Архив

Производителите на автомобили се притесняват

Очакват срив на продажбите поради коронавируса

Завод на Volkswagen в Цвикау, Германия, миналия месец

Завод на Volkswagen в Цвикау, Германия, миналия месец

The New York Times, 10.3.2020, със съкр.

FRANKFURT – Европейските производители на автомобили досега опровергаха очакванията, че хаосът на веригата за доставки ще прекъсне техните монтажни линии.

Дори след като Северна Италия, важен възел в глобалната мрежа за части, беше блокирана в неделя, производители на автомобили като BMW, Daimler, Fiat, Peugeot и Volkswagen заявиха в понеделник, че производството е нормално.

Колко дълго това може да продължи е открит въпрос, тъй като коронавирусът нарушава ежедневието и икономическата активност по нови и непредсказуеми начини. Производителите на автомобили наблюдават събитията с осезаемо безпокойство.

Но засега се оказва, че най-големият проблем на производителите не е дали могат да създават автомобили, а дали могат да ги продадат.

Първоначалното огнище доведе до срив на продажбите в Китай, най-големия пазар на автомобили в света. Porsche например беше принуден да затвори всички свои китайски дилъри през февруари. Повечето производители на автомобили трябваше да затварят китайските фабрики поне временно.

Разпространението на вируса в Европа и САЩ на практика гарантира, че еврозоната ще изпадне в рецесия и че глобалният спад в продажбите на автомобили ще бъде по-лош от очакваното.

„Производителите на автомобили имат голям проблем, защото хората се нуждаят от парите си за други неща “, казва Фердинанд Дюденхьофер, дългогодишен наблюдател в индустрията. „Големият проблем е търсенето, а не производството.“

Автомобилните производители се научиха от минали случаи на прекъсване на веригата на доставки. През 2010 г., например, изригването на вулкан в Исландия отдели фини частици в атмосферата и спря въздушното пътуване и въздушния транспорт над Европа. Повечето компании сега имат поне двама доставчици на всеки компонент като застраховка срещу стачки или природни бедствия.

Тъй като коронавирусът се е превърнал в глобална епидемия, производителите на автомобили са принудени да търсят части и суровини.

„Това е голямо предизвикателство“, каза в телефонно интервю Оливър Блум, изпълнителен директор на Porsche. „Имаме екип, който следи ситуацията всеки ден.“

„Имаме доставчици в Италия“, каза г-н Блум, изказвайки се преди италианското блокиране. „Трябва да наблюдаваме много внимателно през следващите няколко дни какво ще се случи.“

Почти празна улица в Милано във вторник. Италианските компании, свързани с автомобили, твърдят, че все още работят

Почти празна улица в Милано във вторник. Италианските компании, свързани с автомобили, твърдят, че все още работят

В понеделник Porsche заяви, че епидемията от вируси в Италия все още не е имала отрицателен ефект върху производството. Volkswagen, който е собственик на Porsche, както и Audi и други марки, заяви, че също е продължил да работи без проблеми. Италианските доставчици все още са успели да изпращат пратки до Германия, заяви говорител на Volkswagen.

Италианските компании казаха, че и те продължават да работят. Производителят на гуми Pirelli заяви, че италианските му фабрики все още работят и отбеляза, че във всеки случай те представляват по-малко от 8 процента от производството на гуми на компанията. „Няма въздействие върху производствените дейности“, се казва в изявление.

Brembo, италиански производител на високоефективни спирачки, заяви, че трите му фабрики в Северна Италия все още работят.

Италианските фабрики на Fiat Chrysler работеха нормално в понеделник, каза говорител, въпреки че офис работниците имат възможност да работят от вкъщи. Fiat отвори отново завода си в Сърбия, който затвори временно миналия месец заради липсващи части от Китай.

Jaguar Land Rover, който произвежда луксозни автомобили във Великобритания, заяви, че има двуседмична доставка на повечето части. Но компанията добави в изявление, че „не може да изключи риска недостигът на критичен компонент да повлияе на производството в даден момент“.

Веригите за доставки на автомобилната индустрия са дяволски сложни. Някои компоненти преминават граници няколко пъти, тъй като са щамповани, обработени и по друг начин усъвършенствани по пътя към крайната монтажна линия. Това прави мрежите за доставка уязвими. Но наличието на широко разпръсната мрежа за доставки също може да бъде предимство.

Диес, изпълнителният директор на Volkswagen, заяви, че не смята, че кризата ще подтикне производителите да станат по-малко глобални. „Идеята за производство на автомобил в икономика като Германия само е просто невъзможна“, каза той. „Няма смисъл.“

Автомобилните производители все още не искат от правителството помощ, както по време на дълбока рецесия през 2009 г. Тогава Германия и други европейски правителства предложиха програми за плащане на пари, които насърчаваха потребителите да търгуват с по-стари автомобили и да купуват нови.

Оливър Зипсе, изпълнителният директор на BMW, каза миналата седмица, че европейските правителства трябва да оказват по-малък натиск върху производителите на автомобили, за да спрат да продават автомобили с двигатели с вътрешно горене.

„Трябва да можем да накараме хората да се вълнуват от колите“, каза г-н Зипсе по време на конференция с репортери.