Архив

Как войната в Украйна може да забави продажбите на електрически автомобили

Нахлуването на Русия в Украйна разтърси световния пазар на никел, просто защото полезните свойства на метала са важни като съставка в електрическите автомобилни батерии, повишавайки опасенията, че високите разходи могат да забавят прехода от изкопаеми горива

New York Times

nytimes.com

Стойността на никела се удвои в някакъв момент през последната седмица, което накара London Steel Trade да замразиsafe_image купуването и продажбата и успешно да доведе до застой на световния пазар на никел. След две години хаос във веригата, предизвикан от пандемията, епизодът предложи допълнително доказателство за това как геополитическото напрежение разрушава взаимоотношенията за покупка и продажба, които корпорациите веднага поеха без никакво съображение, принуждавайки ги да преосмислят мястото, където получават елементите и металите те използват за производство на автомобили и много различни стоки.

Автомобилните производители и различни корпорации, които искат никел, в допълнение към различни сурови батерии като литий или кобалт, започнаха да търсят методи за защита срещу бъдещи сътресения.

Volkswagen, например, започна да открива моментално пазаруване на никел от минни корпорации, спомена Маркус Дюсман, шеф  на подразделението Audi на производителя на автомобили, в интервю преди дни. „Необработените доставки ще бъдат проблем с години, които да се връщат“, спомена той.

Перспективата, че разширяването на геополитическото напрежение е по-вероятно да се ускори, прави опитът на САЩ и Европа да развият домашни доставки на стоки, които иначе винаги идват от Русия. Има находища на никел, например, в Канада, Гренландия и дори Минесота.

„Никел, кобалт, платина, паладий, дори мед – вече разбрахме, че искаме тези метали за неопитния преход, за смекчаване на промените в местното време“, спомена Бо Стенсгаард, шеф на Bluejay Mining, което се занимава с извличане на никел от мрежа в Западна Гренландия в предприятие с KoBold Metals, чиито поддръжници олицетворяват Джеф Безос и Фактур Гейтс. „Всеки път, когато видите геополитическото развитие с Украйна и Русия, е много по-очевидно, че съществуват опасности от тези метали.“

Въпреки това е по-вероятно установяването на нови минни дейности да отнеме години, дори много години, поради времето, което се иска за натрупване на разрешителни и финансиране. Междувременно корпорациите, използващи никел – група, която допълнително се състои от производители на метал – може да искат да се погрижат за по-големи разходи, което най-накрая може да се усети от купувачите.

Средната батерия на електрически автомобил се състои от около 80 килограма никел. Ръстът на разходите през март ще надвиши двойно цената на този никел до 1750 долара за автомобил, въз основа на оценки на агенцията за покупки и продажби Cantor Fitzgerald.

Русия представлява сравнително малък дял от световното производство на никел и по-голямата част от него се използва за производство на неръждаема стомана, а не на автомобилни батерии. Въпреки това Русия заема изключителна позиция на пазарите на никел. „Норилск никел“, наричан още „Норникел“, е най-големият производител на никел в света с огромни операции в Сибир. Неговият собственик Владимир Потанин се смята за един от най-богатите хора в Русия. „Норилск“ е сред ограничено разнообразие от корпорации, лицензирани да популяризират специализиран вид никел в London Steel Trade, която се занимава с всички покупки и продажба на никел.

За разлика от различните олигарси, г-н Потанин не е бил цел на санкции, а САЩ и Европа не са се опитали да забранят износа на никел, стъпка, която може да навреди на техните икономики в допълнение към руската. Перспективата руският никел да бъде намален от световните пазари беше достатъчна, за да предизвика паника.

Анализаторите разчитат, че разходите ще се върнат от сегашните си пикове, но остават много по-големи, отколкото са били 12 месеца в миналото. „Моделът може да бъде да се върнем чак до етап близо до мястото, където накрая спряхме“, закръглят $25 000 за метричен тон в сравнение с височината от $100 000 за тон, спомена Ейдриън Гарднър, главен анализатор, специализиран в никел в Wooden Mackenzie, агенция за анализ.

Никелът беше с недостиг дори по-рано от руската инвазия, тъй като хедж фондовете и различни търговци залагаха на нарастващото търсене на електрически автомобили. Стойността надхвърли 20 000 долара за тон през тези 12 месеца, след като се колебаеше между 10 000 и 15 000 долара за тон през голяма част от предходните 5 години. По същото време се произвеждаше много по-малко никел поради пандемията.

След като Русия нахлу в Украйна в края на февруари, стойността на никела нарасна над 30 000 долара за малко повече от седмица…