Архив

BMW получава одобрение за система за подпомагане на водача за новия iX3

BMW е един от първите европейски производители на автомобили, получил одобрение за своята система за подпомагане на водача (DCAS). Германският автомобилен производител вече може да предлага своя асистент за магистрала за новия iX3 в 60 държави, без да е необходимо да кандидатства за одобрение във всяка държава.

Изображение: BMW

bmwgroup.com, 30.10.2025 – 16:00

Регламентът DCAS беше приет миналата година от Икономическата комисия на ООН за Европа (ИКЕ на ООН). DCAS е съкращение от Driver Control Assistance Systems (Системи за bmw-ix3-autobahnassistentподпомагане на водача) и предоставя международна правна рамка за системи за подпомагане на водача от ниво 2. Регламентът определя DCAS като системи, които непрекъснато помагат на водача да контролира надлъжното и страничното движение на превозното средство, без да поемат цялата задача по шофиране.

За удобство на производителите на автомобили, процедурата DCAS изисква само тяхната система за подпомагане на водача да бъде одобрена от регулаторен орган в една от страните, участващи в споразумението. След това системата може да бъде инсталирана в превозни средства за всички 60 участващи страни по света. Те включват всички държави-членки на ЕС, Обединеното кралство, Япония, Южна Корея, Австралия, Норвегия, Израел, Швейцария, Турция и Южна Африка. Процедурата DCAS не се прилага за САЩ, Канада и Китай.

С активиран Асистент за движение по магистрала, водачите на новото BMW iX3 могат да свалят ръцете си от волана за постоянно при скорости до 130 км/ч, но трябва да останат бдителни и готови за намеса. Системата подпомага управлението в собствената лента на автомобила и може също така автоматично да сменя лентите, ако е необходимо – достатъчен е един поглед за потвърждение от водача.

Асистентът за движение по магистрала на BMW не е стандартен за iX3, но се предлага като платена допълнителна опция, наречена „Асистент за движение по магистрала и град“ за 1450 евро. В допълнение към Асистента за движение по магистрала, това включва и Асистент за град, който ще позволи на автомобила да спира на червен светофар и автоматично да стартира отново, когато бъде пуснат в продажба в Германия. На по-късна дата допълнителни функции за подпомагане на водача за сложни шофьорски ситуации в градски райони ще бъдат въведени чрез безжични актуализации на софтуера.

Асистентът за магистрали и градове на немския автомобилен производител може първоначално да се използва две години след покупката, а след това да бъде удължен безплатно за още две години. След това функциите на тази допълнителна екстра могат да бъдат удължени чрез BMW ConnectedDrive Store.

Първоначално City Assist може да се използва само в Германия, а Motorway Assist – в Германия, Австрия, Италия, Франция, Белгия, Нидерландия, Люксембург, Швейцария и Лихтенщайн. Това вероятно се дължи на регулаторни причини, тъй като гореспоменатият регламент DCAS позволява типово одобрение в целия ЕС, което означава, че технологията може да бъде инсталирана във всички автомобили, продавани в ЕС. Реалното използване на такива асистиращи системи обаче все още изисква одобрение от отделните страни от ЕС, а регламент за целия ЕС по този въпрос все още не е въведен.

Тази статия е публикувана за първи път в немското издание на electrive.