Помощта за COVID-19 може да засили прехода към електрификация
ЕС си е поставил за цел 1 милион зарядни станции за EV до 2025 г.
Reuters
Докато автомобилните производители се борят да се справят с колапса на търсенето на превозни средства, свързан с COVID, Европейският съюз облекчава разпоредбите за държавна помощ, за да помогне на автомобилните компании да ускорят прехода си към електрически автомобили от изкопаеми горива.
Блокът си е поставил обща цел за постигане на въглероден неутралитет до 2050 г. – план, известен като Европейски зелен договор – с автомобилни емисии ключова област на фокус. Законодателите от ЕС се стремят да използват коронавирусната криза, за да възстановят икономиките на държавите-членки по по-устойчив на околната среда начин.
Старши помощник на Франс Тимерманс, изпълнителен вицепрезидент на Европейската комисия, отговарящ за Зелената сделка, каза пред представители на автомобилната индустрия, че кризата с COVID-19 служи като катализатор, тъй като всеки фискален стимул, предприет от ЕС или държавите-членки, трябва да бъде насочен при декарбонизиране на европейския бизнес.
Част от подкрепата за този преход ще дойде от план за възстановяване на коронавирус от 750 милиона евро ($ 881 милиона), одобрен през юли от 27-те държави-членки на блока.
Парите ще бъдат отпуснати чрез безвъзмездни средства и заеми и ще бъдат насочени към мерки за постигане на средносрочната цел на ЕС за намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. Планът призовава за минимално намаляване с 55% на колективните емисии на парникови газове спрямо нивото от 1990 г., което е увеличение спрямо предишната цел от 40%.
Това ниво е намалено само с 24 процента до 2019 г., което означава, че блокът трябва да извърви повече от половината път.
Пътният транспорт, който представлява приблизително една пета от всички емисии в ЕС.
Това до голяма степен се дължи на по-големия обем на трафика, но емисиите на отработени газове от нови автомобили също се превърнаха в проблем. Средното за миналата година от 122,4 грама CO2 на километър през 2019 г. представлява третото поредно годишно увеличение. По закон това трябва да спадне до само 95 г/км до края на следващата година, а през десетилетието се планират по-резки съкращения.
„Оценката на въздействието, която току-що направихме преди месец, ни казва, че през 2030 г. стандартът за емисии за автомобили трябва да бъде с 50 процента по-нисък от стандарта за 2021 г., което е много по-амбициозно от предвидените в момента 37 процента“, каза експерт.
Миналия декември Европейската комисия одобри 3,2 милиарда евро субсидии от седем държави-членки за изграждане на нов клъстер на батерии за електромобили. Това включва финансиране от Франция и Германия за изграждане на две гигафабрики за PSA Group и нейния партньор Saft, подразделение на Total.
Пакетът за помощ представлява първият важен проект от общоевропейски интерес, специално за акумулаторни батерии, като предоставя по-голяма свобода на действие на правителствата за предоставяне на помощ, без да се нарушават правилата на ЕС за държавна помощ, които осигуряват равнопоставеност в целия блок.
Понастоящем Германия подготвя втори пакет към първоначалния през декември, с посочената цел да превърне Европейския съюз в лидер в устойчивото производство на батерии.
Една обща област, в която ЕС и държавите-членки биха могли да подкрепят индустрията, е разширяването на инфраструктурата за електромобили. ЕС се стреми да инсталира 1 милион зарядни станции до 2025 г., главно по магистрали, така че европейците да могат да се движат през блока, без да се тревожат за пробега.
Хенрик Хенриксон, изпълнителен директор на Scania – част от Volkswagen Group, похвали промяната в подхода на Европейската комисия. В миналото производителите на автомобили критикуваха политиците като налагащи цели за емисии по начин, по-общ за държавната икономика, без да се замисля тяхната осъществимост.
„Сега работим много по-добре заедно, ръка за ръка“, каза Хенриксон на дискусията. „Това не е като игра на пинг-понг: ние всъщност седим и се опитваме да измислим съвместен план.“