Архив

Citroën CX

Citroën CX е автомобил, произвеждан от френския автопроизводител Citroën през периода 1974-1991 г. Citroen_CX_front_20071012Citroën продава близо 1,2 милиона CX по време на своето 16 години производство. CX бе избран за Автомобил на годината през 1975г . Името CX е френският еквивалент на съкращението на Cd за коефициента на челно съпротивление на английски, за да привлече вниманието към аеродинамичния стайлинг на модела, който е необичаен през 1974 г.

Моделът е смятан от някои ентусиасти като последния „истински Citroën“  преди Peugeot да поеме контрола на дружеството през 1976 г.

Сглобяването на автомобилите става в Олни-Со-Боа, Франция, Арика – Чили и Виго – Испания. Дизайнер е Роберт Опрон. Това е луксозна кола от представителен клас, която се прави като 4 врати хечбек, 4 врати хечбек с удължено междуосие и 4 врати комби. Двигателят – 2.0L I4 Engine, 2.2L I4, 2.3L I4, 2.4L I4 или 2.5L I4 Diesel, е предноразположен, задвижващи са предните колела. Скоростната кутия е 5-степенна механична, 4-степенна механична, 3-степенна автоматична или 3-степенна полуавтоматична.

Междуосовото разстояние е 2845 мм, дължината на автомобила – 4666 мм, ширината – 1730 мм и височината – 1360 мм, собственото тегло е  1,265-1,520 кг. Предшественик е Citroën DS, наследник – Citroën XM.

Citroen_CX_rear_20071012CX има уникално хидропневматично окачване – система саморазливна Citroën. Автомобилът има първоначално огромен успех в Европа, повече от 132 000 са произведени през 1978 г. Той намира клиенти отвъд лоялната на Citroën DS клиентската база и донася напреднали технология на масите. За разлика от своите основни конкуренти, CX не са имали широко разпространение по света – разходите за развитие и подобрения трябва да бъдат изпълнени от географски малка база на продажбите.

Плавните линии на CX  и резкият край на опашката са проектирани от автостилиста Роберт Опрон, като се позовават на неговите прекурсори при DS. Механично, колата е една от най-модерните за времето си, съчетаваща уникална хидро-пневматично неразделно саморазливна окачване на Citroën, скорост регулируем DIRAVI сервоусилвател на волана (представен за първи път на Citroën SM), както и уникален дизайн на интериора, който премахва кормилната колона, което позволява на водача да достигне до всички контроли с неговите или нейните ръце на волана. Окачването е било прикрепено към подсистеми рамки, които са монтирани на тялото чрез гъвкави шлангове, за да се подобри още повече качеството на возене и за намаляване на шума по пътищата. Британско автомобилно списание описва усещането за шофиране на CX като кръжене над пътни неравности, което много прилича на кораб, преминаващ над океанското дъно. Тази суспензия се използва под лиценз от Rolls- Royce на Silver Shadow и неговите производни, и в Mercedes-Benz 450SEL 6.9.

CX е с напречен дизайн на двигателя, за разлика от надлъжния при DS. Това спасява пространство – CX е 20 см по-кратък от DS. Комби CX има достатъчно пространство за краката на задните места, така че през 1976 г., Citroën въвежда и 25 см дълъг вариант на Prestige вариант, който е използвал колесната база на вече Safari/Familiale комбито. Prestige предлага повече пространство за краката на задните места, отколкото всеки друг стандартен размер седан в света. През 1977 г., той също така придобива повдигната линия на покрива, за да се подобри допълнително удобството. Съвременните рецензии са благоприятни.citroen_cx_break_2

Някои много ранни модели не са имали сервоусилвател на волана и се оказват трудни за шофиране. Първоначално CX е разработен като автомобил с ротационни двигатели с няколко последици. Двигателния отсек на CX е малък, защото ротационни двигатели са компактни, но с три ротора ротационен двигател Comotor не е икономичен и целият проект с роторен двигател е изоставен. Версията на производство е останала захранвана от същия скромен редови 4 цилиндъра двигател в DS.

На старта има избор между три различно задвижвани версии. Normale  CX колата идва с 1985 куб. см версия на четирицилиндров двигател от модела на предшественика си с максимална мощност от 102 к.с. Economique  версия на колата (което отразява продължаващото въздействие на ценовия шок на горива през 1973 г.) идва със същия двигател, но предавателнитете  отношения не са се променили, заедно с крайно предавателно отношение, което води до 7 км в час намаляване на максималната скорост в замяна на полезно подобрена икономия на гориво. Повече производителност идва от  CX 2200, снабден с 2175-кубикова версия на двигателя и двоен карбуратор, в резултат на което претендира за максимална мощност от 112 к.с.

Компанията майка, PSA Peugeot Citroen, прави три коли в сегмента на представителните автомобили, бавно продаваното Peugeot 604, неуспешният Talbot Tagora и CX, всички се конкурират за оскъдните финансови ресурси на PSA в онези години. Разработване и използване на дизайна CX не е най-важният приоритет.

През 1974 г. се включва в гамата сравнително мощен 141 к.с. 2.3 литров двигател с инжекционно впръскване на горивото , но CX е бил достъпен само с 2.0 и 2.2 карбураторни двигатели. През 1977 г. CX GTi получава модерна L-Jetronic система за впръскване, с 128 к.с.  През 1981 г. е  добавена нова фабрика и напълно автоматична трансмисия.

CX в крайна сметка придобива репутация за високи експлоатационни разходи.

Турбо-захранван 2.5 L дизелов двигател през 1983 г. прави CX Turbo – D 2.5 най-бързият дизелов седан в света, може да достигне скорост до 195 км в час. Дизелите съставляват повече от половината от пазара на представителните автомобили във Франция.

Най-накрая, през 1984 г., бензинов модел GTi Turbo, с максимална скорост от над 220 км в час, даде на CX мощният двигател, с който най-накрая се използват пълните възможности на шасито. За съжаление икономията на гориво куца, и само леко се е подобрила с 1986 Turbo 2 модела. Въпреки малките промени в 1985 Series 2 тя създава първоначално интерес от страна на пресата и публиката, но не съживява продажбите, с 35 000 единици произведени през 1986 г. и 1987 г.

5881723869_44545dd8cc_oДокато революционните и вечни DS постигат най-голям успех в продажбите в същата точка в своя 20-годишен жизнен цикъл, дизайнът на  CX е било обект на по-интензивен конкурентен натиск от други автомобилни производители, които използват дизайна на CX като шаблон за подобрения. По-специално, на Audi 100 въвежда аеродинамично рестилизиран вариант през 1983 г.

Идеални части от CX са били използвани в други по-ексклузивни автомобили. Например, огледалата за обратно виждане на CX  Series 2 бяха открити на много – най-вече британски – спортни автомобили, като Lotus Esprit, на Jaguar XJ220, на TVR и MVS.

Успешните конкуренти в този сегмент на пазара приемат цикъл от редизайн и значително подобрение на всеки седем години. Въпреки успеха на дизайна CX, той дълго време не е променян значително и продажбите му започват да се плъзгат надолу  и никога не се възстановяват.

Citroën опитва да функционира независимо и да изработи CX подмяна, която обновява неговия дизайн (през 1980 г. и отново през 1986 г.) . Всеки път, компанията-майка PSA Peugeot Citroën убива проекта и опитът на  дизайнерите на Citroën остава напразен.

CX накрая се заменя със XM през 1989 г. Това превозно средство се основава на същото шаси като Peugeot 605, оформено в отличителна, ъглова мода, и е снабдено със саморазливно хидропневматично окачване, с участието на нови електронни устройства за управление и марково Hydractive окачване. То също е хечбек, н с  конвенционален интериор, а не на космически кораб като „палубата“ на CX. XM е ясно свързано с BX в оформлението и строителството, но носи напред малко дизайн и технологии от CX.