Архив

Войната в Русия продължава да заплашва да ескалира цените на автомобилите и недостига

Повече от година световната автомобилна индустрия се бори с катастрофалния недостиг на компютърни чипове и други жизненоважни части

Сега нов фактор – войната на Русия срещу Украйна – създаде още една пречка

msn.com/en-us/autos/news

Autoblog, Associated Press, 9 април

ДЕТРОЙТ – BMW спря производството в две германски фабрики. Mercedes забавя работата в своите монтажни заводи.

Нови автомобили се виждат паркирани в завода на Volkswagen Group Rus в Калуга, Русия, където операциите са спрени, а вносът и износът са спрени поради нахлуването на Русия в Украйна.

Нови автомобили се виждат паркирани в завода на Volkswagen Group Rus в Калуга, Русия, където операциите са спрени, а вносът и износът са спрени поради нахлуването на Русия в Украйна.

Volkswagen, предупреждавайки за спиране на производството, търси алтернативни източници за части.

Повече от година световната автомобилна индустрия се бори с катастрофалния недостиг на компютърни чипове и други жизненоважни части, който сви производството, забави доставките и доведе до покачване на цените за нови и употребявани автомобили извън обсега за милиони потребители.

Сега нов фактор – войната на Русия срещу Украйна – създаде още една пречка. Критично важното електрическо окабеляване, произведено в Украйна, внезапно е недостъпно. С голямо търсене на купувачи, оскъдни материали и война, причиняваща нови смущения, се очаква цените на превозните средства да се повишат още през следващата година.

Щетите от войната върху автомобилната индустрия се появиха първо в Европа. Но производството в САЩ вероятно ще пострада в крайна сметка също, ако руският износ на метали – от паладий за каталитични преобразуватели до никел за батерии за електрически превозни средства – бъде прекратен.

„Трябва да пропуснете само една част, за да не можете да направите кола“, каза Марк Уейкфийлд, съ-лидер на глобалното автомобилно звено на консултантската фирма Alix Partners. „Всяка неравност по пътя се превръща или в прекъсване на производството, или в значително непланирано увеличение на разходите.“

Проблемите с доставките измъчват производителите на автомобили, откакто пандемията избухна преди две години, понякога затваряйки фабрики и причинявайки недостиг на превозни средства. Силното възстановяване, последвало рецесията, накара търсенето на автомобили значително да изпревари предлагането – несъответствие, което доведе до рязко покачване на цените за нови и употребявани превозни средства отвъд общата висока инфлация.

В Съединените щати средната цена на ново превозно средство е нараснала с 13% през последната година до $45 596, според Edmunds.com. Средните употребявани цени са се повишили много повече: те са нараснали с 29% до $29 646 към февруари.

Преди войната S&P Global Mobility прогнозира, че световните автомобилни производители ще произведат 84 милиона превозни средства тази година и 91 милиона през следващата. (За сравнение, те са построили 94 милиона през 2018 г.) Сега се прогнозира по-малко от 82 милиона през 2022 г. и 88 милиона през следващата година.

Марк Фулторп, изпълнителен директор на S&P, е сред анализаторите, които смятат, че наличността на нови превозни средства в Северна Америка и Европа ще остане силно ограничена — и цените високи — до 2023 г. Утежнявайки проблема, купувачите, които са на цена от новите – пазарът на превозни средства ще засили търсенето на употребявани автомобили и ще поддържа и тези цени повишени – непосилно за много домакинства.

В крайна сметка високата инфлация в цялата икономика – за храна, бензин, наем и други нужди – вероятно ще остави огромен брой обикновени купувачи да не могат да си позволят ново или използвано превозно средство. Тогава търсенето ще намалее. И така, в крайна сметка, ще бъдат и цените.

„Докато инфлационният натиск не започне наистина да подкопава възможностите на потребителите и бизнеса“, каза Фулторп, „това вероятно ще означава, че тези, които имат склонност да закупят ново превозно средство, ще бъдат готови да платят най-високия долар“.

Един от факторите за намаляването на перспективите за производство е затварянето на автомобилни заводи в Русия. Миналата седмица френският автомобилен производител Renault, един от последните автомобилни производители, които продължиха да строят в Русия, заяви, че ще спре производството в Москва.

Превръщането на Украйна в бойна военна зона също нарани. Wells Fargo изчислява, че 10% до 15% от важните кабелни снопове, които доставят производството на превозни средства в огромния Европейски съюз, са произведени в Украйна. През последното десетилетие автомобилните производители и компаниите за части инвестираха в украински фабрики, за да ограничат разходите и да постигнат близост до европейските заводи.

Недостигът на окабеляване забави фабриките в Германия, Полша, Чехия и на други места, което накара S&P да намали прогнозата си за световно производство на автомобили с 2,6 милиона превозни средства както за тази, така и за следващата година. Липсата може да намали износа на немски превозни средства за Съединените щати и другаде.

Окабеляване са снопове от проводници и конектори, които са уникални за всеки модел; те не могат лесно да бъдат пренасочени към друг производител на части. Въпреки войната, производители на сбруи като Aptiv и Leoni успяха спорадично да отворят фабрики в Западна Украйна. Все пак Джоузеф Масаро, главен финансов директор на Aptiv, призна, че Украйна „не е отворена за никакъв вид нормална търговска дейност“.

Aptiv, базиран в Дъблин, се опитва да прехвърли производството към Полша, Румъния, Сърбия и вероятно Мароко. Но процесът ще отнеме до шест седмици, оставяйки някои автомобилни производители да нямат части през това време.

„В дългосрочен план“, каза Масаро на анализаторите, „ще трябва да преценим дали и кога има смисъл да се върнем в Украйна“.

BMW се опитва да се координира с украинските си доставчици и хвърля по-широка мрежа за части. Такива са и Mercedes и Volkswagen.

И все пак намирането на алтернативни доставки може да е почти невъзможно. Повечето заводи за части работят близо до капацитета си, така че ще трябва да се изгради ново работно пространство. Компаниите ще се нуждаят от месеци, за да наемат повече хора и да добавят работни смени.

„Процесът на обучение за ускоряване на нова работна сила – това не е нещо за една нощ“, каза Фулторп.

Фулторп каза, че предвижда допълнително затягане на доставките на материали както от Украйна, така и от Русия. Украйна е най-големият износител в света на неон, газ, използван в лазери, които гравират вериги върху компютърни чипове. Повечето производители на чипове имат шестмесечен запас; в края на годината те биха могли да се изчерпят. Това би влошило недостига на чипове, който преди войната забавяше производството дори повече, отколкото очакваха автомобилните производители.

По същия начин Русия е ключов доставчик на такива суровини като платина и паладий, използвани в каталитични конвертори за намаляване на замърсяването. Русия също произвежда 10% от световния никел, основна съставка в батериите за електромобили.

Доставките на минерали от Русия все още не са прекратени. Рециклирането може да помогне за облекчаване на недостига. Други страни могат да увеличат производството. И някои производители са натрупали метали.

Но Русия също е голям производител на алуминий и източник на чугун, използван за производството на стомана. Близо 70% от вноса на чугун в САЩ идва от Русия и Украйна, казва Alix Partners, така че производителите на стомана ще трябва да преминат към производство от Бразилия или да използват алтернативни материали. Междувременно цените на стоманата се покачиха от $900 за тон преди няколко седмици до $1500 сега.

Досега преговорите за прекратяване на огъня в Украйна не доведоха до никъде и сраженията продължават. Нов прилив на вируси в Китай също може да намали доставките на части. Анализаторите на индустрията казват, че нямат ясна представа кога частите, суровините и производството на автомобили ще протичат нормално.

Дори ако бъде договорено споразумение за спиране на бойните действия, санкциите срещу руския износ ще останат непокътнати, докато не бъде постигнато окончателно споразумение. Дори и тогава доставките няма да започнат да текат нормално. Фулторп каза, че ще има „допълнителен махмурлук поради прекъсване, което ще се случи в широко разпространените вериги за доставки“.

Уейкфийлд отбеляза също, че поради интензивното задържано търсене на превозни средства по целия свят, дори ако автомобилните производители възстановят пълното производство, процесът на изграждане на достатъчно превозни средства ще бъде продължителен.

Кога светът може да произведе достатъчно количество автомобили и камиони, за да отговори на търсенето и да поддържа цените ниски?

Уейкфийлд не твърди, че знае.

„Ние сме в среда на повишаване на цените, среда, ограничена (производство),“ каза той. „Това е странно нещо за автомобилната индустрия.“