Архив

Zastava 750

В производство е от 18 октомври 1955г. до18 ноември 1985 г. Монтажът се 800px-Fičo1правеше в Крагуевац, Сърбия и Богота, Колумбия.Класът е  Supermini (B) в стил с 2 врати. Свързан Fiat 600.

Предаването ставаше с 4-степенна ръчна скоростна кутия.

Междуосовото разстояние беше 2010 мм при дължина 3300 мм, ширина 1390 мм и височина 1410 мм. Собственото тегло беше 640 кг.

Zastava 750 се правеше от сръбския автомобилен производител Zavod Crvena Zastava в Крагуевац. Това бе версия на Fiat 600, произведена с лиценз от 1962 г.  и е с по-голяма дължина от версията на Fiat. Zastava 750 имаше двигател с мощност 467 cc, който произвеждаше 25 к.с. По-мощният 750 SE имаше 30 к.с. при 5400 об / мин, а въртящият момент бе 52 Нм при 3600 об / мин. Това е най-малката кола, произвеждана някога от Zastava. По-късно по време на производството, през 1980 г. е въведена Zastava 850. Тя е почти идентична със Zastava 750, но двигателят имаше по-голям капацитет и 32 к.с. Zastava 850 е по-трудно да се намери от модела 750, но и двете са все още широко достъпни в бивша Югославия.

Zastava 750 е широко известен с прякорите си „Fića“ (Фићa) or „Fićo“ (Фићo) на сръбски, черногорски, хърватски и босненски, с „Fičo“ или „Fičko“ на словенски език и „Fikjo“ . Прякорът „Fića“ идва от главния герой на комикса, публикуван от вестник „Борба“ през първите години от производството на колата.

800px-Zastava_750_on_Reymonta_street_in_KrakówПроизводството на Zastava 750 започва на 18 октомври 1955 г. и завършва на 18 ноември 1985 г. Популярността на автомобила започва да се увеличава през последните години, отчасти поради ниския разход на гориво и много ниската цена като втора употреба. Също така започва да се превръща в символ на носталгията и много млади хора, които се нуждаят от евтин утилитарен автомобил с бохемски символ за статут, купуват тази кола като второ превозно средство. Поради тази причина цените се повишиха през последните няколко години и се появиха много фен клубове.

Zastava 750 също е сглобявана в Колумбия – в съседство с различни американски 14632654-4джипове, както и други модели на Fiat – C.C.A. в Богота.Тя е бил продавана в Колумбия като Fiat 750Z, от 1977 до 1984 година. 750Z е строен в сравнително голям брой за първите три години, след което производството се забави значително. Това се дължеше на това, че CCA стана местен филиал на Mazda, благоприятствайки производството на по-печелившите японски автомобили.

От 15 до 18 октомври 2005 г. по повод на петдесетата годишнина от старта на производството е  проведен голям парад по улиците на централния град Крагуевац, който събра повече от 150 „FICA“ от Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина и Македония.