Архив

Как Stellantis ще ускори своя EV преход

Автомобилният производител ще добави платформи с голям обхват и ще подсили батерията

Citroen C4 compact е базиран на архитектурата CMP, която включва електрически вариант с батерия (показан). От 2026 г. малките и компактни електрифицирани автомобили на Stellantis ще използват платформата STLA Small.

Citroen C4 compact е базиран на архитектурата CMP, която включва електрически вариант с батерия (показан). От 2026 г. малките и компактни електрифицирани автомобили на Stellantis ще използват платформата STLA Small.

Stellantis ще произвежда почти всички свои електрифицирани превозни средства за Европа и Северна Америка на четири платформи, фокусирани върху батерията, с обхват до повече от 800 км (497 мили) до средата на това десетилетие.

Автомобилният производител, създаден през януари от сливането на Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group, ускорява прехода си към електрификация, като увеличава ритъма на пускане на нови модели и преразглежда целите на продажбите нагоре, каза Таварес, когато очерта стратегията за електрификация на новата група по време на първото годишно събрание на акционерите на компанията на 15 април.

Четири платформи, насочени към електрически батерии, ще подкрепят моделите на марките на групата, като всяка от тях ще доведе до значителни подобрения в обхвата:

  • за малки автомобили, второ поколение на многоенергийната платформа eCMP (която позволява изцяло електрическо задвижване) ще се използва до 2026 г., когато тя ще бъде заменена от STLA Small. Обхватът ще бъде повече от 500 км.
  • за компактни автомобили, STLA Medium, от средата на 2023 г. Обхватът ще бъде повече от 700 км. Настоящите електрифицирани компактни и средни автомобили Stellantis са изградени на платформата EMP2, която позволява включване на хибриди, но не и пълни електрически превозни средства. Тази средна архитектура ще дебютира с преработения компактен SUV Peugeot 3008.
  • за по-големи превозни средства, STLA Large, от средата на 2023 г. Обхватът ще бъде повече от 800 км.
  • за лекотоварни каросерии и джипове, STLA Frame, от 2024 г. Пробегът ще бъде повече от 500 км.

Таварес не каза дали STLA платформите ще бъдат получени от съществуващите архитектури. Тези платформи постепенно ще заменят многоенергийните платформи, като EMP2, които поддържат гамата от електрифицирани продукти на групата.

Той каза, че продажбите на групата на електрифицирани автомобили (включени хибриди и напълно електрически модели) ще се утроят до над 400 000 бройки през 2021 г.

До 2025 г. 98 процента от европейските модели за леки автомобили и 96 процента от моделите с имена в Северна Америка ще имат електрифицирани версии, каза Таварес. Той каза, че електрифицираните превозни средства ще представляват 38 процента от европейските продажби на Stellantis тази година, в сравнение с очакваните 21 процента тази година.

Продажбите на електрифицирани автомобили ще достигнат 70% в Европа и 35% в Северна Америка до 2030 г., каза той.

Stellantis има 12 основни автомобилни марки, включително Citroen, Jeep, Peugeot, Opel, Ram и Maserati. Подобно на своите връстници, той е изправен пред инвеститорска общност, която иска да създаде пътна карта към електрическа мрежа, която би могла да съперничи на Tesla, тъй като индустрията се сблъсква с регулаторни тласъци в Европа и Китай и вероятно САЩ под управлението на Байдън за ускоряване на преминаването към нула емисионни автомобили.

Таварес ще разкрие повече подробности за електрифицираната платформа на автомобилния производител на 8 юли. Цялостната стратегия на групата ще бъде представена преди края на тази година.

Таварес заяви, че Stellantis иска да прокара енергизацията по ефективен начин, като интегрира вертикално веригата на доставки за контрол на разходите, качеството и производителността.

Той каза, че Stellantis ще контролира около 80 процента от стойността на електрическо превозно средство, „което е повече, отколкото в момента ние контролираме превозни средства с двигатели с вътрешно горене“. Групата ще направи това вътрешно и чрез съвместни предприятия, като тези с Total-Saft за батерии и Nidec за електрически двигатели.

Предприятието с Total-Saft, наречено Automotive Cells Company, ще изгради две фабрики в Европа с потенциален капацитет от 32 гигаватчаса всяка до 2030 г. Но Таварес заяви в четвъртък, че Stellantis ще има достъп до „не по-малко от 130 гВтч производствен капацитет на батерията между Европа и САЩ; цифрата ще се увеличи до 250 гВтч до 2030 г.“.

Той не каза как ще бъде достигната тази цифра, но каза, че Stellantis „се движи бързо в САЩ с проекти, които ще бъдат обявени скоро“ и че има „текущи дискусии за допълнителни източници в Европа.“.

Таварес заяви, че стратегията за електрификация на Stellantis ще му позволи да се съобрази с регулациите на CO2 и рязко ще намали разходите за такова съответствие.

През последните години Fiat Chrysler Automobiles похарчи милиарди за закупуване на регулаторни кредити както в САЩ, така и в Европа, за да избегне потенциални глоби за CO2.

В отговор на въпрос на акционер в четвъртък генералният съветник на Stellantis Джорджо Фосати каза, че през 2018-2020 г. FCA е отчела 1,5 милиарда евро (1,5 милиарда долара) разходи за емисии и кредити, от които приблизително 700 милиона евро са похарчени през 2020 година.

Stellantis ще бъде в състояние да постигне целите си за CO2 в Европа през 2021 г., без да обединява споразумения с други производители на автомобили, добави той.