Архив

Калин Дедиков с второ място на финала на Световния Е-рали шампионат в Италия

С точките от екстремното EcoDolomitesGT българският състезател завършва сезона в топ 10291_Eco_Dolomites_GT_2021_Media

След три годишно отсъствие от Световния Е-рали шампионат FIA ERRC, Италия беше домакин на финала за 2021-ва година. Състезанието EcoDolomitesGT организирано от Christof RaceBioConcept Team и италианската автомобилна федерация ACI-Sport беше финален кръг и от италианския е-рали шампионат, а стартиращите екипажи бяха лимитирани на общо 20. Общият маршрут от 413 километра беше разделен на 4 отделни етапа, като за 9-те състезателни отсечки бяха подбрани едни от най-предизвикателните проходи в района на Доломитите като Пасо Роле, Пасо Селла, Пасо Череда, както и други високопланински пътища между ски курортите Вал Гардена, Сан Мартино ди Кастроза и Ортисей.

Центърът на ралито беше в живописното градче Примиеро, където беше изграден и EDGT Charge-Park, в който състезателните електромобили зареждаха със 100% възобновяема енергия между отделните етапи. Калин Дедиков стартира във финала на шампионата с чешкият навигатор Петр Бенеш от отбора на Phoenix Contact CZ в партньорство с най-бързата зарядна мрежа за електромобили в България Fines Charging. Екипажът имаше на разположение само няколко часа за сработване по между си, както и за оборудване и тест на електромобила Hyundai Kona E64 преди началото на състезанието.

013_Eco_Dolomites_GT_2021_MediaРалито стартира с дъжд и над сто километров нощен етап с три състезателни отсечки. Още на прехода дъждът преминаваше в сняг, а нагънатите високо в планината отсечки бяха заснежени. Гъстата мъгла допълнително затрудняваше екипажите и GPS проследяването им, като имаше отпаднали и закъснели екипажи, а организаторите решиха да отменят резултатите за две от отсечките. Дедиков/Бенеш преминаха първият етап без особени затруднения с четвърто най-добро време.

Вторият ден от състезанието включваше два етапа, малко над 200 км. с по две състезателни отсечки- Пасо Роле на изкачване, Пасо Камполонго в двете посоки и Пасо Череда на спускане, като при всяка трасето достигаше над 2000м. надморска височина. Ключов момент в най-дългия ден от състезанието беше борбата за най-добра енергийна ефективност, която е фактор в оформянето на финалните резултати на всяко състезание.

Въпреки отрицателните температури Дедиков успяваше да държи разхода на енергия в рамките на 40-45 кВтч/100 км на изкачване и да регенерира заряд в батерията буквално от всеки метър спускане, като на финала на деня го сведе до малко над 16 кВтч/100. В последната за деня отсечка състезателите стартираха след залез и при непрогледна мъгла, което допълнително усложни навигацията по трасето. Дедиков и Бенеш имаха технически проблем с навигационното оборудване и основната им цел беше да стигнат безаварийно до финала, което стана факт с пето време за деня.

В последния ден от ралито състезателите трябваше да преодолеят 100 километров етап с две отсечки, изкачването на Пасо101-Eco_Dolomites_GT_2021_Media Череда и спускането по Пасо Роле в постоянно променящи се условия- дъжд, лед и обилен снеговалеж още в подножието на Доломитите. Петр Бенеш, за когото това беше едва трето рали от шампионата, имаше вече зад гърба си два дни на дясната седалка до Дедиков и двамата работеха в пълен синхрон. Проблемите с навигационното оборудване съпътстваха екипажа през цялата първа отсечка, а на втората част от него остана изключена, като Дедиков разчиташе основно на опита си в прецизното управление на автомобила, а Бенеш пресмяташе в реално време всички необходими данни за точното им движение по трасето.

В ключовото за състезанието спускане по Пасо Роле към финала, Дедиков успя и да сведе общият разход за етапа до заводските данни на Kona-та около 13kWh/100. След задължителното финално презареждане на батериите, техническата комисия на ФИА отчете общ разход за състезанието от 15,36kWh/100 за Hyundai Kona E64 с номер 6 и заедно със солидното представяне на екипажа в състезателните отсечки Дедиков и Бенеш завоюваха второ място в генералното класиране на EcoDolomitesGT. Състезанието спечелиха представителите на Франция и двукратни световни шампиони Малга/Бонел с Kia e-Niro, a трети останаха Герини/Прусак, които имат зад гърба си общо 7 световни титли при пилоти и навигатори до сега.

072-Eco_Dolomites_GT_2021_MediaС перфектното си представяне Дедиков и Бенеш излизаха общо пет пъти на подиума на победителите и спечелиха пълен набор, два за FIA ERRC и три за Италианския е-рали шампионат, уникални трофеи изработени от италианският скулптор Ренцо Зени от местни дърветата, прекършени от урагана Вая през 2018 г. Артистично изработени в същата естетическа форма на Доломитите, те представляват почит към местата, където се провежда състезанието и начин да се припомнят последиците от изменението на климата.

Световни шампиони за 2021 станаха испанците Енеко Конте/Лоренцо Серано с Kia, втори Малга/Бонел с Kia а трети с равен брой точки са два екипажа, чехите Михал Здарски/Якуб Набелек с Kia и испанците Карлос Сергнесе/Лукас Сергнесе с WV.

С точките спечелени в EcoDolomitesGT Калин Дедиков се изкачи до 10-то място в генералното класирането на световния шампионат и за поредна година българското флагче стои в списъка на най-добрите състезатели на страницата на FIA. С резултатите си от състезанията в Словения и Италия Дедиков допринесе за затвърждаване на третото място за Hyundai в шампионата при производителите.

Калин Дедиков: „Страхотен финал на шампионата, справихме се с всичките предизвикателства по най-добрия начин и заслужено сме на почетната стълбичка при една изключително силна конкуренция. Навигаторът ми Петр Бенеш демонстрира завиден хъс за победа и концентрация и успя да изпълни перфектно задачите си, въпреки многото нови за него  неща, които учеше в движение.

Искам да благодаря на титулярните ми навигатори Георги Павлов с когото стартирахме в началото на шампионата и Антоанета Дедикова, която свърши огромна административна работа в тази сложна заради ковид ограниченията година, а след няколко хиляди километра тестове и тренировки седна на дясната седалка в две състезания.

След състезанието обсъдихме с част от останалите участници някои мерки за оптимизиране на регламентите на FIA ERRC за следващият сезон, както и обменихме опит за добри практики за промотиране на електрическата мобилност в отделните държави на ЕС. Родиха се и нови идеи за общодостъпни събития и състезания, които от Асоциацията за устойчива мобилност ще организираме в България през следващата година. „