двигател, който се разполага под задната седалка, а задвижващи са предните колела чрез верига.

През 1896 г. Арманд Пежо открива компанията Societe des Automobile Peugeot.  Той построява нова фабрика, която пуска собствено разработения от него двигател. Автомобил на марката печели по това време състезанието „Париж-Бордо-Париж”. През 1900 г. производството достига 500 коли. Братята на Пежо основават собствена фирма за коли, наречени Lion през 1905 г. През 1910 година двете компании се сливат в Societe des Automobiles et des Cycles Peugeot.

Фирмата има репутацията на производител на икономични коли с пространство в купето и добро управление на пътя. В компанията Peugeot 204 въвежда предното задвижване през април 1965 г. Това е малък четириместен автомобил по дизайн на Pininfarina, с двигател от 1130 куб. см и мощност 53 к.с.

Сега компанията,  като по-голямата в производственото обединение PSA Peugeot Citroen, е вторият по големина производител  в Европа заедно със Citroen, като е лидер при „вановете” и лекотоварните версии. Традиционно добра при дизелите, компанията прави и съвместно производство с Ford, с което неимоверно разширява пазара си.

На Peugeot 206 принадлежи три пъти титлата в Световния рали шампионат. Обявени бяха моделите 408, 508, 208 и 301. Така се премина към новата номерация на моделите. 208 завоюва много награди. На Льо Ман 908 HDI преди това взеха първите три места. По последните автосалони се показаха доста хибридни версии на марката. Електрическото Peugeot iON се продава вече и в България.

Марката дълги години абсолютен рекордьор по продажби в България. Особено популярни в София са маршрутките „ванове” с емблемата на френския лъв от модела Boxer, а също и лекотоварните Partner.

През 2007 г. обемът на производства съставлява 1 957 100 автомобили.

Оборотът е € 56,3 млрд (2005). Чистата печалба е € 1,0 млрд (2005)

Броят на сътрудниците – 207 800 (2007) PSA Group

Компания майка PSA Peugeot Citroën

Peugeot е един от основните френски производители на автомобили, част от PSA Peugeot Citroën. Компанията майка  PSA Peugeot Citroën е втора по големина в Европа, най-голям в Европе производител леки търговски автомобили (18,8 % от пазара) и лидер в производството на автомобили с ниско равнище на вредни отработили газонве  (26,2 % от пазара на автомобили, равнището на газове на които е по-малко от 130 г/км).

От 18 июли 2009 г. Жан-Марк Гал пристъпва към  изпълнение на задълженията си като  генерален директор на  Peugeot. Той много години е работил в структурите на  Volkswagen, General Motors и BMW. На новата длъжност в Peugeot отива от поста Global Sales Director на бранда Mercedes-Benz. Гале потвърди продължението на реформата на организационната структура на групата и компанията, целта на която е :

    Продължаване на активната глобалицазация на концерна;

    Да стане лидер в предлагането на продукти на клиентите на равнището на удовлетворяване на търсенето

    Подобряване на  ефективността.

През март 2014 г. френската PSA Group купува от General Motors – Opel и Vauxhall, за 2.2 млрд. Евро. С това става номер 2 в Европа след  Volkswagen Group. PSА ще държи 16% от европейския пазар, докато лидерът Volkswagen остава с 24%.