Китайските производители на електромобили правят своя ход в Европа
Nio, Aiways, MG и Xpeng сред автомобилните производители, търсещи дял от нарастващия пазар на електроколи
Reuters
ПЕКИН-Китайските производители на електрически автомобили се придвижват в Европа, надявайки се да изненадат традиционните автомобилни производители и да завладеят парче от пазара, захванат от стремежа на региона към нулеви емисии.
Nio пусна своя електрически SUV ES8 в Осло в четвъртък – първото „нападение“ извън Китай за компания, която е почти нечувана в Европа, въпреки че се оценява на около 57 милиарда долара.
Други марки, непознати за много европейци, които са започнали да продават или планират да продават автомобили в Европа, включват Aiways, BYD’s Tang, SAIC’s MG, Dongfeng’s Voyah и Great Wall’s Ora.
Европа, претъпкан, конкурентен автомобилен пазар, доминиран от утвърдени марки, в миналото се оказа неуловим за китайските автомобилни производители. Те направиха стратегически пропуски и също така се бориха със схващането, че Китай, отдавна свързан с евтиното масово производство, не може да се конкурира по качество.
Всъщност изпълнителният директор на Nio Уилям Ли каза пред Reuters, че предвижда дълъг път към успеха на зрял пазар, където е „много трудно да бъдеш успешен“.
Китайските автомобилни производители може да се нуждаят от десетилетие, за да „завоюват твърда опора“ в Европа, каза милиардерът предприемач – прогноза се повтаря от Хе Сяопенг, главен изпълнителен директор на производителя на електромобили Xpeng, който каза пред Reuters, че неговата компания се нуждае от 10 години, „ за да постави добра основа „ в магазина.
Тези нови играчи, много от които само някога са правили електромобили, вярват, че имат възможност да пробият най-накрая доходния пазар.
Докато продажбите на електромобили в Европейския съюз се удвоиха миналата година и скочиха със 130 % през първата половина на тази година, традиционните производители все още постепенно пренасочват големите си гами от превозни средства към електрически и тепърва ще наводняват пазара с модели.
„Пазарът все още не е толкова зает, ако го сравните с моделите с двигатели с вътрешно горене, където всеки от големите автомобилни производители има цяла гама от превозни средства“, каза Александър Клозе, който ръководи чуждестранните операции на китайския производител на електрически превозни средства Aiways.
„Това е мястото, където смятаме, че имаме възможност“, добави той при обиколка из Мюнхен с U5, кросоувър SUV, който се продава в Германия, Холандия, Белгия и Франция.
U5 започва от 30 000 евро (35 000 долара) в Германия – под средната цена на новия автомобил и повечето местни цени на електромобили – преди да вземе предвид 9000 евро субсидии за електромобили и се предлага само в четири цвята и две нива на тапицерия, за да минимизира разходите.
Докато китайските автомобилни производители се подготвят за навлизане в Европа, те изпробват различни бизнес модели, като разчитат на вносители, евтини опции за търговия на дребно или изграждат по-традиционни дилъри.
Новата реалност, че водещи западни компании като BMW и Tesla сега произвеждат автомобили в технологична мощност в Китай, вероятно е подкопала представите за миналото за нискокачествена изработка – макар че може да бъде трудно да се разклати.
Антже Левърс, учителка, която живее в западна Германия близо до холандската граница, и съпругът й притежаваха дизелов Chevrolet Orlando, но искаха по -екологичен вариант. Те купиха Aiways U5 миналата година след много изследвания, за да отблъснат критиките за това, че не купуват местни продукти и обичат работата му и ниските експлоатационни разходи.
Тя каза, че хората са й казали: „Не можете да си купите китайска кола; те са пластмасови и евтини и не поддържат работни места в Германия“. Но тя смята, че това вече не е вярно в световна автомобилна индустрия, където намирате немски части в китайски автомобили и обратно.
„Германците купуват немски автомобили, така че за да си купите китайска кола, трябва да имате малко смелост“, добавя 47-годишната. „Понякога просто трябва да си отворен за нови неща.“
Nio ще пусне своя електрически SUV ES8 в Норвегия заедно с Nio House, който е частично шоурум, частично кафене и работно пространство за клиенти в столицата на Норвегия, държава, която е и първоначалната база за Xpeng.
Плъгинният хибрид Wey Coffee 01 ще стартира в Германия, последван от европейско разпространение, каза премиум марката
Great Wall на автомобилното изложение IAA в Мюнхен през септември.
Норвежката държавна подкрепа за електромобили постави страната в челните редици на преминаването към електричество. Това има смисъл като европейска входна точка, тъй като клиентите са свикнали с електромобили, така че трябва да се продават само с непозната китайска марка, каза Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация по електромобили.
„Ако отидете в друга европейска държава, може да се затрудните да продадете и двете“, каза Бу, добавяйки, че нейната организация е разговаряла широко с редица китайски производители на електромобили, които искат да научат спецификата на пазара и потребителската култура, преди да стартират там.
Тя обаче не е сигурна как потребителите ще реагират на подхода на Nio да сменя батериите за клиентите, вместо да спре да ги зарежда, или на стратегията на автомобилния производител да дава на лизинг, вместо да продава батерии на клиенти.
„Но там, където китайците наистина са на преден план, е технологията“, добави тя, имайки предвид по-специално Nomi, цифровия асистент в таблото за управление на автомобилите на Nio.
Докато Nio и Xpeng наемат персонал, който изгражда своите организации в Норвегия, MG на SAIC работи чрез вносител на автомобили, за да продава автомобили на няколко европейски пазара.
Aiways опитва по-евтин подход за продажба на автомобили в Европа, въпреки че Клозе казва, че варира в зависимост от пазара.
В Германия например компанията продава колите си чрез Euronics, асоциация на независими търговци на електроника, вместо да изгражда традиционни дилъри.
Тя има за цел да продава в целия ЕС до следващата година и да навлезе на пазара в САЩ до 2023 г., каза Клозе, бивш изпълнителен директор на Volvo и Ford.
Миналите неуспешни опити на китайските автомобилни производители да завладеят Европа едва ли ще навредят на китайските производители на електромобили днес, тъй като потребителите са свикнали с електрониката, идваща от Китай, добави той.
Такива неуспехи включват Brilliance през 2007 г., чието превозно средство получава една от пет звезди в германски автомобилен катастрофален тест, увреждайки марката.
„Фактът, че все повече китайски производители на автомобили влизат на пазара, също ще ни помогне, тъй като ще направи китайските марки по -приети от потребителите“, каза Клозе.
Продажбата на автомобили на европейците е „труден бизнес, особено ако вашият продукт не е добре познат“, каза Арни Рихтерс, председател на базираната в Брюксел индустриална група Platform for Electromobility.
„Но ако носят много иновации, те имат много възможности.“