Архив

Автомобилните производители са изправени пред нарастващите цени на метали, тъй като руските доставки са изложени на риск

И алуминият, и паладият достигнаха рекордни нива в понеделник, докато никелът, който също се използва за направата на неръждаема стомана, премина нивото от 100 000 долара на тон за първи път във вторник

reuters.com

ЛОНДОН, 8 март – Нахлуването на Русия в Украйна повишава цената на металите, използвани в автомобилите, от алуминия в каросерията до паладия в катализаторите до висококачествения никел в батериите за електрически превозни средства и шофьорите вероятно ще поемат сметката.

Слитки от 99,98% и 99,97% чист паладий се виждат в завода за цветни метали Кръстцветмет в сибирския град Красноярск

Слитки от 99,98% и 99,97% чист паладий се виждат в завода за цветни метали Кръстцветмет в сибирския град Красноярск

Въпреки че металите все още не са обект на западните санкции, някои спедитори и доставчици на авточасти вече се пазят от руски стоки, оказвайки по-голям натиск върху автомобилните производители, които вече се клатиха от недостиг на чипове и по-високи цени на енергията.

„ И какво става оттук нататък? попита Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis (STLA.MI), четвъртият по големина автомобилен производител в света“, когато говори пред репортери миналата седмица.

„Първо, това, което се случва, е, че имаме ескалация на разходите, която идва от суровини и енергия, което ще окаже по-голям натиск върху бизнес модела“, каза той.

И алуминият, и паладият достигнаха рекордни нива в понеделник, докато никелът, който също се използва за направата на неръждаема стомана, премина нивото от 100 000 долара на тон за първи път във вторник. Андреас Уелер, главен изпълнителен директор на Aludyne, която произвежда части от алуминий и магнезий, отляти под налягане за автомобилните производители, каза, че неговият европейски бизнес е отчитал 60% увеличение на цената на алуминия през последните четири месеца, както и скочащи сметки за енергия.

С годишни продажби от 1,2 милиарда долара и скока на разходите в „стотици милиони долари“, Уелър, чиято компания е базирана в Саутфийлд, Мичиган, каза, че е бил принуден да поиска от клиентите да плащат повече от вече договорените цени.

„Някои са по-разбиращи и сътрудничещи от други, но ние не можем да оцелеем без това“, каза Уелър, който има четири леярни и един завод за обработка в Европа, пред Reuters.

Главният изпълнителен директор на Stellantis Таварес каза, че прекратяването на недостига на чипове може да помогне на производителите на автомобили да компенсират по-високите цени на металите и енергията, но той не очаква решение на проблемите с полупроводниците тази година.

Потребителите вече плащат за недостига на чипове.

Според консултантските компании LMC и J.D. Power, средната цена на сделката за ново превозно средство в Съединените щати е била 44 460 долара през февруари, което е с 18,5% повече от същия месец на 2021 г.

Германски производители на автомобили като Volkswagen (VOWG_p.DE) и BMW вече бяха засегнати от руската инвазия в Украйна, тъй като тя принуди производителите на кабелни снопове в западната част на страната да спрат производството. Кабелният сноп е жизненоважен набор от части, които прилежно свързват до 5 км (3,1 мили) кабели в средния автомобил – и Украйна е ключов доставчик.

А що се отнася до металите, руските компании са основни доставчици за Германия. През 2020 г. те представляват 44% от вноса на никел в Германия, 41% от титана, една трета от желязото и 18% от паладия.

С производство от 108 милиона тона миналата година Русия е петият по големина производител на желязна руда в света, според Credit Suisse, снабдявайки европейските производители на стомана, които сега са изправени пред по-високи цени и възможни трудности при набавянето на метала.

Австрийската Voestalpine и шведската SSAB (SSABa.ST) са изложени на този риск, според американската инвестиционна банка JPMorgan.

Voestalpine заяви, че разполага с достатъчно запаси за следващите месеци, но очаква, че след това ще трябва да набавя суровини от други доставчици. SSAB не отговори на искане за коментар относно доставките от Русия.

Изправен пред избора да купува руски стоки и косвено да финансира руската инвазия, която Москва нарича специална военна операция, германският доставчик на стомана и алуминий Voss Edelstahlhandel реши да тегли чертата.

„Въпреки че алуминият не е в списъка със санкции, той се използва от Русия, за да вкара пари в страната и затова ние се оттеглихме“, каза главният изпълнителен директор Торстен Студемунд пред Reuters.

Русия е голям производител на алуминий, най-енергийно интензивния метал за производство, който представлява 6% от световното производство.

Компанията на Студемунд също се бори с високите цени на никела.

Каспар Роулс, главен директор по данни в специализираната консултантска компания Benchmark Mineral Intelligence (BMI), каза, че докато Русия представлява 5% от световното производство на никел, тя доставя около 20% от висококачествения никел в света.

Металът се използва за направата на батерии за електрически превозни средства (EVs), което представлява ново предизвикателство за автомобилните производители, които вече инвестират милиарди, за да се отдалечат за двигатели с вътрешно горене, точно когато търсенето на модели с нулеви емисии започва да нараства.

Част от висококачествения никел на Русия вероятно ще попадне в Китай, което е малко вероятно да наложи санкции на Русия, но всичко това идва в момент, когато производителите на автомобили са изправени пред нарастващи сметки за други минерали за батерии за EV, тъй като търсенето надвишава предлагането.

„Това е основната грижа за веригата за доставка на батерии, тъй като имате рекордно високи цени на литий и много, много високи цени на кобалта и никела“, каза Роулс. „Това само увеличава минералните проблеми на батерията.“

Батериите са един от най-скъпите компоненти в електромобилите и автомобилните производители се надяват те да станат по-евтини, за да могат да предлагат по-достъпни електрически автомобили.

BMW заяви, че се фокусира възможно най-много върху рециклирането на никел от батериите, като до 50% скрап никел се използва във високоволтовата батерия на новия модел BMW iX.

Когато става дума за паладий, производителите на автомобили също са в затруднение.

Автомобилната индустрия го използва в каталитични конвертори за бензинови модели – или платина за дизелови модели – и двете все още съставляват огромното мнозинство от продажбите на автомобили.

Цените на паладия се покачват от около шест години и Русия представлява около 40% от световния пазар.

„Няма друга опция освен паладий и платина за каталитични преобразуватели и не можете да построите кола без каталитичен конвертор“, каза Крис Блази, главен изпълнителен директор на търговеца на благородни метали Neptune Global.

Той каза, че е купил много паладий през декември по 1940 долара за унция. В понеделник достигна рекордните $3,440.

Блази изчисли, че стойността на паладия, използван в средната кола, е около 200 долара, но това лесно може да се удвои.

„Или потребителите ще плащат повече за автомобили, или ако автомобилните производители не могат да го предадат, ще трябва да намерят спестяване на разходи някъде другаде“, каза той.