Архив

Автомобилната индустрия реагира на руската инвазия в Украйна

BMW възобновява производството в Оксфорд и Суиндън, докато Volkswagen очаква „значителни последици“SItesing 17-135, ABB Robotics, Volvo, Daqing, China от войната

Много ключови играчи в световната автомобилна индустрия предприеха решителни действия или бяха силно засегнати в резултат на инвазията на Русия в Украйна

Няколко световни производители спряха доставките за Русия, докато други бяха принудени да спрат производството поради липса на части от доставчици в Украйна

Сред засегнатите производители до момента са Groupe Renault, BMW, Jaguar Land Rover, Stellantis и Volkswagen Group

По autocar.co.uk

Много компании прекъснаха връзките си с партньори в Русия, която е осмият по големина автомобилен пазар в света. Миналата година в страната са продадени около 1 666 780 автомобила – повече, отколкото в Канада, Франция или Обединеното кралство.

Допълнителни проблеми, произтичащи от засегнатите вериги за доставки, се очакват през следващите седмици. Междувременно компании, включително Ford и Skoda, се ангажираха да подкрепят украинските работници, засегнати от войната.

Ето какво знаем досега за това как избухването на войната засяга отделните производители.

Aston Martin

Aston Martin спря продажбите на автомобили за Русия след нахлуването в Украйна. И двете страни са малки пазари за британската фирма, които представляват по-малко от 1% от общите й продажби през 2021 г.

В изявление Aston Martin каза: „Като глобална марка, която изнася продукти както за Украйна, така и за Русия, Aston Martin следи отблизо текущата ситуация в Украйна. Нашата основна грижа е безопасността и благополучието на нашите партньори и клиенти в Киев и техните семейства и ние оставаме в тесен контакт с нашия местен дилър в този труден момент.

Поради оперативното въздействие на скорошните санкции, Aston Martin спира продажбите и доставката на превозни средства за Русия.“

3-1-bmw-i4-2022-road-test-review-lead_0BMW

BMW ще започне да увеличава производството в своите заводи в Оксфорд и Суиндън следващата седмица, се казва в изявление на компанията, изпратено до Autocar.

Преди това BMW спря производството на автомобили BMW и Mini изцяло в няколко фабрики в Европа, тъй като частите не могат да бъдат доставени.

„Войната в Украйна оказва значително влияние върху автомобилната индустрия на страната. Нашата основна грижа остава безопасността и благосъстоянието на нашите доставчици“, казаха от BMW.

„Продължаваме да участваме в интензивни дискусии с нашите доставчици. Заедно ние непрекъснато оценяваме състоянието на частите и дефинираме мерки за осигуряване на производството по най-добрия възможен начин, за да отговорим на продължаващото голямо търсене на клиентите.”

Производството ще бъде подновено в Оксфорд и Суиндън от 21 март. „От 21 март ще има редица производствени екипи, работещи и в двата завода“, казаха от фирмата, потвърждавайки също, че заводите й в Мюнхен и Динголфинг, Германия, също ще възобновят производството.

BMW също така заяви, че очаква по-нататъшни смущения и че ситуацията „остава нестабилна“.

„Все още очакваме, че ограниченията на доставките, дължащи се на войната в Украйна, в съчетание с продължаващите тесни места в полупроводниковите продукти, могат да доведат до допълнителни корекции в производството“, каза BMW.

Подобно на Volkswagen, BMW също е засегнат от недостиг на кабелни снопове. Неговият основен доставчик, немският производител на кабели Leoni, има две фабрики в Украйна и в него работят около 7000 души.

BMW също спря износа за Русия и прекрати производството в завода си в Калининград, който произведе 12 000 автомобила през 2021 г.

„Поради настоящата геополитическа ситуация, ние прекратяваме местното си производство в Русия и изнасяне на руския пазар“, се казва в изявление на BMW.

Ferrari

Ferrari спря износа за Русия заради нахлуването си в Украйна.

„Ние играем нашата малка роля заедно с институциите, които доставят незабавно облекчение на тази ситуация“, каза Бенедето Виня, главен изпълнителен директор на Ferrari.

„Като се има предвид текущата ситуация, Ferrari взе решение да спре производството на превозни средства за руския пазар до друго нареждане“, каза Ferrari. „Продължаваме да следим отблизо ситуацията и винаги ще спазваме всички правила, разпоредби и санкции“, се казва в съобщението.

Миналата седмица фирмата заяви, че нейните вериги за доставки няма да бъдат засегнати, защото не внася части от нито една от двете страни. Ferrari също така предполага, че Русия е „малък пазар“. Той има само два представителства в страната, и двете се намират в Москва.

Ferrari също ще дари 1 милион евро за подкрепа на украинци в нужда.

Ford

Ford преустанови дейността си на съвместно предприятие (JV) в Русия.4-1_jlr_south_west_london_003_0_0_0

„Въпреки че нямаме значителни операции в Украйна, ние имаме силен контингент от украински граждани, работещи за Ford по целия свят“, се казва в изявление на фирмата.

„Като част от световната общност, Ford е дълбоко загрижен за нахлуването в Украйна и произтичащите от това заплахи за мира и стабилността.

„Ситуацията ни принуди да преоценим операциите си в Русия. През последните години Ford значително съкрати своите руски операции, които сега се фокусират изключително върху производството на търговски микробуси и руските продажби чрез миноритарен дял в съвместното предприятие Sollers Ford. Предвид ситуацията, информирахме нашите партньори, че преустановяваме операциите си в Русия, влизайки в сила незабавно, до друго нареждане.

Компанията, която продаде 21 000 автомобила в Русия миналата година, има миноритарен дял в производителя на камиони Sollers и произведе около 20 000 камиона в Русия миналата година.

General Motors

General Motors спря някои бизнеси в Русия, съобщи Reuters. Американската фирма ще спре целия износ за страната, казвайки: „Нашите мисли са с народа на Украйна в този момент. Загубата на живот е трагедия и нашата основна грижа е за безопасността на хората в региона.“ Компанията продава около 3000 автомобила в Русия всяка година.

Honda

Honda спря износа на автомобили и мотоциклети за Русия от 2 март. Японската фирма няма фабрики в страната, но говорител каза на Reuters, че причината са предизвикателствата с превозните средства, както и извършването на плащания.

Още през 2020 г. Honda обяви, че ще спре да продава нови коли в Русия до 2022 г. Продаде само 1836 коли там през 2019 г. и 1406 през 2020 г.

Hyundai

Hyundai спря производството в завода си в Санкт Петербург в Русия за пет дни, позовавайки се на недостиг на полупроводници.

„Заводът ще бъде спрян временно поради прекъсване на доставките, причинено от недостиг на полупроводници“, каза служител.

Корейската фирма продължи, че решението няма „нищо общо с Русия и Украйна“.

Местни доклади предполагат, че производителят на автомобили е спрял доставките до дилърите в страната, според Korean Herald.

Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover (JLR) спря доставките на превозни средства за Русия.

Британската фирма заяви, че нейният приоритет е „благополучието на цялата ни работна сила и техните семейства, както и на тези в нашата разширена мрежа“.

„Настоящият глобален контекст също ни поставя пред предизвикателства за търговия, така че спираме доставката на превозни средства на руския пазар и непрекъснато наблюдаваме ситуацията от името на нашата глобална клиентска база“, се казва в изявление.

BBC съобщи, че санкциите, наложени от Обединеното кралство, ЕС и САЩ, затрудняват продажбата на автомобили в страната.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz не планира да намали разходите за електрически превозни средства въпреки проблемите с доставките, пред които е изправена инвазията на Русия в Украйна. По-рано обяви, че ще дари 1 милион евро (833 690 британски лири) в подкрепа на засегнатите от войната в Украйна.

„Като незабавна спешна мярка, ние даряваме един милион евро на Deutsches Rotes Kreuz eV (Червения кръст) за тяхната помощ за Украйна“, каза главният изпълнителен директор Ола Келениус.

Daimler Truck, подразделението за търговски превозни средства на Mercedes, спря дейността си в Русия, където притежава 10% дял в местния производител на тежкотоварни автомобили Kamaz. Германската фирма заяви, че частите, които доставя на Камаз, са използвани изключително за търговски превозни средства, а не за военни камиони.

Бел. ред.: Както писахме вече в сайта, немската компания би загубила близо 2 млрд, ако национализират активите й в Русия, както иска руското правителство.

Mitsubishi

Mitsubishi заяви, че може да спре производството и продажбите на превозни средства за Русия, поради потенциални прекъсвания на доставките, според Reuters. Японската компания има 141 представителства в страната.

5-1-renault-arkana-2021-uk-fd-hero-front_0Renault

Автоваз, който се контролира от Renault, ще отвори частично фабриките си в Толиати и Ижевск в Русия за няколко дни, след като производството беше спряно в резултат на недостиг на части.

Компанията заяви, че е взела решение да защити доходите на своите служители. Автоваз обвини затварянето в продължаващата криза в доставките на електронни компоненти.

Акциите на Renault паднаха с 6,4% при първоначалното нахлуване на Русия в резултат на западните санкции. Преди това затвори фабриката си в Москва поради проблеми с доставките. Съоръжението произвежда модели, включително кросоувърите Arkana и Captur за местния пазар.

Русия е важен пазар за Renault, който представлява 8% от приходите му, твърди Citibank.

Бел. ред.: Френската компания засега се бои да напусне пазара, тъй като ще има големи загуби от това. На този момент вече отделихме място в сайта.

Torsus

Производителят на екстремни камиони Torsus се обяви срещу инвазията в Украйна, където има съоръжения и офиси.

„Получаваме множество обаждания и съобщения от цял свят, които питат как се справя нашият екип на Torsus Kyiv в тези ужасни дни и дали е необходима някаква подкрепа“, се казва в публикация в социалните медии.

„Ние сме в постоянен контакт с нашия екип в Киев. Нашите служители и техните семейства са в безопасност. Силно им препоръчваме да използват всички предпазни мерки, както е препоръчано от украинското правителство. Моля, не напускайте бомбоубежища, докато не стане безопасно.“

Директорът по корпоративна стратегия на фирмата Юлия Хомич напусна страната за Прага, където е централата на бизнеса.

„Torsus стои с Украйна и украинския народ в тяхната борба за своята страна и за мир в цяла Европа“, се казва в съобщението.

„Призоваваме ви да подкрепите Украйна, като помолим вашите правителства да изключат напълно Swift [който улеснява трансферите между банки] и да предприемат всички налични мерки, за да прекъснат достъпа на руската икономика до финансиране и технологии.

Stellantis

Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес каза, че всяко решение за това как фирмата ще промени операциите6-99-calos-tavares_0 си в Русия „зависи много от това какво ще решат политиците“.

„Очаква се да бъдем съвместима корпорация“, каза Таварес. „Ние спазваме правилата, законите и разпоредбите в мирно време и спазваме санкциите във военно време.“

Миналата седмица Stellantis създаде специална група за наблюдение на своите 71 украински служители. Сега има друго специално за „превеждане на тези санкции, които се решават на час, в бизнес решения“.

За санкциите, които Западът наложи на Русия, каза Таварес; „Засега тези санкции са много целенасочени, но, разбира се, ще има момент, в който централите няма да могат да работят.

Имаме партньорство с Mitsubishi в Калуга и докато имат части, те могат да работят; ако няма части, те не могат да работят.“

Руският завод произвежда леки търговски превозни средства от Citroën, Opel и Peugeot, а Stellantis беше готова да започне да ги изнася за Западна Европа.

Таварес добави: „Важно е да останем фокусирани върху нашите хора. Ние представляваме в нашата компания 170 различни гражданства. Ние сме най-разнообразната автомобилна компания в света.“

Suzuki

Унгарската фабрика на Suzuki спря износа на автомобили както за Украйна, така и за Русия след войната, която се разигра в Източна Европа.

Японската компания изнася около 10 000 автомобила за двете страни всяка година, което представлява една десета от годишния й износ. Сега планира да премести поръчките на други пазари, за да може да постигне целите си за производство.

Компанията обаче настоя, че не е засегната от проблеми с доставките.

„Нашата компания няма директни доставчици от Tier 1 в засегнатите райони [Русия и Украйна]“, каза говорителката на Suzuki Жузана Бонар-Чонка. „Ние обаче непрекъснато наблюдаваме цялата верига за доставки“, добави тя.

„Правим всичко възможно, за да оптимизираме производствените си разходи. След определен момент обаче трябва да отразим част от тези допълнителни разходи в цените на новите автомобили.“

Tesla

Tesla ще подпомага служители, които са назначени в украинските военни сили с поне три месеца заплащане. Американският производител на електромобили ще оцени въздействието на руската инвазия в съседната страна след три месеца.

Фирмата е доставила и втора партида сателитно оборудване Starlink, което ще осигури стабилна интернет връзка за региона. Tesla също така каза, че шофьорите на други електромобили могат да зареждат безплатно в някои от техните компресори в Унгария, Полша и Словакия.

Tesla технически не оперира в Украйна, но фирмата твърди, че в страната има около 5000 собственици на Tesla.

7-1-toyota-yaris-cross-2021-uk-fd-hero-front_1Toyota

Toyota е загубила продукция на стойност 13 000 автомобила след кибератака, насочена към един от нейните доставчици на пластмасови и електрически компоненти, предаде Reuters.

Въпреки че Toyota не обвини директно Русия за атаката, тя се случи малко след като Япония обяви, че ще се присъедини към западните съюзници в санкционирането на нахлуващата страна, включително чрез блокиране на достъп на руски банки до системата Swift.

„Трудно е да се каже дали това има нещо общо с Русия, преди да се направи щателна проверка“, каза японският премиер Фумио Кашида.

Volkswagen Group

Volkswagen ще ускори производството във фабриката си във Волфсбург от следващата седмица, след като съоръжението не работи поради недостиг на части в резултат на войната в Украйна.

Производството на Volkswagen Golf ще бъде възобновено тези дни, съобщава Automotive News Europe, докато Volkswagen8-1-volkswagen-golf-2020-rt-hero-front-4 Touran, Volkswagen Tiguan и Seat Tarraco ще продължат в намален капацитет.

Шефът на Volkswagen – Ралф Брандщатер, предположи, че ще има „значителни последици“ за марката заради войната, но също така каза, че „няма значение, ако имате предвид как страдат хората“.

Той каза, че най-големите проблеми, пред които са се сблъскали, са свързани с доставките, като произведените в Украйна кабелни снопове са най-търсената част. Фирмата обмисля да прехвърли производството на други места в Южна Америка, за да „стабилизира бързо бизнеса“.

Volkswagen Group прекрати цялото производство и продажби в Русия миналия месец, разкривайки решението в социалните мрежи. Групата заяви, че ще спре производството в заводите в Калуга и Нижни Новгород, които са базирани в Русия.

В завода в Калуга работят около 4000 души и се произвеждат по лиценз Volkswagen Polo и Tiguan, както и Skoda Rapid. Той също така изгражда Audi Q7 и Q8 от нокдаун комплекти за руския пазар. Освен това произвежда бензинови двигатели за няколко автомобила. В завода в Нижни Новгород се произвеждат VW Taos и Skoda Kodiaq, Karoq и Octavia.

„На фона на руската атака срещу Украйна и произтичащите от нея последици, управителният съвет на групата реши да прекрати производството на превозни средства в Русия до следващо нареждане“, каза Ралф Брандщатер в онлайн изявление.

„Това решение се отнася за руските производствени обекти в Калуга и Нижни Новгород. Износът на превозни средства за Русия също ще бъде спрян с незабавно действие“, добави той.

„Във Volkswagen сме убедени, че устойчивото решение на конфликта може да бъде постигнато само въз основа на международното право. Затова апелираме към политическите участници да прекратят сраженията и да се върнат към дипломацията.“

Volkswagen също спря производството в две от своите фабрики за електромобили тази седмица, като VW, Audi и Cupra бяха засегнати от спирането. Производството във фабриките на фирмата в Цвикау и Дрезден ще бъде спряно до дни. Засегнатите модели включват модели, изградени на платформата MEB на фирмата, като моделната гама ID и Cupra Born.

Volkswagen Group ще дари 1 милион евро (833 690 британски лири) на благотворителната организация за бежанци UNO-Flüchtlingshilfe в резултат на руската инвазия в Украйна.

„Ние от VW Group сме много загрижени за текущата ситуация в Украйна“, публикува той в социалните медии. „Управителният съвет на групата реши, че групата и нейните марки ще дарят един милион евро на дългогодишния си партньор Unoflucht.Също така се казва: „VW Group гледа на руската атака срещу Украйна с голяма загриженост и безпокойство“, добавяйки, че се надява на „бързо прекратяване“ на военните действия.

„Убедени сме, че устойчивото решение на конфликта може да се осъществи само въз основа на международното право. Нашите мисли са с всички хора на място. Безопасността и почтеността на всички, включително нашите служители, са основен приоритет.“

Skoda

Skoda публикува изявление относно нахлуването на Русия в Украйна. Чешката фирма, която има около 600 служители в9- 1-skoda-enyaq-2021-lhd-uk-first-drive-hero-front-2 страната и произвежда автомобили там в Соломоново, ще дари около 400 000 евро (333 390 британски лири) на благотворителната организация People in Need.

Тя също така заяви, че ще подкрепи всички украински работници да „изградят безопасен живот в Чешката република“, като съдействат при кандидатстване за визи, настаняване, езикови курсове, работа и образование.

„„Човекът“ е една от ценностите на марката на нашата компания“, каза Skoda. „Сега е по-важно от всякога да приложим тази стойност в действие. Присъединете се към нас, за да дадете принос и да подкрепите онези, които се нуждаят от нашата помощ.”

Skoda също трябва да намали производството поради недостиг на доставки, причинен от инвазията, което я накара да ограничи производството на електрическия SUV Enyaq.

„Поради настоящата ситуация в Украйна, Skoda Auto е изправена пред критичен недостиг на части от няколко местни доставчици, които оказват влияние върху някои от нашите модели“, казаха от компанията. „Това е причината, поради която ще ограничим производството на Enyaq iV от тази седмица нататък.“

Веригата за доставки на Skoda се състои от няколко доставчици, базирани в Западна Украйна. Освен това има две фабрики в Русия, които все още работят. Очакват се по-нататъшни смущения.

„Стратегията за продажби в Русия и Украйна в момента е обект на интензивни дискусии. Може да се очаква спад в продажбите както в Украйна, така и в Русия с оглед на последните развития“, казаха от фирмата.

Русия беше вторият по големина пазар на Skoda през 2021 г., като доставяше около 90 000 автомобила.

10-1-volvo-v90-2020-rt-hero-front_1Volvo

Volvo стана първата автомобилна марка, която предприе действия в разгара на руската инвазия в Украйна, спирайки доставките на автомобили за страната до друго нареждане.

Volvo заяви, че е взела решението поради „потенциални рискове, свързани с търговията с материали с Русия, включително санкциите, наложени от ЕС и САЩ“.

Шведската фирма продаде около 9000 автомобила в Русия през 2021 г., като те идват в страната от заводи в Швеция, Китай и САЩ.