Citroën представя следващото поколение на C5 Aircross
Citroën представи второто поколение на C5 Aircross, което е базирано на новата платформа STLA-Medium на Stellantis и ще се предлага и като BEV версия ë-C5 Aircross.
Изображение: Citroën
stellantis.com, 29.04.2025
Второто поколение ë-C5 Aircross ще бъде пуснато в две версии: Вариантът „Standard Range“ работи със 157 кВт задвижваща мощност и 73 кВтч използваема батерия за WLTP пробег до 520 км, докато „Long Range“ моделът доставя 170 кВт задвижваща мощност, съчетана с 97-кВтч батерия за 680 км WLTP пробег. И двата варианта са изградени на платформата STLA-Medium, която е базирана на 400-волтова архитектура.
Citroën за първи път представи своя C5 Aircross като концепция на автомобилното изложение в Париж миналия октомври, но не беше включил никакви технически спецификации. Като се има предвид, че моделът е базиран на платформата STLA Medium, сравненията с пуснатите електрически SUV модели от Peugeot и Opel/Vauxhall на същата платформа не са далеч от това, което е пуснато сега. За сравнение, пробегите за Opel и Peugeot са зададени съответно на 523 км и 525 километра, което означава, че „Стандартният обхват“ C5 Aircross се представя малко по-малко ефективно от колегите си.
Пазарното лансиране в Европа на новия ë-C5 Aircross е планирано за втората половина на 2025 г. Докато френският производител не уточнява в съобщението си кои пазари конкретно има предвид, тъй като са описани „основните европейски пазари“, производителят уточнява, че моделите ще се сглобяват в завода на Citroën в Рен.
ë-C5 Aircross ще бъде фабрично оборудван с термопомпа и бордово зарядно устройство с мощност 11 кВт за AC зареждане. От 2026 г. Citroën обяви, че ще се предлага и опционално трифазно двупосочно зарядно устройство с мощност 22 кВт. Все още не е известно колко ще струва допълнително. За момента обаче е вероятно да бъде за приложения от превозно средство до зареждане и все още не за използване от превозно средство до дома (V2H) или от превозно средство до мрежа (V2G). Френската компания обявява технологията V2L само от 2026 г., за да „доставя електричество на външни устройства, превръщайки колата в мобилен и гъвкав източник на енергия. Технологията V2L е особено полезна в ситуации, когато достъпът до източник на енергия е ограничен, като например при пътуване или участие в дейности на открито.“
„EV Trip Planner“ на навигационната система, който изчислява оптимални маршрути, включително почивки за зареждане, е предназначен да помогне при зареждането. Освен всичко друго, системата използва данни в реално време за нивото на зареждане, трафика по маршрута и височинния профил на маршрута. За потребители без 3D навигация, добре познатото приложение „E-ROUTE“ все още е достъпно за планиране на маршрута със спирки за зареждане на смартфона, според прессъобщението.
Докато новото поколение на C5 Aircross също има BEV версия за първи път, неговият предшественик вече беше наличен като plug-in хибрид. В новото поколение има и PHEV и HEV. Plug-in хибридът има електрически пробег до 86 километра и комбинира 110-кВт бензинов двигател с 92-кВт електрически мотор и 21-кВтч батерия, която е монтирана централно в дъното.
Самото превозно средство е дълго 4,65 метра и следователно с единадесет сантиметра по-дълго от Peugeot e-3008 например – новият модел е дори с 15 сантиметра по-дълъг от предшественика си. Междуосието е 2784 мм – с шест сантиметра по-дълго от предходния модел. Преди всичко това трябва да осигури повече място на задната седалка. Тъй като платформата е проектирана от самото начало за различни видове задвижване, обемът на багажника остава един и същ за всички варианти: C5 Aircross може да побере до 651 литра с изправени облегалки на задните седалки и повече от 1660 литра със сгънати облегалки на задните седалки. Има допълнителни 75 литра място за съхранение под регулируемия по височина под на багажника.
Въпреки че пускането на пазара на новия C5 Aircross е планирано за втората половина на 2025 г., все още не са обявени цени.
Peugeot e-3008 започва от 48 650 евро, Opel Grandland Electric от 46 750 евро – хибридните и плъгин хибридните версии са по-евтини.