Fiat 125
Fiat 125 е въведен от Fiat през 1967 г. и произвеждан от него до 1972 г. като голям семеен автомобил. Дериватите са били строени по лиценз извън Италия до 1990-те години. Както стартира, колата е необичайно смесване на пътнически салон с мощност на спортна кола – комбинация, която ще бъде по-широко приета от европейските масови авто-производители в следващото десетилетие.
Сглобява се в Италия, Казабланка – Мароко (SOMACA), Кордоба – Аржентина и в Ранкагуа, Чили.
Свързани са Fiat 1300/1500, Fiat 124, Zastava 125pz, Polski Fiat 125P, FSO Polonez.
Двигателят е 1608 куб.см. DOHC. Скоростната кутия е ръчна, 4-степенна (125: 1967-1973 г.), 5-степенна механична (125s: 1968-1970 г., 125 Special 1970-1973 г. ), 3-степенна автоматична (125s: 1968-1970 г., 125 Special 1970-1973 г.)
Междуосието е 2505 мм, дължината – 4232 мм, ширината – 1625 мм и височината – 1440 мм. Собственото тегло е 1150 кг. Предшественик е Fiat 1500. Наследник – Fiat 132.
Клетката на каросерията е почти непроменена от тази на по-дълъгия вариант на предходния модел, на Fiat 1300/1500, и използваното шаси е същото като при Fiat 1300/1500. Тялото е леко удължено развитие на Fiat 124 – и двата модела споделят едно и също помещението за пътниците и вратите, но на 125 задната седалка е малко по-назад, отразявайки 2505 мм колесна база, наследена от Fiat 1500 и над осем сантиметра по-дълга от тази на 124.
Двигателят на новия автомобил се основава на един монтиран в Fiat 124 Sport: 1608 куб.см. DOHC агрегат с 90 к.с. 125 е оборудван със Solex карбуратор. Колата е снабдена с алтернатор, двойни фарове и увеличаване на броя на енергоемките електрически компоненти. Други забележителни характеристики са съединителят и електромагнитното охлаждане.
През 1968 г. най- 125s (Special) се добавя към гамата, със 100 к.с. (от модифицирани цилиндрова глава, разпределителен вал, всмукателен колектор и карбуратор Weber) и необичайно по това време – петстепенна скоростна кутия. Редица други подобрения са направени, включително подобрена тапицерия и стайлинг. 125 се хвали с нова работа и динамика.
Special има фейслифт през 1970 г. с помощта на почти една и съща тапицерия като 125s , но и двете предни и задни светлини са нови , въпреки че въз основа на тези, използвани на 125. Тристепенна автоматична скоростна кутия също става достъпна като опция.
Производство от Fiat в Италия е прекратено през 1972 г., когато Fiat 132 е въведен, след като са били построени общо 603 877 коли.
Външната продукция в Полша включва Polski Fiat 125P (след 1975 г.).
Това е копие произвеждано по лиценз от Fabryka Samochodow Osobowych (FSO) от 1967 до 1991 г. , под марката Polski Fiat като 125P на Polski Fiat , а по-късно като FSO 1500, FSO 1300, или FSO 125P.
Беше малко по- опростен вариант на колата Fiat, с остаряли 1300 куб.см. или 1500-кубикови двигатели и механиката от Fiat 1300/1500. Полските автомобили се различават в детайли от италианските такива, най-видимата отлика бяха четирите кръгли фарове, вместо квадратни, по-опростените брони и предна решетка, оранжевите предните лещи мигачи, различни детайли във формата в опашката и дизайн на предните лампи, по-опростените щамповани ламарини на тялото, старите Fiat 1300/1500 шаси и интериор. Този модел също е на разположение като комби (на Polski Fiat 125P Kombi) и пикап, разработен в Полша, след като производството на италианския Fiat 125 приключи през 1972 г.
В Югославия се пуска Zastava 125 – произведен модел, идентичен с полския 125P. Налични версии са 125 PZ с 1295- или 1481-кубикови двигатели.
В Египет производството на полската 125P версия продължава под името Nasr 125 до 1983 г. , оставайки един от най-търсените автомобили поради своята здравина и надеждност.
В Аржентина на 125 е строен през 1972-1982 г., първоначално от Fiat-Concord, а по-късно като Sevel . В допълнение към 4 врати седан версия, има комби и пикап (наречен Multicarga, уникален аржентински дизайн). Има също купе, наречено 125 Sport – със същата механика като на седана, но на базата на Fiat Coupé 1500 Vignale .
В Колумбия няколко копия са направени от италианския 125 и бързо е заменен от полския 125P – по-подходящ за местния пазар.
В Чили е произвеждан автомобил, който е бил правен почти равен на Fiat 125 Special – Restyling през 1970 г.
В Мароко SOMACA (Société Marocaine Automobile) сглобява 125 в Казабланка.