Архив

След като достигнаха Луната, индийците подготвят Mahindra Thar.e за вселената на здрави електромобили

Името „Thar“ далеч не е емблематично за уестърните, но не се заблуждавайте: то обозначава индийски джип

autoevolution.com/news, 26 август 2023 г.

На 23 август Индия стана първата страна на Земята, която успешно приземи космически кораб на тъмнатаafter-reaching-the-moon-indians-prepare-the-mahindra-thare-for-rugged-evs-universe_6 страна на Луната. Това е огромно постижение, особено защото три дни по-рано руската Луна-25 се разби на повърхността на Луната. Но обратно към звездата на момента: Индия.

Мисията Chandrayaan-3 наистина е голяма работа, защото индийците ще бъдат първите, които ще търсят ледена вода близо до южния полюс на Луната. Учените смятат, че кратерите в тази област могат да съдържат големи количества вода, което може да бъде основата за човешката колонизация на Луната. Например Toyota се надява да използва тази вода за своя Lunar Cruiser, включващ новата технология за регенеративни горивни клетки.

Индийците се гордеят с Chandrayaan, но също и с Thar.e.

Обратно на Земята SUV манията е във възход, докато емблематичните офроуд табели се присъединяват към EV купона като луди. Сякаш всеки иска да вкуси свободата, обещавана от здравите 4×4. Да отидете навсякъде и по всяко време, без да се притеснявате за никакви граници. Тук на Земята или горе на Луната, защо не?

after-reaching-the-moon-indians-prepare-the-mahindra-thare-for-rugged-evs-universe_8Името „Thar“ далеч не е емблематично за уестърните, но не се заблуждавайте: то обозначава индийски джип. И нямайте предвид имитатор в китайски стил. Още през 40-те Mahindra придоби лиценза за производство на Jeep Willys и след това на Jeep CJ’s. Нищо чудно, че от 1975 г. индийските модели са кръстени CJ. Забавното е, че същата година Индийската организация за космически изследвания изстреля първия спътник на Индия, Aryabhata.

През 2008 г. той стартира мисията Chandrayaan-1 и беше първият, който откри водни молекули на сухата повърхност на Луната. Това беше една от основните причини най-мощните нации на Земята да предизвикат нова надпревара за Луната. Две години по-късно, през 2010 г., Thar се появи като по-грозен Wrangler TJ, базиран на шасито на CJ, но скоро се превърна в един от най-ценените SUV автомобили на индийския пазар. Изненадващо, той също имаше кратка история в САЩ, където се продаваше като Roxor.

През 2019 г. Индия стана една от петте нации, разбили космически кораб на Луната… поради провала на мисията Chandrayaan-2 през 2019 г. Това беше тежък урок за индийските космически ентусиасти. И все пак, поне индийските офроуд ентусиасти бяха развълнувани да видят второто поколение на Mahindra Thar година по-късно. 2020 Thar беше по-виден, скъп и ъгловат, подобно на американския Wrangler JK.

Най-добрият превозвач на хора за Луната? Здрав 4×4 EV, разбира се.

Мисията Chandrayaan-3 беше изстреляна на 14 юли 2023 г. от космическия център Sriharikota, южно от Индия.after-reaching-the-moon-indians-prepare-the-mahindra-thare-for-rugged-evs-universe_2 Два дни по-късно, на 8 000 км, в Кейптаун, Южна Африка, Mahindra Electric Automobiles представи концепцията Thar.e, за която се предполага, че е „електрическа еволюция на легендарния офроудър“. За изненада CGI анимацията поставя тази концепция на Марс, а не на Луната! Може би Mahindra не е очаквал сондата Vikram да работи безупречно и Индия да стане четвъртата държава, кацнала успешно на Луната?!

Концепцията Thar.e изглежда много по-различно от текущата продукция Thar. Освен това изглежда много различно от всички други концепции на Jeep, които съм виждал досега. Тази индийска концепция не е никак секси в сравнение с концептуалните коли на американската марка. Независимо от това, стилът на Thar.e е оригинален и има ясно послание: груб, груб, суров, точно като околната среда на Марс или Луната.

Арките на калниците вероятно са най-забележителният визуален елемент на тази офроуд електрическа концепция. Те най-добре подчертават философията на дизайнерите „изследване на невъзможното“, докато окото се заблуждава да вярва, че втората двойка врати липсва. И още нещо: само Thar.e ли има позиция на Land Rover? Все пак британската офроуд марка е собственост на индийската Tata Motors.

Както се очакваше, интериорът е в стил „дигитален спартански“, но двойката покривни стъкла над задните врати е приятна изненада. И вземете това – кабината включва „50% рециклиран PET и рециклируема пластмаса без покритие“. Надявам се, че са по-подходящи за ниските температури на Марс или Луната.

after-reaching-the-moon-indians-prepare-the-mahindra-thare-for-rugged-evs-universe_12Въпреки че не бяха разкрити технически спецификации, изглежда, че Thar.e е много компактен офроудър. Очаква се през 2026 г., производственият модел ще получи междуосие между 2,77 и 2,97 метра. Това намек ли е за две версии на каросерията: съответно с три и с пет врати? Това наистина заинтригува.

Пътният просвет на производствения модел ще бъде около 300 мм. Това е повече от това на Wrangler Rubicon и наравно с това на новия Land Rover Defender. Това трябва да повдигне вежди за всеки офроуд ентусиаст и да предизвика ревност във всеки SUV фен. Тъй като размерът на пътния просвет има значение, както се казва.

Служителите на Mahindra хвалят Thar.e за „единствената по рода си модулна конструкция и позицията на адаптивни компоненти“. Но намирам за по-важно, че платформата INGLO EV на Thar.e е базирана на MEB на VW. Само един ден преди разкриването на Thar.e, Volkswagen Group и Mahindra & Mahindra Ltd. обявиха партньорство за доставка на MEB електрически компоненти за повече от един милион от пет изцяло електрически бъдещи SUV.

Факт е, че амбициите на Индия трябва да бъдат забелязани. Въпреки че не е толкова агресивна като Китай по отношение на „новия световен ред“, индустрията на Индия, особено секторът на пътните превозни средства, се разраства. Дали производствената версия на Thar.e ще бъде много по-различна от този концептуален автомобил.

Но засега привлече вниманието ни. И вероятно на милиони други EV офроуд ентусиасти. Защото, истинските офроудъри се отказват от ICE за задвижване с електрическа батерия. Това е хубава тенденция и колонизаторите на Луната или Марс може да са сред тези нови ранни осиновители.