Архив

Електромобилите „ще бъдат по-евтини за производство от превозни средства с изкопаеми горива до 2027 г.“

BloombergNEF прогнозира резултат от спадащите разходи за производство на батерии, както и на специални производствени линии

theguardian.com

По-строгите разпоредби за емисиите биха могли да поставят електрическите превозни средства в позиция да доминират над3284 всички продажби на нови автомобили до средата на следващото десетилетие, установи проучване на BloombergNEF.

До 2027 г. електрическите автомобили и микробуси ще бъдат по-евтини от конвенционалните превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, а по-строгите разпоредби за емисиите могат да ги поставят на върхово място, за да доминират над всички продажби на нови автомобили до средата на следващото десетилетие, установи изследването.

До 2026 г. по-големи превозни средства като електрически седани и джипове ще бъдат толкова евтини за производство, колкото бензиновите и дизеловите модели, според прогнозите на BloombergNEF, като малките коли достигат прага през следващата година.

Електрическите превозни средства, достигащи ценови паритет с двигателя с вътрешно горене, се разглеждат като ключов етап в световния преход от изгаряне на изкопаеми горива.

Застраховката за електрически автомобили в Обединеното кралство „е с 45 паунда по-малко, отколкото за бензинови или дизелови автомобили“

Спадащите разходи за производство на батерии за електрически превозни средства, съчетани със специални производствени линии в заводите, ще ги направят по-евтини да се купуват средно в рамките на следващите шест години от конвенционалните автомобили, дори преди каквито и да било държавни субсидии, установи BloombergNEF.

Настоящата средна цена на дребно преди облагане при електрически автомобил със среден размер е 33 300 евро (28 914 британски лири), в сравнение с 18 600 евро за бензинова кола, според изследването. През 2026 г. се очаква и двете да струват около 19 000 евро.

До 2030 г. същият електрически автомобил се очаква да струва 16 300 евро преди данъци, докато бензиновият автомобил ще струва 19 900 евро.

Графикът на доклада за паритет на разходите е по-консервативен от другите прогнози, включително този от инвестиционната банка UBS, която прогнозира, че електрическите автомобили ще струват същото, за да се правят до 2024 г.

Капацитетите обаче са единодушни, че цената на новите батерии ще продължи да спада през следващите години.

Новото проучване, поръчано от Брюксел, организация с нестопанска цел,  прогнозира, че новите цени на батериите ще паднат с 58% между 2020 и 2030 г. до 58 долара за киловатчас.

Намаляването на разходите за батериите до под $100 на кВтч се разглежда като важна стъпка към по-голямо усвояване на напълно електрически превозни средства и би до голяма степен премахнало финансовата привлекателност на хибридните електрически превозни средства, които комбинират батерия с конвенционален двигател.

Продажбите на електрически превозни средства нараснаха през 2020 г., особено в ЕС и Китай, но борбите за опазване на околната среда призовават правителствата да въведат по-строги разпоредби за емисиите, за да насърчат повече потребители да направят смяната.

Правителството на Великобритания планира да забрани продажбата на нови превозни средства с изкопаеми горива от 2030 г., докато европейските компании призоваха ЕС да определи 2035 г. като крайна дата за продажба на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене в блока.

Джулия Полисканова, старши директор на T&E за превозни средства, заяви, че са необходими по-строги цели за CO2, за да се ускори преминаването към електричество.

„С правилните политики акумулаторните електрически автомобили и микробуси могат да достигнат 100% от продажбите до 2035 г. в Западна, Южна и дори Източна Европа. ЕС може да определи крайна дата през 2035 г. със сигурност, че пазарът е готов. Новите замърсяващи превозни средства не трябва да се продават по-дълго от необходимото.“, каза тя.

Високата цена на батериите, която представлява между четвърт и две пети от цената на електрическо превозно средство, преди това доведе до нежелание сред най-големите производители на автомобили в света да изместят производството от своите печеливши модели на изкопаеми горива.

Намалените разходи се считат за критични, за да направят електрическите превозни средства по-привлекателни за потребителите, особено когато се комбинират с увеличен пробег – разстоянието, което превозното средство може да измине, преди да изисква зареждане, и подобрена мрежа за зареждане.

„След като сте надхвърлили над 200 мили на пробег и имате наистина добра инфраструктура за зареждане, това се превръща в безпроблемно. Виждали сме това в Норвегия “, каза Дейвид Бейли, професор по бизнес икономика в университета в Бирмингам.

Той обаче смята, че правителството на Обединеното кралство трябва да подобри мрежата за зареждане: „Ние изоставаме от някои други северноевропейски държави и със сигурност се нуждаем от много по-бързо внедряване на инфраструктурата за зареждане, у дома, на улицата и бързо.“