Кризата в Украйна може да създаде още проблеми за автомобилната индустрия
Санкциите могат да спрат производството в Русия и на Запад
Русия е третият по големина доставчик в света на никел, използван в литиево-йонни батерии, и осигурява 40 процента от паладия, използван в катализаторите, който може да се намери във всички превозни средства, задвижвани с газ и дизел
Ако руският президент Владимир Путин отмъсти на Запада, като прекъсне доставките на паладий,
автопроизводителите ще трябва да намерят алтернативни доставки или няма да могат да произвеждат превозни средства с двигатели с вътрешно горене
„Големият въпрос е какво прави Китай“, каза Абуелсамид, анализатор. „Ако наложим тежки санкции на Русия, те могат да отговорят и да ни откъснат от много от нещата, от които се нуждаем“, включително платки и други суровини, като лития, необходим за електрическите превозни средства
nbcnews.com
Тъй като кризата в Украйна ескалира и президентът Джо Байдън въвежда нови санкции, насочени към руската икономика, може да има значителни странични щети за автомобилната индустрия, включително автомобилните производители и доставчиците на части в САЩ, Европа и Азия.
Русия е един от най-големите доставчици в света на няколко ключови метала, включително паладий и никел, използвани в автомобилното производство по целия свят. Той също така е дом на значителна производствена база, която включва редица заводи, собственост на чуждестранни производители като Stellantis, Volkswagen и Toyota. Тъй като най-малко една четвърт от частите, използвани в руските превозни средства, идват от чужбина – включително от САЩ – тези заводи за сглобяване може да имат проблеми да продължат да работят, докато са в сила санкции, според анализатори и представители на индустрията.
Въздействието на санкциите също може да удари. Русия е третият по големина доставчик в света на никел, използван в литиево-йонни батерии, и осигурява 40 процента от паладия, използван в катализаторите, който може да се намери във всички превозни средства, задвижвани с газ и дизел.
Ако руският президент Владимир Путин отмъсти на Запада, като прекъсне доставките на паладий, „автопроизводителите ще трябва да намерят алтернативни доставки или няма да могат да произвеждат превозни средства с двигатели с вътрешно горене“, каза Сам Абуелсамид, главен автомобилен анализатор за Guidehouse Insights, изследователска фирма.
Южна Африка и Зимбабве също произвеждат значителни количества паладий, но дори преди руските войски да преминат в Украйна тази седмица, цената на редкия метал се покачваше бързо. В средата на декември паладият падна до 1600 долара за унция. В сряда той се изкачи до малко над 2400 долара. Увеличението на цените като това може да добави 150 долара към средната цена на ново превозно средство и повече от 200 долара за SUV, пикапи и спортни автомобили с по-големи двигатели.
Автомобилните производители ще трябва да решат дали да преглътнат добавената цена или да я прехвърлят на потребителите в момент, когато цените на новите превозни средства вече се движат на рекордни нива, надхвърляйки $45 000 през януари.
Ако доставките на никел са ограничени, това би могло да забави производството на батериите, използвани в електрически превозни средства, и да нанесе удар по основна инициатива на администрацията на Байдън – електрическите превозни средства да представляват до половината от всички нови автомобили до 2030 г.
Има допълнителни източници на никел – Индонезия и Филипините, двата най-големи – но търсенето и цените нарастват и автомобилните производители могат да се сблъскат със същите предизвикателства като с паладия, според Абуелсамид.
Руските автомобилни производители също имат повод за притеснение. Те зависят от чуждестранни източници за 25 процента от частите, необходими за поддържане на работа на собствените им заводи за сглобяване на автомобили. Един производител, Gaz Group, публично предупреди, че ще трябва да спре производството, ако бъдат въведени санкции. Gaz произвежда леки и средни товарни автомобили, автобуси и автомобилни компоненти за вътрешния и експортния пазар.
Няколко чуждестранни автомобилни производители също имат голямо присъствие в сърцето на бившия Съветски съюз и партньорства с местни руски компании. Те включват евро-американския автомобилен производител Stellantis – създаден миналата година чрез сливане на Fiat Chrysler Automobile и PSA Group.
Санкциите „предимно (ще) ще засегнат европейските автомобилни производители и някои азиатци“, каза Джо Филипи, ръководител на AutoTrends Consulting.
С началото на настоящата криза Stellantis увеличаваше производството на микробуси и други превозни средства в завод извън Москва, за износ на Запад. Освен това планираше да започне износ на трансмисии. Но главният изпълнителен директор Карлос Таварес каза, че неговата компания може да трябва да преосмисли тази стратегия. „Ако не можем да снабдим завода, ако това е реалността, трябва или да прехвърлим това производство в други заводи, или просто да се ограничим“, каза Таварес по време на разговор за приходите в сряда.
Сред европейските производители, опериращи в Русия, Volkswagen заяви в изявление: „Степента на въздействие върху нашите бизнес дейности в засегнатите страни непрекъснато се определя.“
Двата най-големи американски производители на автомобили са извън руския пазар от няколко години. Ford прекрати операциите, включително завод в Санкт Петербург, през 2019 г. General Motors започна да се оттегля през 2015 г. и продаде останалия си дял на Автоваз през 2019 г. Сега контролиран от френската Renault, Автоваз заяви в изявление, че търси алтернатива източници на доставки, като полупроводници, но предупреди, че е „преждевременно“ да се прогнозира как кризата ще се отрази на компанията.
Една от причините е, че остава неясно кой от съюзниците на Америка ще приеме новите санкции. В индустрията също има опасения, че съюзниците на Русия могат да отвърнат на удара.
„Големият въпрос е какво прави Китай“, каза Абуелсамид, анализатор. „Ако наложим тежки санкции на Русия, те могат да отговорят и да ни откъснат от много от нещата, от които се нуждаем“, включително платки и други суровини, като лития, необходим за електрическите превозни средства.
С ескалиращата ситуация в Украйна никоя от компаниите в автомобилния сектор на САЩ, с които NBC се свърза, не пожела да обсъди кризата, надявайки се да отслабне и да я преодолее.
Като се има предвид настоящата крехкост на веригата за доставки на автомобили, анализаторите Абуелсамид и Филипи казаха, че е твърде рано да се определи колко широко въздействие ще има кризата в Украйна върху автомобилната индустрия – но има ясни причини производителите да се притесняват.