Rosatom ще построи фабрика за батерии в Калининград
Първоначалният обем на руската Gigafactory сега се дава от Rosatom като най-малко 3 ГВтч
Производството на предприятието ще се закупува главно от местни производители на автомобили
rosatom.ru
Руската ядрена корпорация Rosatom обявява мястото на своята фабрика за акумулаторни клетки, обявена през март. Тя ще бъде построена в западноруския ексклав на Калининград и ще произвежда батерийни клетки за електрически превозни средства и системи за съхранение на енергия от 2026 г.
Първоначалният обем на руската Gigafactory сега се дава от Rosatom като най-малко 3 ГВтч – един гигават час повече от обявеното по -рано. Вече се обмисля допълнително увеличаване на производствения капацитет до 12 ГВтч. „Сигналите, които получаваме от руския пазар, показват, че планираните преди година обеми на производство може да са недостатъчни. За да изпълним настоящите планове за развитие на електротранспорта, обмисляме евентуален ръст на производствения капацитет на централата до 12 ГВтч“, казва Емин Аскеров, генерален директор на дъщерното дружество на Rosatom Renera.
Руската ядрена корпорация Rosatom „Росатом“ обяви плановете си да построи фабриката за батерии през пролетта и по това време е взела 49 % дял в Enertech International, южнокорейски производител на електроди, литиево-йонни клетки и системи за съхранение на енергия. През март се очакваше първият етап на производство да започне през 2025 г., но сега се говори за 2026 г.
Планираната фабрика трябва да бъде построена в Калининград на мястото на местната атомна електроцентрала близо до село Тущино и ще има „предварителна нужда от 2000 служители“. Дъщерното дружество на Rosatom Renera, което е специализирано в бизнеса за съхранение на енергия, ще отговаря за изграждането и експлоатацията на централата. Renera от своя страна е дъщерно дружество на TVEL Fuel Company, което от своя страна е част от Rosatom. Залогът в Enertech също официално е чрез Renera.
„Изграждането на мащабно предприятие за производство на съхранение на енергия е важен крайъгълен камък за изпълнението на нашата стратегия за развитие на нови неядрени бизнес зони, но и за изпълнение на правителствената концепция за развитие на електрически транспорт с перспектива до 2030 г.“, казва Наталия Никипелова, президент на горивната компания TVEL.
Производството на предприятието ще се закупува главно от местни производители на автомобили, поради което компанията ще направи важен принос за прилагането на правителствената политика за заместване на вноса. С други думи, Русия иска да въведе веригата за доставка на електрически превозни средства в страната.