Škoda 1000 MBX
Този култов автомобил отбеляза 50-годишнината си през 2016 г. Елегантният двуврат автомобил първо е представен на Женевския автосалон през 1966 г. Вместителният задно задвижван със задно разположение на двигателя автомобил бил пуснат в производство през октомври същата година. Моделът станал върха на еволюцията в класа автомобили с двигател с обем 1 литър.
Легендарната двуврата Škoda 1000 MBX продължила успеха на първия чехски автомобил, който се произвеждал в големи обеми – четиривратата Škoda 1000 MB. Този модел е важна стъпка в историята на марката. През 60-е години обемът на производството значително нараснал. Марката внедрила множество нови технологии в процеса на серийното производство, включващи изготвяне на блока на цилиндрите и картера на двигателя, а също корпуса на скоростната кутия по метода на леене под налягане.
Моделът MBX се правел на основата на серийния четириврат Škoda 1000 MB, който се отличавал със съвремменна носеща каросерия и двигател на задната ос. В началото на 60-е в Млада Болеслав за сглобяване на модела 1000 МВ бил пуснат съвършено нов завод в непосредствена близост до съществуващите до този момент заводски корпуси. Съвременните производствени мощности включвали в себе си повече от 40 цеха и други помещения на територия от 80 хектара.
Историята на двувратата MBX започва през 1960 г., когато са направени два прототипа Škoda 990 Tudor. Специалната конструкция на каросерията със забележимо отклонени назад задни стойки, преминаващи в панорамно задно стъкло и двете врати без рамки на стъклата, били създадени в завода в Квасини. Спускащите се странични стъкла станали привилегия на само на шофьора и пътника до него – пътниците на задните места също получили възможност да спускат неголеми странични стъкла. Освен това отварящите се триъгълни „фортъчки“ в страничните стъкла помогнали да се подоблри вентилацията в салона.
Škoda 1000 MBX De Luxe била за пръв път представена на публиката при откриване на автосалона в Женева на 10 март 1966 г. Моделът покорил зрителите с оригиналността на формите си.
Škoda 1000 MBX била снабдена с четирицилиндров бензинов двигател с обем 988 см3 с мощност 52 к.с. при 5000/мин. Автомобилът с тегло 815 кг и товароносимост 375 кг достигал максимална скорост 127 км в час. Разходът на гориво бил 7,8-8,0 л бензин на 100 км път. В стандартната комплектация влизали два карбуратора Jikov; двигател с единичен карбуратор бил поставен само на няколко десетки машини. Последните 12 от 1403 коли на еднолитровата версия MBX слезли от конвейера в началото на 1968 г.
В ноември 1967 г. моделният ред на чешкия бранд се попълнил с по-динамичната версия 1100 MBX De Luxe. Мощността на силовия
агрегат останала същата, но работният обем бил увеличен на 1107 см3, което допринесло за по-висок въртящ момент – 81,4 Нм вместо 75,5 Нм. Измененията включвали по-мощна маслена помпа и усъвършенствана система на охлаждане. През 1969 г. били пуснати 1114 подобрени автомобила, а общото количество на двувратите MBX станало 2517 единици. Независимо от малките производствени обеми по сравнение с основния четириврат MB (443 156 единици), този модел внесъл значителен принос в популяризацията на марката. В наши дни моделът е много търсен от колекционерите. Легендарното купе 110 R (1970-1980) и последващите го модели Garde and Rapid продължили успеха на двувратата Škoda 1000 MBX.
През 2017 г. Škoda отбелязва няколко важни юбилея. Моделите Škoda 450, Škoda 1100 OHC и Škoda Favorit празнуват кръгли дати. Освен това, през 2017 г. се навършват 40 години от триумфа на автомобилите Škoda в Рали Монте Карло през 1977 г., където спортната Škoda 130 RS постига двойна победа в състезанието.
На 12 януари 2017 г. в конкурса за най-добри автомобили на годината 2017, учредена от списанието What Car?, чехските автомобили победиха веднага в три номинации. В същото време Škoda стана най-успешният бранд в автомобилния конкурс на Великобритания.