Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Sunbeam Rapier

Това е един невероятно красив представител на британската автомобилна класика, произвеждан от не многоSunbeamRapierSeries2Convertible известната у нас марка. За самата марка ще кажем няколко думи в края на тези редове.

Първото поколение Sunbeam Rapier  – шпага, рапира – се прави през  1955-1958 г. с  1390 куб.см. двигател  Straight-4. Междуосието е 2400 мм, при обща дължина на колата 4100 мм, ширина 1500 мм и височина 1400 мм. Автомобилът е добре приет от автомобилните журналисти. Предлага се в гама от атрактивни двуцветни цветови схеми, характерни за периода, със смяна на предавките от кормилната колонка и тапицерия кожа. Vinyl тапицерията е стандарт за износ.

Второто поколонение на модела се прави през 1958-1959 г. Когато е обявен моделът, на разположение е и конвертируем вариант, какъвто от Series II се вижда на снимката. На втората снимка е кабриолет от трето поколение вече, след това следва купе от четвъртото.

Автомобилът има традиционна решетка на радиатора на Sunbeam. Най-характерното във външността е появата на задни крила с ребра.  Най-голямото подобрение, в сравнение с предишната серия, е новият двигател с повишен капацитет от 1494 куб. см. в съчетание с по-висока компресия от 8,5:1 и по-голям диаметър на изпускателните клапани, което повишава мощността на 73 к.с. при 5200 об./мин. Сп. Autocar цитира максимална скорост от 146 км в час с укорение до 97 км в час за 20,2 сек. Също така Series II е снабден с по-големи предни спирачки и промени в кормилната уредба.

Series II е преустановена в полза на Series III през 1959 г., след като са били построени 15 151 единици (твърд покрив и кабриолет).SunbeamRapierSeries3Convertible

Следващото поколение Sunbeam Rapier Series III се прави през 1959-1961 г. с 15 368 произведени. Има промени във външността на автомобила.

Вътре в Серия III промените са по-очевидни. Стилистите на Rootes напълно са преработили седалките и вътрешните панели. За първи път дълбоки килими са част от стандартното оборудване (в предишните версии има гумени постелки). Воланът, контролните бутони и превключватели са в черна пластмаса, вместо в бежово. Таблото, вместо да бъде, както в по-ранните автомобили подплатено с метал и пластмаса, е покрито с фурнир от орех.

Механично, Series III се възползва от дизайна на Sunbeam Alpine – спортен автомобил, с които споделя двигателя от 1494 куб.см.,  с нова алуминиева глава. Двата карбуратора „Зенит“ от Series II остават. В резултат на тези промени е увеличаване на мощността до 78 к.с. при 5400 об./мин.

Има нови предни дискови спирачки и разширена предна следа, променя се съотношението на втора и трета предавки. Седанът, тестван от британското The Motor през 1960 г., показва ускорение до 97 км в час за 16,6 сек. и разход на гориво 9,58 л/100 км.

Series III отстъпва пред Series IIIA през април 1961 г. От следващата серия, в периода 1961-1963 г. са направени 17 354 бройки. Следващото поколение вече има мотор Sunbeam Alpine от 1592 кубика. Подобрена е издръжливостта на колата с повишена надеждност на коляновия вал, нови лагери с по-голям диаметър и нови мотовилки, нова водна помпа. Мощността се увеличава до 80,25 к.с. и въртящият момент е нараснал на 119,6 Нм при 3600 об./мин.

Следва Series IV 1963-1965 г. с 9700 произведени, 84 к.с. със 123 Нм при макс. скорост 146 км в час и ускорение до 97 за 17 сек.SunbeamRapierSeries4

Sunbeam е регистрирана марка на John Marston Co. Ltd – Уулвърхемптън, Англия, през 1888 г. Компанията първо прави велосипеди, след това мотоциклети и автомобили от края на 19 век до около 1936 г., и се прилага за марка и за трите форми на транспорт. Компанията също така произвежда авиационни двигатели през Първата световна война и самолети по време на Втората световна. A Sunbeam е първият британски автомобил спечелил Grand Prix състезание, с неин специален екземпляр е поставен в миналото и пореден рекорд на скорост на суша. Компанията е доведена до фалит през 1935 г. и е закупена от Групата Rootes, която продължава да използва марката Sunbeam.

Разгледаният модел  е първият от гамата леки автомобили, произведени от Групата Rootes. Представен за пръв път на London Motor Show през октомври 1955 г., го последват Hillman Minx и Singer Gazelle – сходни модели на други марки на Rootes.

Rootes Group е била британска автомобилна компания, създадена от Уилям Руутс през 1913 г. в Кент, първоначално като фирма за продажба на коли. По-късно базирана в Мидланд, Англия,  става компания-майка на добре познатите британски марки  Hillman, Humber, Singer, Sunbeam, Talbot – 1929-1935 г. Има вече заводи в Ковънтри и Бирмингам, Лутън, Мейдстоун и в Кентърбъри, също – в Западна Шотландия.  Компанията е придобита от Chrysler – 1967-1978 г., който пуска по-късно Hillman Avenger, Hillman Hunter, Chrysler Alpine, Chrysler Sunbeam, Talbot Solara и Chrysler/Simca Horizon, и в последствие е продаден на  Peugeot  през 1979 г., и част – на Renault.