Архив

Европейската автомобилна индустрия се готви за по-строги цели на емисиите на CO2 до 2030 г.

Предложението на ЕС „Годни за 55“, което се очаква на 14 юли, се очаква да намали 60% от цифрите за 20212021-06-17T130721Z_568504187_RC2D2O99FO66_RTRMADP_3_AUTOS-DAIMLER-ELECTRIC (1) г.

Европейската автомобилна индустрия се готви за затягане на стандартите за емисии на CO2 в енергийния и климатичния пакет на ЕС „Годен за 55“, който ще бъде публикуван на 14 юли, започвайки това, което обещава да бъде разширен и ожесточен дебат между законодателите, лидерите в индустрията и членовете нации.

Съгласно споразумение, постигнато през април, преговарящите се съгласиха да намалят общите въглеродни емисии на блока с 55 процента до 2030 г., спрямо сегашната цел от 40 процента. Съгласно европейския пакет за зелена сделка, договорен през декември 2019 г., ЕС ще достигне въглероден неутралитет до 2050 г.

Новата цел за 2030 г. ще означава засилени усилия за намаляване на емисиите за почти всеки бизнес сектор, но детайлите тепърва ще се определят.

За автомобилните производители всяко затягане на емисиите на CO2 за леки и лекотоварни автомобили ще означава, че темпът на електрификация трябва да бъде ускорен бързо. Сред предложенията, които се обсъждат в Европейската комисия, са 60% намаление на емисиите до 2030 г., последвано от 100% намаляване до 2035 г. – което означава, че дотогава би било практически невъзможно да се продават превозни средства с двигатели с вътрешно горене.

Настоящите цели за емисии на CO2 от леки автомобили (леки и лекотоварни автомобили), одобрени през 2018 г. след ожесточен дебат, призовават за намаляване с 15% през 2025 г. от стандарта от 2021 г. на 95 грама на километър и намаляване с 37,5% до 2030 г. Автомобилните производители инвестират сериозно в електрификацията, за да постигнат тези цели, пускайки десетки нови напълно електрически хибриди и плъгин от януари 2020 г.

Предложенията, които трябва да бъдат представени на 14 юли, ще бъдат обсъдени от страните членки на ЕС и от Европейския парламент.

Реакцията на потенциално по-строгите цели на емисиите варира.

Германската автомобилна асоциация VDA публикува рязко формулирано изявление миналата седмица, в което се казва, че налагането на 100% намаление на CO2 до 2035 г. „на практика ще принуди европейската автомобилна индустрия да пуска на пазара само акумулаторни електрически превозни средства“.

„Ограничаването на технологията до една опция за задвижване в рамките на толкова кратък период от време е тревожно и не обръща никакво внимание на интересите на потребителите“, каза VDA.

Приставният хибрид на Volvo XC40 Recharge. Volvo планира да прекрати продажбите на модели двигатели с вътрешно горене до 2030 г.

Приставният хибрид на Volvo XC40 Recharge. Volvo планира да прекрати продажбите на модели двигатели с вътрешно горене до 2030 г.

Той продължи да предупреждава за ефектите върху заетостта, тъй като производителите на автомобили и доставчиците преминават от вътрешно горене към електрически задвижвания с батерии. „Ефектите върху работните места, особено тези в доставката, ще бъдат значителни“, се казва в изявлението. „Изчисление от института ifo от името на VDA показа, че със съществуващите цели на ЕС около 215 000 работни места могат да бъдат засегнати до 2030 г.“.

Великобритания, която планира да прекрати продажбата на повечето автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2030 г., призова лидерите от Група 7 по-рано този месец по време на срещата им на върха в Корнуол, Англия, да определи дата през 2030-те години за прекратяване на производството на бензинови и дизелови превозни средства.

Андерс Каррберг, ръководител на устойчивостта и стратегията на Volvo Cars в Volvo, заяви на форум тази седмица, организиран от Европейската фондация за климата, че фокусът на дискусията трябва да бъде върху това как да се ускори преходът към електрификация. Той каза, че собствената амбиция на Volvo е да бъде неутрален до 2040 г., предимно чрез продажба на електрически автомобили с батерии до 2030 г.

„Надяваме се, че повече производители ще се присъединят към нас при определянето на амбициозни дати за изцяло електричество“, добави той. „Ние вярваме, че определянето на дългосрочни цели като 2040 г. може да ви направи пасивни и неактивни.“.

Каррберг каза, че Volvo препоръчва ЕС да определи крайна дата за продажбите с вътрешно горене до 2035 г., като каза, че „бихме се радвали на ясна посока“ от блока, като редица държави и градове вече определят такива дати.

Кампаниите за климата приветстваха по-строги цели. Джулия Полисканова от влиятелната група „Транспорт и околна среда“ заяви, че процъфтяващите продажби на електрифицирани автомобили през 2020-21 г. са доказали, че са необходими разпоредби за създаване на пазар.

„Тук не става въпрос само за промяна на целите, за които се съгласихме преди няколко години, за да се забавляваме“, каза тя на форума на Фондация „Климат“. „Става въпрос за актуализиране на остарелите разпоредби, първо с оглед на технологичния прогрес, който не знаехме, че ще се случи толкова бързо от 2018 г., и второ с оглед на по-високите климатични цели, които наскоро бяха определени в новата Европейска комисия.“

Нейната група настоява за увеличаване на целта за 2025 г. до минус 25 процента, преместване на стандарта за 2030 г. от минус 37,5 процента до 2027 г. и определяне на цел за 2030 г. с намаление от 65 процента, със съкращение на 100 процента през 2035 г.

Полисканова отбеляза, че много производители на автомобили са се ангажирали да прекратят продажбите на двигатели с вътрешно горене много преди 2035 г., но заяви, че доброволните обещания не са достатъчни. Според доклад на T&E само Volvo и Volkswagen Group са добре подготвени да отговорят на стандартите от 2030 г. „Дори ако всички тези доброволни ангажименти бяха реализирани, Европа пак щеше да бъде с 10 процента под целите“, каза тя.

Audi стана последната марка, която обяви крайна дата за продажбите на двигатели с вътрешно горене, потвърждавайки тази седмица, че ще премахне такива двигатели на повечето пазари до 2033 г.

Въпреки че се обсъждат регламентите за годност за 55, производителите на автомобили се сблъскват с друго предизвикателство пред двигателя с вътрешно горене в предстоящите регламенти по Евро 7, които регулират емисиите на вредни замърсители от изпускателната система.

VDA заяви през април, че разглежданите понастоящем предложения са пет до 10 пъти по-сурови от тези за Евро 6 и биха могли да направят невъзможно автомобилните производители да продават автомобили с двигатели с вътрешно горене, включително приставни хибриди, които набират популярност.

Европейската комисия трябва да вземе окончателно решение за стандартите Евро 7 през ноември. Окончателните регламенти могат да бъдат въведени до 2027 г.