Архив

Тръмп нарежда изключения от автомобилните мита

Президентът на САЩ Доналд Тръмп промени тарифите на своята администрация от 25% върху вносните автомобили и части, като въведе изключения. В сила от 29 април 2025 г. ревизираните мерки предоставят финансово облекчение на автомобилните производители, сглобяващи превозни средства в Съединените щати.

Изображение: Volkswagen

whitehouse.gov (информационен лист), whitehouse.gov (изпълнителна заповед), wsj.com, cnbc.com, businessinsider.com (Европа)

30.04.2025 г. – 08:13 ч.

Ревизираната мярка, която влиза в сила незабавно, предлага финансово облекчение върху тарифата от 25%, наложена преди това върху вносните автомобили и части. изклСъгласно изменената политика производителите на автомобили, сглобяващи превозни средства в САЩ – включително електрически превозни средства – ще отговарят на условията за компенсации до 3,75% от препоръчителната цена на дребно на производителя (MSRP) през първата година, като през втората година тя ще спадне до 2,5%.

Облекчението обаче зависи от нивото на местно съдържание в превозните средства. Например превозно средство с 85% съдържание на САЩ или USMCA (Споразумение между Съединените щати, Мексико и Канада) на практика ще бъде освободено от митата, докато превозно средство с 50% вътрешно съдържание все още ще носи мита върху част от стойността си. Администрацията също така предупреди за строги санкции за вносители, които претендират за намаление на митата над одобрените количества

Трябва да се отбележи, че обявените по-рано допълнителни тарифи за авточасти все пак ще влязат в сила на 3 май. Освен това изключенията се прилагат само за „автомобили, които преминават окончателно сглобяване в Съединените щати“, се посочва в изпълнителната заповед. Не включва производители на авточасти. Освен това тарифите на Тръмп за Китай – в допълнение към тарифите за автомобили и части – също остават в сила. Въпреки това, целта е да се даде време на производителите на автомобили да намерят нови местни производители.

Новите изключения са със задна дата, когато тарифите за първи път влязоха в сила в началото на април. Не е ясно обаче как производителите на автомобили ще получат възстановените средства или откъде ще дойдат средствата.

Въпреки че не се отнасят изключително за електромобилите, изключенията имат ясни последици за електрическата мобилност. Вътрешните производители на електромобили като Tesla и Rivian вероятно ще се възползват пряко, докато глобалните производители на автомобили с фабрики в САЩ – включително Hyundai, Volkswagen и BMW – биха могли да се възползват от тези изключения чрез увеличаване на локализираното производство на електромобили. Въпреки това, електромобилите, които разчитат в голяма степен на вносни батерии или компоненти от Китай или Европейския съюз, все още могат да бъдат изложени на частично мито.

Освен това критиците твърдят, че този ход може да фрагментира глобалните вериги за доставки на електромобили и да създаде несигурност за чуждестранните производители на автомобили. Европейски фирми като Volvo и Mercedes-Benz, и двете силно зависими от вноса, предупредиха, че митата могат значително да повишат разходите за превозно средство – скоковете на цените вероятно ще се прехвърлят върху потребителите в САЩ.

Промяната в политиката идва в отговор на опасенията на автомобилните производители и заинтересованите страни от индустрията относно потенциалните отрицателни въздействия на първоначалните тарифи. Компании като Ford и General Motors изразиха подкрепа за ревизираните мерки, отбелязвайки, че изключенията ще осигурят така необходимата гъвкавост, докато коригират своите вериги за доставки.

„Ford приветства и оценява тези решения на президента Тръмп, които ще помогнат за смекчаване на въздействието на митата върху производителите на автомобили, доставчиците и потребителите“, каза главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли в изявление, съобщава Wall Street Journal.

Мери Бара, председател и главен изпълнителен директор на General Motors, каза: „Оценяваме продуктивните разговори с президента и неговата администрация и очакваме с нетърпение да продължим да работим заедно.“

Въпреки корекциите, чуждестранните производители на автомобили остават загрижени. Европейски марки като Porsche и Volvo посочиха, че тарифите могат да доведат до значителни увеличения на цените за потребителите в САЩ, като оценките варират от 4 000 до 12 000 долара за превозно средство. Тези компании, които разчитат в голяма степен на внос, могат да бъдат принудени да прехвърлят допълнителните разходи на купувачите или да преразгледат присъствието си на американския пазар.