Архив

Европа ускорява усилията си за електрификация

Очаква се продажбите на EV в Европа да скочат до 7,7 милиона през 2030 г.

Инициативата Зелена сделка и Battery Alliance

Bloomberg

МАДРИД/БЕРЛИН – Край германския град Арнщат работници от китайската съвременна компания Amperex Technology Co. изграждат най-големия завод за акумулаторни батерии в Европа.

В завода, който обхваща площ, равна на около 100 футболни игрища, по-рано се помещаваше една от най-големите фабрики

Китайският CATL строи най-големия завод за батерии в Европа край германския град Арнщат

Китайският CATL строи най-големия завод за батерии в Европа край германския град Арнщат

за слънчеви панели на континента.

Проектът за 2 млрд долара е един от около половината дузина фабрики за батерии, които се строят само в Германия. Това тревожи европейските политици, които отчаяно искат да гарантират, че автомобилната им индустрия не губи конкурентоспособност при прехода към електрически превозни средства.

Очаква се продажбите на EV в Европа да скочат до 7,7 милиона през 2030 г. от малко под половин милион през 2019 г., според прогнозите на Bloomberg. Тези превозни средства ще се захранват главно от батерии от азиатски производители като CATL, освен ако европейските компании не се борят и не построят местно производство.

Експлоатационните станции и чистият транспорт са в основата на Зелената сделка на Европейския съюз – повече от 1 трилион евро (1,1 трилиона долара) политическа инициатива на Европейската комисия, насочена към намаляване на въглеродните емисии в ЕС до 2050 г. Планът включва замяна на големи електроцентрали с по-малки, повече местни, възобновяеми енергийни източници, като същевременно елиминират двигателите с изгаряне в автобуси, автомобили и камиони.

След като залагаха на дизела твърде дълго, европейските политици и ръководителите на Volkswagen Group, Daimler и BMW се заричат да създадат по-екологична верига за доставки за всички тези автомобили.

„Ако оставим Китай да притежава батериите, тогава губим от главната част на електрическите автомобили“, казва германският заместник-министър на икономиката Томас Барейс. „Не съм сигурен, че това е най-добрият подход за нашата автомобилна индустрия.“

Европа разполага само с производство на малки батерии. Най-големият дял от стойността на европейския електромобил принадлежи на Азия – Китай, Корея и Япония представляват повече от 80 процента от производството на батерии в света, а компании като CATL, LG Chem и Samsung SDI контролират европейските най-големите фабрики за батерии.

За да промени това, Европейската комисия създаде инициативата Battery Alliance. През декември тя одобри 3,2 млрд евро (3,5 млрд долара) помощ за одобрени или понастоящем проекти в 17 компании, включително BASF, BMW и Fortum. Мярката има за цел да насърчи по-големи инвестиции в заводи на тези и други европейски компании.

Националните правителства също отделят големи суми за усилия за батерии, особено в Германия. В началото на февруари министърът на икономиката Питър Алтмайер обяви проект за 5 млрд евро (5,4 млрд долара) за батерии в Германия и Франция.

Алтмайер е водещ привърженик на развитието на местен сектор батерии. Целта, както той вижда, е да направи „най-добрите и устойчиви батерии в Германия и Европа“.

Европейските играчи, включително белгийската компания за технологични материали Umicore и BASF, правят материали за батерии от катализатори до катоди. Но има малко изкопаване на ключови съставки като литий и няма капацитет да превърне тези ресурси в висококачествени акумулатори на превозни средства.

Строгите екологични правила и противопоставянето на общността на повече мини могат да забавят инерцията. Земеделските собственици и екологичните групи се опасяват от произтичащите емисии и замърсяване. Финландският „Келибър“ през ноември отложи планираното първоначално публично предлагане и изграждането на литиева мина по жалби срещу разрешителното за опазване на околната среда.

Подкрепа от Европейската комисия за изкопаване на метал за батерии – и потенциалното богатство – мотивира Дитрих Ванке да разработва кариера за добив в зелените хълмове на долината Лавант в Волфсберг, Австрия.

Ванке е изпълнителен директор на European Lithium, стартираща компания за минно дело, която има за цел да стане доставчик на суровина за батерии. Той започна да работи от изоставен тестов тунел в Австрия, където правителствените геолози, търсещи уран през 80-те години, откриха вместо него литий.

„Няма да можем да произведем абсолютно най-евтиния материал. Това очевидно е стока, добивана в Европа, според европейските закони и екологични стандарти“, казва Ванке. „Трябва да се разглежда като уникален продукт, допринасящ за намаляването на емисиите на CO2 в Европа.“

Проектът Волфсберг е традиционен добив на твърди скали, с произтичащите от това последствия за околната среда.

Друго стартиращо минно предприятие, Vulcan Energy Resources, твърди, че ще произвежда материала без емисии на CO2, като добавя съоръжения за извличане на литий към съществуващите геотермални централи, захранващи се от подземни резервоари в Южна Германия.

„До 2028 г. прогнозистите виждат, че Европа сама ще се нуждае от повече литий, отколкото се произвежда в целия свят днес“, казва управляващият директор на Vulcan Energy Франсис – Ведин.

Докато други говорят, китайците са заети с изграждането на капацитет в Арнщат – Германия, за това, което се очертава да бъде поредната битка за чиста енергия. Бойното поле е бивша фабрика за слънчеви панели, където двама предишни германски собственици не успяха да се състезават срещу конкуренция на ниски цени от Китай.

Както казва заместник-министърът на икономиката на Германия, Барейс, „става въпрос за оставане в играта и играене на роля в критична технология“.