Цената на електрическите превозни средства може да се повиши поради руската инвазия
Едно проучване прогнозира, че може да струва на производителите до 8000 долара повече, за да направят пакет батерии за EV до края на 2022 г.
Русия е третият по големина доставчик в света и домът на най-големия производител на никел в света
Нахлуването на Русия вече доведе до повишаване на цените на горивата, но електрическите автомобили също могат да бъдат засегнати. Вината за това е непрекъснато растящата цена на суровините, според нов доклад, публикуван от S&P Global Mobility, който вижда ясна връзка между конфликта и тенденцията на покачване на цените на някои елементи, които са жизненоважни за конструирането на EV.
Проучването, представено в Automotive News, говори конкретно за материалите, необходими за производството на батерии за електромобили. Никелът е най-важният от тях и тъй като Русия е третият по големина доставчик в света и домът на най-големия производител на никел в света, тя също има контрол върху цената (и наличността).
Очевидно цената на тон за никел за кратко скочи до $100 000 на 8 март, повече от три пъти повече от преди ден. Сега той спадна до по-разумните 37 115 долара за тон (около 21 март), но ако погледнем прогнозите за цената на никел преди руската инвазия, направена от Capital.com, те очакваха, че ще достигне 32 500 долара от края на следващата година и $38 835 само през декември 2025 г.
Днес е почти на това ниво, въпреки че цената му в момента пада, така че не можем да кажем кога всъщност ще достигне и надхвърли прогнозата за 2025 г.
S&P Global Mobility прогнозира, че до края на 2022 г. цената на суровините, които влизат в някои батерии за електромобили, може да се повиши с до 8000 долара на превозно средство. Това може да не е напълно отразено в продажната цена на превозното средство, но все пак ще повиши цените.
Друг проблем, пред който са изправени автомобилните производители, който не само може да повиши цените, но вероятно и напълно да спре производството, е възможността активите им в Русия да бъдат конфискувани и в крайна сметка национализирани. Това засяга автомобилни производители като Volkswagen, Mercedes-Benz, Renault-Nissan и Stellantis.
Производителите вече бяха принудени да спрат производството на някои модели и това може да стане по-често срещано явление, ако конфликтът не приключи. И дори след като приключи, пак ще промени облика на отношенията с Русия, така че всички производители, които са правили бизнес в Русия и сега са напуснали страната, рискуват да загубят много – според съобщенията Mercedes-Benz има 2,2 долара – милиарди активи в Русия.