BMW 501/502/3200
Това е първият автомобил, произвеждан и продаван от BMW след Втората световна война. 501 и неговите производни, включително V8 захранваното BMW 502, които имат извити линии придобиват прякор „Бароков Ангел“ (Baroque Angel).
Каросерията на BMW 501/502 може да бъде седан от горен клас с 4 или 2 врати, кабриолет, две врати купе. Монтират се следните двигатели – бензин 2.0 до 3.2 литра, линейни 6-цилиндрови – 1971 куб.см. OHV и 2077 куб.см. OHV, или 2580 куб.см. OHV V8. Мощността на двигателите съответно за най-малката кубатура е 65 к.с., за 2580 куб.см. – 100 к.с. и 160 к.с. за 3168 куб.см. Максималният въртящ момент об./мин.е съответно за тях 129 Nm при 2000, 180 Nm при 2500 и 240 Nm при 3600. Предаването е с 4-степенна ръчна скоростна кутия. Максималната скорост е 135 км в час, 160 км в час и 190 км в час. Цената е 15 150.00 DM, 17 450.00 DM и 21 240.00 DM.
В допълнение към примерите в версии на двигателя по-горе, има шестцилиндров редови двигател с работен обем от 2077 куб.см., който е строен през 1955-1958 г. с мощност 72 к.с. при 4500 об./мин. За държавни превозни средства, този двигател е ползван до 1964 г. или до края на производство на BMW 502/506 в програмата.
Следващ е IAA 1961 с увеличена мощност с помощта на по-голям Zenith карбуратор с приблизително същото разход на гориво 2580-кубиков двигател (2.6 Luxury) до 110 к.с., както и две двигател 3.2 с 20 к.с. – при 3200 S – 160 к.с., посочен по-горе.
Междуосието на дългата 4730 мм кола 501 е е от 2835 мм, при ширина 1780 мм и височина на купето 1530 мм. Собственото тегло е 1340-1490 кг., може да бъде и повече. Дизайнер е Петър Шимановски.
BMW 501 е представен през април 1951 г., на автомобилното изложение във Франкфурт, той е конкурент на Mercedes-Benz 220. В допълнение към лимузините, няколко кабриолети и купета са били произведени. Зад първия модел BMW 501 с шест-цилиндров редови двигател и два литра обем идва през 1954 г. BMW 502, който придобива първия след края на Втората световна война новоизграден осемцилиндров двигател. V8 двигателят с 2.6 л е разширена през 1961 г. при BMW S 3200 до 3.2 л. BMW 502 води началото си от BMW 501. Всички превозни средства са със задно задвижване и напълно синхронизирана четиристепенна скоростна кутия с възможност за смяна от колоната, от февруари 1963 – с пръчка за смяна. Двигател и ходова част на BMW 502 и 3200 S също са били използвани за BMW 503, BMW 507 и BMW 3200 CS („Bertone“).
Каросерията е на изцяло нова платформа, с двойно А-рамо на предното окачване с бар срещу усукване и жива ос с торсионни пружини с бар в задната част. Кормилният механизъм е с подобна на рейка и пиньон система. Резервоарът за гориво е поставен на внимателно защитено място над задната ос, за да се предотврати опасността от пожар в случай на злополука. 501 прави впечатление на обществеността с инженеринга си и своята екстравагантност. Още на 7-ми април 1951 BMW обяви възобновяването на производството на пътнически автомобили с писмо до търговската преса на IAA 1951 г. и публикуван на 30 април 1951 г. проспект за BMW 501, но първите автомобили може бъдат доставени само през ноември 1952 г. на дилърите.
Купе и кабриолет версии се правят по поръчка от Baur или Autenrieth. По-късно се пускат 501A, 501B и 501/3. Продължава се с 501 V8, за да дойде междувременно през 1954 г. и BMW 502 с OHV V8 двигател. 502 се пуска до 1964 г.
Двигателите вече са 2580 куб.см. BMW V8 OHV и 3168 куб.см. BMW V8 OHV. Размерите са почти същите, защото автомобилът външно малко се отличава. Само е със 100 кг по-тежък. OHV V8-двигателят се различава с блок от алуминиева сплав, с чугунен цилиндър.
За BMW 502 седан се използва едно и също шаси и в общи линии същите органи като на 501, но е по-луксозно обзаведен и V8 произвежда вече 100 к.с. с двукамерен карбуратор Solex. Автомобилът е много по-бърз от Ponton Mercedes, лансиран по същото време – 160 км в час. Но високата му цена от DM17 800 води до ниски продажби. 502 се отличава от 501 и по допълнителните хромирани елементи и по-пищното вътрешно обзавеждане. Фаровете за мъгла и индивидуалните предни седалки също са стандарт.
501 и 502 моделни наименования са прекратени през 1958 г., когато 501 V8 е преименувано на BMW 2.6 и 502 е преименувано на 2.6 Luxury. Хидроусилвателят на кормилото става опция през 1959 г., а предните дискови спирачки са добавени през 1960 г. През 1961 г. са променени моделните обозначения отново – 2600 и 2600L. Двигателят в 2600L е от 110 к.с. Производството приключва през 1963 г.
Пожарните служби и полицията карат BMW 501/502 като патрулна кола – познат от телевизионния сериал „Патрул Isar 12“. Била е планирана серийно производство на Pullman лимузина, която е представена по време на автомобилното изложение във Франкфурт 1955 като BMW 505. Този дълъг 5,10 метра автомобил с домофонна между пътническия салон и кабината на водача, разтегателмаса за писане, мокър бар, и т.н. трябва да се състезават като „държавна кола“ с Mercedes-Benz. Въпреки това, след като канцлерът Конрад Аденауер не може да влезе, без да свали шапката си, и следователно да продължи, предпочита Мерцедес, BMW не вкарва 505 серии; тя остава с два експоната.
Съответно през 1961 г., 3,2 и 3,2 са заменени от Super 3200L и 3200S. 3200L има двигател от 140 к. с., а 3200S е с два карбуратора и 160 к. с. при 5600 об./мин. От 502 / 2.6 Premium / 2600L през 1954-1962 г. са пуснати общо 3117 бройки, с което тези автомобили се нареждат сред уникатите.
През 50-е години финансите на фирмата не са добри. Продажбите са относително малки. Така се стига до 1959 г., когато Херберт Квандт предотвратява поглъщане от Mercedes Benz. Тъй като индустриалецът Херберт Квант, с неговата значителна финансова и лична ангажираност има голям дял в рехабилитацията на BMW, той получава като награда BMW 3200 CS Cabriolet. Икономически успеха на BMW се дължи на моделите Isetta, BMW 700 и 1961 „новата класа“ (BMW 1500).