Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Смяна на маслото

Спомняте ли си как вашите автомобилни учители са ви учили внимателно да проверите с пръчката нивото на маслото в колата? Едно от нещата, които се набиват в главите на поколенията като твърди навици – наравно с гасенето на лампите при излизане от стаята и разчистването на чиниите от масата след вечеря – е, че маслото трябва да се сменя на всеки около 5000 км.

Старите навици трудно се премахват – и това не е непременно лошо. Но хората вече преосмислят някои свои схващания, наследени отпреди. И изглежда, че с убеждението, че маслото трябва да се сменя често, също става така.

Имало е време, когато 5000 км е било добър пробег за подмяна на маслото, но той със сигурност не важи за никоя кола, купена в последните осем-девет години.

Химията за производство на масла и технологиите на двигателите са усъвършенствани до такава степен, че повечето коли могат да изминат още хиляди километри, преди да се налага смяна на маслото, твърдят специалисти. По-добра средна стойност за смяна на масло според тях би била 12 000 км, а понякога – 15 000 км и дори повече.

Калифорнийската служба за управление на отпадъците от няколко години провежда публична информационна кампания за „мита за петте хиляди километра“ и насърчава шофьорите да изчакват повече между смените на маслото. Въпреки че информацията е отпреди няколко години, службата поддържа списък с коли на своя уебсайт с указания, кога те се нуждаят от смяна на маслото. Опасенията са не само относно разходите за шофьорите, но и за екологичния ефект от изхвърлянето на все още годно масло.

Ситуацията не е толкова ясна, твърдят от Shell Global Solutions. Според тях вместо да се назовава точна цифра, е по-добре собствениците на автомобили да следват препоръките в ръководството за експлоатация на колата, с което сте я купили. По  ръководството за Mazda 5 от 2007 г. напр., за целта се налага да определите какъв е стилът ви на шофиране – дали включва много спиране и стартиране, кратки дистанции на придвижване, продължителен престой, кални, неравни или прашни пътища, висока влажност или ниски температури. В зависимост от това стойностите варират между 8000 и 12 000 км.

Различните типове на шофиране обикновено са известни като тежко или умерено (което също така бива наричано и нормално), казват специалисти, което звучи не твърде естествено, доколкото повечето хора надали смятат, че карат в тежки условия – но изглежда, че все пак го правят. Причината е, че ако изминете по-малко от 15 км, двигателят и маслото не се загряват напълно. А ако маслото е все още студено, то не може да абсорбира така ефективно замърсителите от вътрешното горене.

Маслото е проектирано да работи най-добре при пълно затопляне, поне 75 км умерено шофиране изцяло по магистрала.

Някои хора продължават да се придържат към принципа за смяната на маслото на 5000 км – и много не вярват на препоръките в ръководството на автомобила. Ако сте сред тези скептици, има фирми, които предлагат анализи на моторното масло. Може да погледнете какво препоръчват те. В подобни фирми се подлагат на обработка стотици образци от масла  и може да се приеме, че препоръките им са меродавни.

Друг начин за по-точна оценка на потребностите от смяна на маслото е да си купите кола, която има индикатор за нужда от поддръжка, напр. Honda. Светлинен индикатор на таблото информира шофьора, когато системата прецени, че на маслото са останали само 15% полезен живот. Времето между подмените на маслото зависи от шофьора и условията на каране. Honda използват подобни индикатори в повечето си модели в последните няколко години. Преди това ръководството за потребителя е препоръчвало подмяна на всеки 15 000 км в умерени условия и на 8000 км при тежки условия.

Дилърите често държат да посещавате сервиз за смяна на маслото на всеки три месеца или 5000 км. А и самата цифра от 5000 км предизвиква обикновено реакция – ще заредя колата си с бензин, ще я измия и ще й сменя маслото, и ще върви като нова…Но практиката показава друго.

Повечето шофьори не попадат в категорията „каране при тежки условия“. Обикновено в автосерзива ще ви предложат да плащате за по-честа смяна на маслото от необходимото. Но според Shell Global не бива „да се подлага на съмнение преценката на производителя“.

Така че преди да решите, дали е време за смяна на маслото, намерете ръководството на автомобила и проверете какво казва то. И когато човекът от автосервиза ви лепне стикер, който ви определя следваща дата за подмяна на маслото след  5000 км, не го приемайте като догма. Може би единственото, от което се нуждае колата ви, е да я откарате само в някоя автомивка да я поизмиете…