Архив

Alphabet казва, че Waymo може да предложи роботакси за лична собственост в бъдеще

Коментарите идват, когато Tesla планира да пусне роботакси в САЩ тази година

Колите на Tesla струват около една пета от Waymo, казва Мъск

САН ФРАНЦИСКО, 24 април (Reuters) – Alphabet – самоуправляващите се таксита на Waymo може да са достъпни за притежаване от хора в бъдеще, каза главният изпълнителен директор Сундар Пичай точно както производителят на електрически превозни средства Tesla ще пусне robotaxis тази година в Съединените щати.

Хората правят снимки на такси Waymo без шофьор, преминаващо в Сан Франциско, Калифорния, САЩ. РОЙТЕРС

Хората правят снимки на такси Waymo без шофьор, преминаващо в Сан Франциско, Калифорния, САЩ. РОЙТЕРС

Waymo, който започна като малък самоуправляващ се проект през 2009 г. и се отдели от Google седем години по-късно, се разрасна бавно, но стабилно в сложен пазар на автономни превозни средства, който стана свидетел на няколко жертви поради рязко нарастващи инвестиции, строги регулаторни изисквания и тежки технологични препятствия.

С повече от 700 превозни средства в своя автопарк – 300 от които работят в Сан Франциско – Waymo е единствената фирма в САЩ, която управлява роботаксита без екипаж, които събират такси.

Пичай по време на конферентен разговор, не предостави времева линия или каквито и да било подробности за това как планира да продава превозни средства Waymo, освен че „има бъдеща опция за лична собственост“.

Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск наскоро коментира по-високата цена на колите Waymo в сравнение с тези на Tesla.

Превозните средства на Waymo използват комбинация от камери и скъпи сензори като лидар, за да създадат триизмерна карта на пътя, добавяйки излишък за повишаване на безопасността. За разлика от тях, Tesla зависи само от зрението на камерата и изкуствения интелект, което й позволява да контролира разходите.

„Tesla вероятно струват една четвърт, 20% от това, което струва Waymo и са произведени в много голям обем“, каза Мъск. „Не виждам някой да може да се конкурира с Tesla в момента.“

Мъск е заложил бъдещето на Tesla на роботаксита и е казал, че собствениците в крайна сметка ще могат да печелят пари с превозните си средства в приложение за предлагане на превози.

Компанията има за цел да пусне услуга за роботакси в няколко щата на САЩ тази година, цел, която експертите по автономност нарекоха амбициозна предвид трудността, която технологията изпитва при реагиране на сценарии като лошо време, сложни кръстовища и поведение на пешеходци.

Rival Cruise, подразделение на General Motors затваря магазин миналата година след голяма авария, която доведе до федерално разследване и малка наказателна глоба.

Tesla отдавна обвинява клиентите си за инциденти, включващи системите за подпомагане на водача, които нарича Autopilot и Full Self-Driving (FSD), като отбелязва, че предупреждава собствениците на Tesla да останат готови да поемат управлението. Неговото роботакси би поставило отговорността за катастрофа директно върху Tesla.

Tesla се придържа към предварително обявения си график през юни за стартиране на платена услуга за роботакси в Остин, Тексас, където е изправена пред минимални регулации. Освен това има планове за стартиране в Калифорния и някои други щати на САЩ.

Waymo, която тества технологията си от години, сега се фокусира върху разширяване на присъствието си чрез партньорства с компании като фирмата за превози Uber – оператор на автопарк Moove и автомобилни производители Hyundai, Zeekr и Jaguar.

Waymo вероятно ще предложи лична собственост върху своите роботакси чрез модел на партньорство, каза Дейвид Хегър, анализатор в Edward Jones. „Google не произвежда собствени автомобили и със сигурност не мисля, че биха се опитали да влязат в този бизнес“, каза той.

Въпреки че звеното представлява само малка част от оценката на Alphabet, Waymo каза, че извършва повече от 250 000 напълно автономни платени пътувания на седмица. Работи в Сан Франциско, Финикс, Лос Анджелис и Остин и планира да започне в Атланта, Маями и Вашингтон, окръг Колумбия.

Коментарите на Пичай бяха в отговор на въпрос на анализатор за бъдещето на Waymo. „Това вероятно е първият въпрос, който получавам по време на обаждане за печалби в Waymo“, пошегува се Пичай. „Това е знак за напредъка му.“