Renault ще проучи прехвърлянето на собствеността върху руската част АвтоВАЗ
Renault проучва как да прехвърли мажоритарния си дял в АвтоВАЗ, който прави марката Lada, след като миналата седмица заяви, че ще оцени бъдещето на начинанието
Bloomberg
30 март 2022 г.
Renault обмисля прехвърляне на собствеността върху мажоритарното си руско предприятие АвтоВАЗ на местен инвеститор като начин да напусне страната, според запознати.
Прехвърлянето, което в момента е предпочитаният вариант, ще помогне да се освободи автомобилният производител от правни отговорности към АвтоВАЗ, който произвежда марката Lada, и нейния персонал от 45 000 души, казаха хората, които поискаха да не бъдат назовани, тъй като обсъжданията не са публични.
Този ход е сред опциите на масата, след като преди седмица Renault заяви, че спира индустриалните дейности в страната, без да предостави никакви подробности за това как ще излезе.
Renault спира бизнеса с Русия, намалява перспективите.
Руските активи на Renault на стойност 2,4 милиарда долара се оказват твърде „токсични“.
Не са взети решения и могат да се появят други възможности. Все още не е ясно как изцяло притежаваната фабрика на Renault в Москва ще се впише в плана. Френският автомобилен производител няма да може да прехвърли 68-процентния си дял в АвтоВАЗ на другия акционер, държавната корпорация Ростех, тъй като руският партньор е под санкции, казаха анализатори.
Преди седмица Renault спря операциите в завода си в Москва и заяви, че преценява наличните опции за АвтоВАЗ. Производителят оцени бизнеса в Русия – вторият по големина пазар – на 2,2 милиарда евро (2,4 милиарда долара), включително репутацията, в края на миналата година.
Руските власти заявиха преди седмица, че ще вземат решение за бъдещето на предприятието АвтоВАЗ до края на тази седмица.
Решението постави Renault сред растящия списък с компании, които се оттеглят от Русия, след като президентът Владимир Путин нахлу в Украйна.
Lada произвежда двата най-продавани автомобила в Русия, Vesta и Granta, и има около 22 процента от местния пазар. Renault получи около 10 процента от приходите си от Русия миналата година, а АвтоВАЗ имаше марж на печалба от 8,7 процента, далеч по-висок от 0,6 процента, постигнати от автомобилното подразделение на групата без предприятието, според последния му годишен доклад.
Тъй като автомобилните заводи в Русия се борят да произвеждат превозни средства поради липса на вносни части, начинанието ще започне да изгаря пари в брой. През 2021 г. AvtoVAZ изплати 393 милиона евро разходи за заплати, се казва в доклада. Нетният финансов дълг възлиза на 597 милиона евро.
Миналата седмица Renault ревизира надолу финансовите си перспективи за тази година във връзка с решението за Русия и заяви, че това ще доведе до намаляване на стойността на руския бизнес в отчета за печалбите за първото полугодие.