НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

VAZ – 2103

Моделът се произвежда от АвтоВАЗ, също така се нарича Lada 1500. В производство е през  1972-1984 г. Двигателят е отпред, VAZ_2103_pic_109821задвижващи са задните колела.  Свързан е Fiat 124 Special.

Двигателите са 1.5 и 1.3 и 1.2 литра, с карбуратор. Предаването е с  4-степенна механична скоростна кутия. Междуосието е от  2424 мм, дължината  – 4116 мм, ширината – 1611 мм и височината – 1446 мм, собственото тегло е 1030 кг. Наследник е ВАЗ – 2106.

ВАЗ – 2103 е луксозен компактен седан кола (малък клас, лек автомобил, модел 3 в съветската класификация), продуциран от АвтоВАЗ и въведен през 1972 г. По-известен като „Лада“ извън родната му Русия, той е локализирана версия на Fiat 124 Special модел 1968 г., пригоден за съветския и източно европейски пазар. ВАЗ – 2103 модел се различава от ВАЗ – 2101 в екстериора, с четири фарове е, има лайстни от двете страни на тялото и големи задни светлини. Неговата основна разлика е по- мощен 1.5L двигател (75 к.с.). В допълнение, този модел се отличава с наличието на вакуум спирачка бустер и автоматично регулиране на дистанцията между задните накладките и барабана, на арматурното табло е и с оборотомер.1280px-Blue_VAZ-2103

Известен като „Жигули“ в рамките на Съветския съюз, основните разлики между ВАЗ – 2103 и Fiat 124 са използването на по-дебела стомана за купето, един разпределителен вал на двигателя (на мястото на оригиналния Fiat OHV), както и използваните от алуминий барабанни спирачки на задните колела на мястото на дискови спирачки. Ранните версии на колата имат  дръжка за студено запалване на двигателя ръчно, както и спомагателна горивна помпа.

На АвтоВАЗ е било забранено да продава колата в конкурентни пазари, наред с Fiat 124, но въпреки това изнасът за западноевропейските държави започва  през 1974 г., когато 124 е бил преустановен в полза на по-новия  модел 131 Mirafiori на Fiat. ВАЗ – 2103 е бил продаван на експортните пазари като „Лада 1500“ от средата на 1970 г. до началото на 1980 г. В Обединеното кралство, той е бил продаван от май 1976 до май 1979 г. и това е втората Lada, предлагана на този пазар.

ВАЗ – 2103 (1972-1984 г.) – 4-врати седан, е оборудван с 1.5-литров двигател. Всички тези модели са на адаптирани към местните пътища и все пак с достатъчно меко окачване, което е предоставяло  много комфортно пътуване дори и на трудни чакълени пътища. След обстойни тестове дори западната преса признава ВАЗ – 2101 и ВАЗ – 2103 като по-добри коли от неговите  оригинали (Fiat 124 и Fiat 124 Special). В най-кратки срокове Lada се превръща в истински хит в Съветския съюз. Автомобилите  „Жигули“  откриват  нова епоха в руската моторизацията. По-скъпият ВАЗ – 2103 е смятан за престижен модел  и е много популярен сред съветските работници с бели якички. За нещастие заводът в Толиати, където са били произвеждани Lada, не може да се справя с търсенето на потребителите и хората трябва да чакат с години да получат шанс да си купят кола.

Прототипът на комбито, което никога не се е произвеждало.

Прототипът на комбито, което никога не се е произвеждало.

ВАЗ – 21033 (1977-1983 г.) – подобен на ВАЗ – 2103, е с двигател 1.3 литра (ВАЗ – 21011), изнасян като Lada 1300SL. ВАЗ – 21035 (1973-1981 г.) – подобен на ВАЗ – 2103, е с двигател 1.2 литра (ВАЗ – 2101), изнасян като Lada 1200DL. ВАЗ – 21023 (1977-1985 г.) – версия ВАЗ – 2102, е оборудван с двигател ВАЗ – 2103 (1,5 л) и панел, също така известен като Lada 1500 Combi (1500 DL Estate). Lada 1500 Estate е продава във Великобритания от октомври 1977 г. и приключва през октомври 1985 г. като Lada 1500 DL Estate.