Архив

Toyota и Lexus представят нови електрически седани

Toyota представи bZ7, изцяло електрически седан с дължина над пет метра, на Auto Shanghai. Междувременно премиум марката Lexus отпразнува премиерата на новото издание на седана ES – като електрически автомобил или като пълен хибрид.

Изображение: Toyota

global.toyota, carnewschina.com, lexus.eu

Нека първо да разгледаме Toyota bZ7: петметровият седан се тойоприсъедини към BEV моделите bZ4X, bZ3, bZ3X и bZ5 в Китай. Toyota вече показа проучване на bZ7 на автомобилното изложение в Гуанджоу през ноември; вариантът от Шанхай се смята за сериен дизайн. bZ7 възприема съвременния език на дизайна на Toyota, а фаровете напомнят на настоящото поколение Toyota Prius. Технологията на EV е разработена в Китай – в сътрудничество с партньора на Toyota GAC, съвместното предприятие Guangzhou Toyota Motor Co. и китайския център за развитие на Toyota Intelligent ElectroMobility R&D Center.

Според Toyota, bZ7 е предназначен да комбинира силните страни на двете компании – което означава „безопасно, надеждно и висококачествено производство“ на японската компания, съчетано с китайска авангардна технология. Въпреки това, тъй като все още официално е проучване, компаниите се въздържат с конкретни технически данни или информация за асистиращите системи.

Обещано е само, че bZ7 ще бъде пуснат на пазара в рамките на една година – и тогава ще разполага с „най-новата интелигентна технология, подходяща за водещия модел на китайската гама BEV“.

Толкова за кратката информация от прессъобщението. Представителите на Toyota бяха малко по-сговорчиви около премиерата в Шанхай. Както съобщава CarNewsChina, bZ7 ще бъде първият модел на GAC-Toyota, който ще бъде оборудван с операционната система HarmonyOS на Huawei за информационно-развлекателната система и кокпита. Има и лидарна система за асистентите за шофиране. На място обаче нямаше подробности за системата за електрическо задвижване.

При Lexus ES ситуацията е различна, тъй като това вече е финалният сериен модел с (почти) всички спецификации. Електрическата версия ще се предлага с две опции за задвижване. ES 350e има преден двигател от 165 кВт и се очаква да постигне пробег до 685 километра в китайския тестов цикъл. ES 500e е версия с 252 кВт задвижване на четирите колела с два електрически мотора, която може да ускори от място до 100 км/ч за 5,9 вместо 8,9 секунди. Според Toyota, мощността може да се разпределя променливо между 100:0 и 0:100 със системата за задвижване на четирите колела DIRECT4 – по този начин ES 500e може да бъде превозно средство с чисто предно предаване, но също така и с чисто задно предаване. Lexus поставя диапазона според CLTC на прибл. 610 километра – което предполага, че и двата варианта използват една и съща батерия.

Lexus ES-350e 2025

Lexus ES-350e 2025

Въпреки това, Lexus не дава повече подробности за батерията, нито в прессъобщението, нито в 17-страничния PDF за ES. Въпреки това има информация за капацитета на зареждане: при външна температура от около 25 градуса по Целзий, стандартният процес на зареждане при зарядна точка от 150 кВт трябва да отнеме около 30 минути. При температури около точката на замръзване са необходими 40 минути, а при -10 градуса е необходим час, за да достигне 80 процента. В Китай, където CATL и BYD наскоро се впуснаха в мегаватовия диапазон за електрически автомобили, това са доста скромни цифри. Особено след като съвместният партньор на Toyota GAC вече демонстрира процес на зареждане с пикова мощност от 480 кВт през 2021 г. – и зареждане от нула до 80 процента за осем минути.

Накратко за самия Lexus ES: Седанът е дълъг 5,14 метра, което го прави с 16,5 сантиметра по-дълъг от своя предшественик. По ширина ES се е увеличил с 5,5 сантиметра до 1,92 метра, по височина с цели 11 сантиметра за хибрида и 11,5 сантиметра за BEV версията до приблизително 1,56 метра. Междуосието е 2,95 метра, с осем сантиметра повече от преди. Има общо три хибридни варианта: В зависимост от пазара, ES 300h се предлага или с 2,0-литров четирицилиндров двигател, или с 2,5-литров четирицилиндров двигател, със системна мощност от 145 или 148 кВт. Над това е ES 350h, който винаги идва с 2,5-литров двигател и предлага системна мощност от 182 кВт.

„В зависимост от пазара“ е важно твърдение за Lexus ES. Защото, за разлика от Toyota bZ7, седанът на Lexus не е предназначен само за Китай. Както потвърждава Lexus Europe, продажбите в Германия трябва да започнат през пролетта на 2026 г. В Западна Европа Lexus ES 300h ще се предлага с 2,5-литров двигател и 148 кВт, докато ES 350h ще се предлага в Източна Европа – както с предно предаване, така и със задвижване на четирите колела. В случая на електрическите варианти и двете задвижващи системи вероятно ще дойдат в Европа.