Китайските марки остават в Русия засега въпреки западното изселване
Китайското правителство сключи споразумение за партньорство „без ограничения“ с Русия само седмици преди нахлуването на Москва на 24 февруари, което спазва
ШАНХАЙ, (Reuters) – Китайските фирми остават в Русия за момента, въпреки нарастващото изселване на западни компании – макар и подготвени за нарастващата несигурност – вземайки пример от позицията на Пекин да се въздържа от критика на Москва за нейното нахлуване в Украйна.
Дори когато Apple, Nike, Netflix, модната верига H&M и много други западни компании съкратиха или спряха бизнеса си в Русия на фона на вълна от санкции и международни критики към действията на президента Владимир Путин, китайските фирми досега до голяма степен мълчаха за операциите си в Русия.
Китайското правителство, което сключи споразумение за партньорство „без ограничения“ с Русия само седмици преди нахлуването на Москва на 24 февруари, обвини разширяването на НАТО за кризата и призова за преговори за разрешаване на ситуацията. В социалните медии китайската общественост показа огромна подкрепа за атаката на Русия, която Москва нарича „специална операция“.
Китайският гигант за превозни средства Didi Chuxing се сблъска с обществена реакция в Китай миналата седмица, след като обяви, че ще се оттегли от Русия, като потребителите на социалните медии го обвиниха, че се е поддала на натиска на САЩ върху Москва. По-късно то отмени решението, без да даде обяснение.
Lenovo (0992.HK), производител номер 1 в света на персонални компютри, също беше обект на тежки критики в Китай, когато местен беларуски вестник съобщи, без да казва откъде е получил информацията, че ще спре да доставя на Русия. Lenovo не отговори на исканията на Reuters за коментар по въпроса.
Сравнително малкият размер на руския пазар за китайски фирми обаче би улеснил за тях да променят курса и да се присъединят към чуждестранни съперници при напускането си, особено след като Москва е изправена пред икономически колапс поради нарастващите западни санкции.
„За повечето китайски компании Русия е твърде малък пазар, за да може бизнесът да си струва риска да бъде откъснат от развитите пазари или да бъде санкциониран“, пише Дан Уанг, анализатор от Gavenkal Dragonomics, в изследователска бележка.
Пазарът на смартфони в Русия, например, възлиза на 31 милиона единици миналата година, или само една десета от размера на вътрешния пазар на Китай за сравнение, според изследователската фирма IDC.
Избирайки да останат в Русия, китайските компании може да са в състояние да грабнат пазарен дял. Но колко дълго ще могат да продават там е голям въпрос, като се имат предвид ескалиращите санкции и ограниченията на износа, смятат анализатори.
В сферата на смартфоните китайските марки като Xiaomi (1810.HK) и Honor се конкурират с лидера на пазара Samsung (005930.KS) и Apple за продажби в Русия, докато китайските автомобилни производители като Great Wall Motor (601633.SS) и BYD (002594.SZ) също са насочени към руския пазар през последните години.
Тези китайски производители на смартфони използват чипове, проектирани поне частично с технологията с произход от САЩ.
Това потенциално ги подлага на вторични санкции срещу Русия чрез Правилото за директен чуждестранен продукт, което гласи, че продукти с определен процент технология с произход от САЩ не могат да се доставят до целеви страни без подходящ лиценз.
Huawei Technologies (HWT.UL) и Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC) (0981.HK), две компании, които произвеждат критични технологии като чипове и мрежово оборудване, сами по себе си са обект на ограничения в САЩ и също разчитат на чуждестранни технологии за производство на крайни стоки.
„Китайските компании ще трябва да правят интуитивни и технически преценки относно вероятността продуктите, които произвеждат, и свързаните с тях суровини и заводи да бъдат обхванати от тези сложни регулации“, каза Нейтън Буш, който практикува търговско и антитръстово право в DLA Piper в Сингапур. .
Той каза, че китайските фирми вероятно правят пауза, за да оценят уязвимостта на веригата си за доставки предвид „дяволски сложния“ характер на правилата за чуждестранни преки продукти.
Xiaomi и Honor не отговориха на искания за коментар. Huawei, SMIC, Great Wall и BYD отказаха коментар.
Поне засега изглежда, че China Inc се опитва да води обичайния си бизнес в Русия и е готова да попадне под критики.
На 2 март, денят, в който Apple обяви, че ще се оттегли от Русия и рублата падна спрямо щатския долар, коментатор попита профила в Instagram на Xiaomi Русия дали планират да вдигнат цените.
„Цените на нашия официален уебсайт не са се променили“, отговори Xiaomi Russia.