Сделката на Мъск с Twitter може да тества мястото му на изпълнителната скамейка на Tesla
На всичкото отгоре Tesla се надпреварва да увеличи производството в нови заводи в Тексас и Берлин на фона на затруднения във веригата за доставки и по-високи разходи за суровини
САН ФРАНЦИСКО, 26 април (Reuters) – Ходът на Илон Мъск да купи Twitter за 44 милиарда долара породи опасения относно дълбочината на изпълнителния талант в неговата по-ценна компания, производителя на електрически автомобили Tesla Inc, в случай, че вниманието му е допълнително разделено от платформата на социалните медии.
При обявяването на сделката на 25 април, Мъск нарече Тwitter световния „дигитален градски площад“ и говори за защита на свободата на словото, но също така възобнови опасенията, дали мъж, който веднъж призна, че спи в завода по време на пускането на седана Model 3, има толкова много свободна енергия.
„Tesla се чувства много като стартираща компания, въпреки че е компания за трилиони долари“, каза инвеститорът на Tesla Рос Гербер, главен изпълнителен директор на фирмата за управление на богатство Gerber Kawasaki.
На всичкото отгоре Tesla се надпреварва да увеличи производството в нови заводи в Тексас и Берлин на фона на затруднения във веригата за доставки и по-високи разходи за суровини, както и да върне работата в най-голямата си фабрика в Шанхай по време на скок на COVID-19 случаи там. Мъск каза през януари, че Tesla има твърде много неща и няма да представи нови модели като Cybertruck тази година.
Tesla успя да надмине проблемите си, но по-силното привличане на фокуса на Мъска от Twitter тревожи инвеститорите.
„Страхувам се, че това ще бъде разсейващо внимание“, каза един мениджър на фонд със значителна позиция в Tesla, който поиска да не бъде идентифициран. „Той жонглира веригите за доставки и забавянето на фабриките и разширяването на бизнеса за съхранение на енергия и това изобщо не се вписва.“
Акциите на Tesla паднаха с над 10% на 26 април, ден след като Мъск сключи сделка за закупуване на Twitter.
„Притесненията са за това, че Мъск ще продаде акции на Tesla, за да плати сделката с Twitter, и страховете са от разсейване на Мъск.“, каза анализаторът на Wedbush Securities Дан Айвс.
Акциите на Tesla се понижиха с около 18%, откакто Мъск за първи път разкри своя дял от над 9% в Twitter на 4 април.
Tesla не можа да бъде намерена за коментар, но един вътрешен човек в компанията, който поиска да не бъде идентифициран, каза, че притесненията на инвеститорите са „прекалени“ и Мъск все още е силно ангажиран с автомобилния производител.
Мъск също така ръководи ракетната компания SpaceX, както и стартиращата компания с мозъчни чипове Neuralink и тунелната компания Boring Company.
Tesla е виждала смяна на изпълнителната власт и преди с напускането на съоснователя през 2019 г. и президента Джером Гилен миналата година.
Tesla, основана през 2003 г., се превърна в най-ценния автомобилен производител, но има само двама ръководители, изброени заедно с Мъск в нейния лидерски екип на уебсайта на компанията, в сравнение със 17 в General Motors и 11 във Volkswagen.
Настоящото високопоставено лидерство на Tesla извън Мъск включва главния финансов директор Закари Киркхорн и старши вицепрезидент Андрю Баглино, който се занимава с разработването на задвижващия агрегат. И двамата са известни на инвеститорите от изявите им в конферентните разговори за тримесечните приходи на Tesla.
Робърт Павлик, старши портфолио мениджър в Dakota Wealth във Феърфийлд, Кънектикът, който притежава ограничен брой акции на Tesla в сметки, които управлява, се чуди дали Мъск просто ще инсталира някой друг да ръководи Twitter.
„Изглежда, че това би било най-логичното нещо“, каза той. „Изглежда, че ръцете са му заети с Tesla и SpaceX.“
Гербер каза, че може би Мъск се нуждае от силен № 2 изпълнителен директор, какъвто има в SpaceX с президента Гуин Шотуел.
Иън Бийвис, главен стратегически директор в автомобилната консултантска компания AMCI, се притеснява, че покупката на Twitter от Мъск с нейните противоречия около политически и социални въпроси може дори да навреди на марката Tesla.
Някои инвеститори остават загрижени за плановете на Мъск, който според Forbes струва 268 милиарда долара, да финансира сделката с Twitter. Twitter каза, че Мъск е осигурил 25,5 милиарда долара дълг и финансиране на маржин заем и предоставя ангажимент за дялов капитал от 21 милиарда долара. Не е ясно дали Мъск ще продаде акции на Tesla, за да помогне за финансирането на сделката.
Мъск притежава 172,6 милиона акции в Tesla и вече е взел заем срещу около половината от акциите си, според документите на Tesla. Ако даде повече акции като обезпечение за обезпечаване на заеми от 12,5 милиарда долара, той може да остане с приблизително 30 милиона незаложени акции, според изчисление на Reuters.