НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Fiat 131

Fiat 131 се монтира в  Торино – Италия, Богота – Колумбия, Джакарта – Индонезия, Казабланка – Марокоfiat-mirafiori-07 (SOMACA), Варшава – Полша (FSO) и в Барселона , Испания (SEAT 131).

Предаването е с 4- и 5-степенна механична, или 3-степенна автоматична скоростна кутия. Междуосието е   2490 мм, при дължина на каросерията от 4230 до 4264 мм , ширина от 1644 до 1651 мм и височина от     1381 до 1411 мм. Собственото тегло е от 950 до 1145 кг.

Fiat 131 е малък семеен автомобил, произвеждан от италианския производител на автомобили Fiat през 1974-1984 г. Той е изложен  на Торинското автомобилно изложение през 1974 г. 131 е замяна за успешното Fiat 124, като се пуска с две врати и седан с четири врати и пет врати комби. На 131 е дадено името Mirafiori – предградие на Торино, където са произведени автомобилите. В Италия общо са произведени 1 513 800 коли.

Тялото е стоманен монокок в  стил на типичния триобемен дизайн. Двигателят е отпред, надлъжно монтиран в предната част на колата, задвижващи са задните колела. Скоростната кутия е директно зад двигателя. Двигателите са всички редови четирицилиндрови с чугунен цилиндров блок и цилиндровата глава от алуминиева сплав, или pushrod с разпределителен вал верижна предавка, или двойно горно разположени разпределителни валове (DOHC), задвижвани от гумен назъбен колан. За подаване се ползва Вебер ADF двоен дросел карбуратор. Традиционните системи за контакт, прекъсвач, са Marelli.

img_5594Моделът е с  напълно независимо предно окачване, с MacPherson подпори. Отзад има жива ос, която се контролира от двойни ръкави и Panhard прът , със спирални пружини и директни действащи амортисьори. Предните спирачки са дискови, задните са барабанни, с двойно бутало, управлявани хидравлично, със серво вакуум.

Първоначално 131 идва с 1297 куб.см. или 1585 куб.см. OHV редови четирицилиндрови  двигатели. Първата серия е с две разновидности на каросерията – салон и комби Familiare. Има две нива на оборудване – основния „131“ и по-добрия  „131 S“, които се отличава от базовия модел с  четворни кръгли фарове и  хром, заобикалящ прозорците.

През 1976 г. са били построени 500 екзепляра Fiat 131 Abarth Rallye за хомологация . Тази кола има 16-клапанов DOHC двигател, произвеждащ 140 к.с., Kugelfischer механично впръскване на горивото и независимо задно окачване. Спецификациите за състезания произвеждат около 215 к.с. през сезон 1977. Mirafiori     и комбито Familiare имат двигатели от 65 или 75 к.с., Abarth е с  DOHC от 140 к.с.

131 има малка фейслифт през 1978 г. Появяват се DOHC или Тwin Cam (TC) двигатели и тези модели се1974-Fiat-131-Mirafiori-exterior наричат ​​SuperMirafiori. Най-голямата промяна в екстериора са  двата големи правоъгълни предни фарове, новите брони, нови по-големи задни светлини и нова вътрешно обзавеждане.

Също така през 1978 г. има две врати спортна версия със 115 к.с. Тази кола има четири кръгли фарове (вътрешните фарове са по-малки от външните, за разлика от всеки друг модел Mirafiori), различна решетка, спойлери и разширени арки на калниците, както и петстепенна скоростна кутия. Racing има максимална скорост от 180 км в час.

При Series 2 версия Mirafiori         е от   65 к.с. , SuperMirafiori има два DOHC двигателя от 78 и от 96 к.с. Дизелите са с 60 и 72 к.с. Racing   е от 115 к.с. 131 е актуализиран отново през март 1981 г. През юни 1981 г., е въведена нова версия – Volumetrico Abarth. Тази кола, известна също като TC 2000 Compressore, е построена в малки серии и може да достигне до 190 км в час. Mirafiori е със SOHC двигател от 70 к.с., Mirafiori CL – от 85 к.с., SuperMirafiori е с DOHC 75 к.с., 98 к.с. или 115 к.с., Volumetrico Abarth – 140 к.с. , Mirafiori Diesel 2000 – 60 к.с. и Mirafiori / SuperMirafiori Diesel 2500 – 72 к.с. Fiat_131_Abarth_010

Fiat 131 Abarth е много успешен рали автомобил , който печели Световния рали шампионат три пъти: през 1977, 1978  и през 1980 г. с Марку Ален , Тимо Салонен и Валтер Рьол зад волана. Между 1976 г. и 1981 г.,  131 печели 18 WRC събития.

Автомобилът се прави в Испания от 1975 г. като SEAT 131 с две версии първоначално предлагани: Seat 131 L, с правоъгълни фарове отпред, 1438 куб.см. OHC двигател и 4 степенна скоростна кутия и SEAT 131 Е, с четири кръгли фарове, 1592 куб.см. DOHC двигател и 5-степенна скоростна кутия. На следващата година се появява и комби., след още една – и 131 Automatico. За много кратко се пуска и SEAT 131 CLX 1800. През 1978 г., SEAT 131 се развива в SEAT 131 Mirafiori/Supermirafiori (Panorama за комби версии).

Tofas в Турция също се основават първоначалното на производство на Fiat 131, построен по лицен, в Бурса.  Окончателно сглобяване на Fiat 131 в Полша става във Fabryka Samochodow Osobowych (FSO) в годините 1975-1981 г. Първите серийни автомобили са със специални декоративни елементи и се наричат Polski Fiat 131p Mirafiori – автомобили от втора серия и се предлагат в нива L и CL.