Руската технологична компания Yandex тества роботиката в американски колеж
Автономни роботи за доставка на храна излизат на тротоарите в Ан Арбър, Мичиган
ANN ARBOR, Мичиган – Наскоро в един ден следобед робот за доставка си проправи път по претъпкан тротоар на State Street. Той направи рязко спиране пред Deli на Amer, завъртя се на 90 градуса и се върна на място за паркиране с точните движения на войник.
Някои минувачи бяха смаяни от гледката. Други минаха точно покрай тях. Една клиентка на магазин използва паркирания робот като лична маса, след което оставя празната си бутилка с вода на капака.
Как пешеходците и посетителите се отнасят към роботите е едно нещо, което той не може да контролира. Как се отнасят роботите към тях? Това е много в неговата компетентност и част от това, което Yandex се надява да научи от своите операции в сърцето на този колеж.
Yandex пусна своите Rovers, оборудвани със специални гуми за сняг, извън Москва миналия април.
Yandex си партнира с Deli’s Amer, за да достави храна с Rovers, шестколесни ботове за доставка, които тежат около 150 паунда и са достатъчно големи, за да носят еквивалента на пет големи пици. До есента компанията очаква да добави още ресторанти към своите предложения за доставка тук.
Нарастването на тези операции тази пролет не е толкова трудно, колкото да се започне от нулата, казват от производителя, отчасти защото Yandex вече има тестови превозни средства за самоуправление по пътищата на Ан Арбър. Компанията внедри седем от своите тестови превозни средства Hyundai Sonata миналата година, а софтуерът за самоуправление, който е в основата на тези операции на улиците, е същият основен софтуерен стек, използван от Rovers на тротоара.
„Знаем къде са светофарите и знаем къде са пешеходните пътеки“, каза Воробев от компанията производител. „Можем да обучим роботите, използвайки данните от автомобилите.“
Подобна гъвкавост е може би необичайна за цялата индустрия. Waymo и Aurora представиха своите системи за самоуправление както на леки автомобили, така и на камиони клас 8. Yandex е може би първият, който първоначално е изградил система за пътнически превозни средства и я е приспособил за използване в превозни средства за доставка.
В резултат на това доставката представлява все по-голяма част от амбициите на компанията за самоуправление. Компанията пусна Rovers, които са оборудвани с четири камери и един сензор за лидар, в Сколково, предградие на Москва, през април 2020 г., когато удари пандемията. Към днешна дата са извършили над 7000 доставки в Сколково и Иннополис. Те могат да бъдат оборудвани със специални гуми за сняг, за да работят в сурово време.
Yandex не е единствен в наблюдението на повишения интерес на потребителите към услугите за доставка по време на пандемията и в избора на Ann Arbor за ранен тест. Стартираща компания в Мичиган, Refraction AI, тества флот от роботи за доставка в града, докато извършва доставки за местен хранителен магазин.
Ако попаднат в ситуация, с която не могат да се справят, Yandex Rovers могат да бъдат дистанционно управлявани чрез телеоперации, базирани в Москва. Те пътуват с около 5 мили в час по тротоари. Това е малко по-бързо от средния пешеходец и следването на Rover наоколо, докато се движи по маршрута си, изисква бързо темпо.
Пресичайки улицата по пешеходна пътека, роувърите разбират кога имат предимство, но въпреки това проявяват колебливо поведение, когато шофьорите ги блъскат през пешеходните пътеки. Роувърите ще пресичат улици само когато имат ясни сигнали за движение.
Някои шофьори бързо минават покрай роувърите. Някои забавят и не са сигурни какво да направят с роботите, които споделят средата си на трафик.
„Все повече и повече хората свикват с тях в Москва“, каза Воробев, като отбеляза, че следващото поколение роботи ще се предлагат оборудвани с гласови възможности. „Някои хора се стараят да бъдат мили с тях и скоро роувърите ще могат да кажат:„ Благодаря “. „