Архив

Škoda 1000 MBX

Този култов автомобил отбеляза 50-годишнината си през 2016 г. Елегантният двуврат автомобил първо е представен на Женевския Skoda-1000_MBX-1966-1280-01автосалон през 1966 г. Вместителният задно задвижван със задно разположение на двигателя автомобил бил пуснат в производство през октомври същата година. Моделът станал върха на еволюцията в класа автомобили с двигател с обем 1 литър.

Легендарната двуврата Škoda 1000 MBX продължила успеха на първия чехски автомобил, който се произвеждал в големи обеми – четиривратата  Škoda 1000 MB. Този модел е важна стъпка в историята на марката. През 60-е години обемът на производството значително нараснал. Марката внедрила множество нови технологии в процеса на серийното производство, включващи изготвяне на блока на цилиндрите и картера на двигателя, а също корпуса на скоростната кутия по метода на леене под налягане.

Моделът MBX се правел на основата на серийния четириврат Škoda 1000 MB, който се отличавал със съвремменна носеща каросерия и двигател на задната ос. В началото на 60-е в Млада Болеслав за сглобяване на модела 1000 МВ бил пуснат съвършено нов завод в непосредствена близост до съществуващите до този момент заводски корпуси. Съвременните производствени мощности включвали в себе си повече от 40 цеха и други помещения на територия от 80 хектара.

Skoda-1000_MBX-1966-1600-03Историята на двувратата MBX започва през 1960 г., когато са направени два прототипа  Škoda 990 Tudor. Специалната конструкция на каросерията със забележимо отклонени назад задни стойки, преминаващи в панорамно задно стъкло и двете врати без рамки на стъклата, били създадени в завода в Квасини. Спускащите се странични стъкла станали привилегия на само на шофьора и пътника до него – пътниците на задните места също получили възможност да спускат неголеми странични стъкла. Освен това отварящите се триъгълни „фортъчки“ в страничните стъкла помогнали да се подоблри вентилацията в салона.

Škoda 1000 MBX De Luxe била за пръв път представена на публиката при откриване на автосалона в Женева на 10 март 1966 г. Моделът покорил зрителите с оригиналността на формите си.

Škoda 1000 MBX била снабдена с четирицилиндров бензинов двигател с обем 988 см3 с мощност 52 к.с. при 5000/мин. Автомобилът с тегло  815 кг и товароносимост 375 кг достигал максимална скорост 127 км в час. Разходът на гориво бил 7,8-8,0 л бензин на 100 км път. В стандартната комплектация влизали два карбуратора Jikov; двигател с единичен карбуратор бил поставен само на няколко десетки машини.  Последните 12 от 1403 коли на еднолитровата версия MBX слезли от конвейера в началото на 1968 г.

В ноември 1967 г. моделният ред на чешкия бранд се попълнил с по-динамичната версия 1100 MBX De Luxe. Мощността на силовия

MINOLTA DIGITAL CAMERA

MINOLTA DIGITAL CAMERA

агрегат останала същата, но работният обем бил увеличен на 1107 см3, което допринесло за по-висок въртящ момент – 81,4 Нм вместо 75,5 Нм. Измененията включвали по-мощна маслена помпа и усъвършенствана система на охлаждане. През 1969 г. били пуснати 1114 подобрени автомобила, а общото количество на двувратите MBX станало 2517 единици. Независимо от малките производствени обеми по сравнение с основния четириврат MB (443 156 единици), този модел внесъл значителен принос в популяризацията на марката. В наши дни моделът е много търсен от колекционерите. Легендарното купе 110 R (1970-1980) и последващите го модели Garde and Rapid продължили успеха на двувратата  Škoda 1000 MBX.

През 2017 г. Škoda отбелязва няколко важни юбилея. Моделите Škoda 450, Škoda 1100 OHC и Škoda Favorit празнуват кръгли дати. Освен това, през 2017 г. се навършват 40 години от триумфа на автомобилите Škoda в Рали Монте Карло през 1977 г., където спортната Škoda 130 RS постига  двойна победа в състезанието.

На 12 януари 2017 г. в конкурса за най-добри автомобили на годината 2017, учредена от списанието What Car?, чехските автомобили победиха веднага в три номинации. В същото време Škoda стана най-успешният бранд в автомобилния конкурс на Великобритания.