Архив

ЕС няма да извежда от употреба камионите с горивни двигатели преди 2040 г.

Предложенията на Европейската комисия трябва да бъдат публикувани на 14 февруари.

euractiv.com, bbc.com (пакет за ЕС), europa.eu 

Камионите с двигатели с вътрешно горене все още ще могат да бъдат регистрирани в ЕС след 2035 г. Евентуалноlkw-symbolbild-pixabay-min премахване ще се осъществи най-рано през 2040 г., според вътрешен документ на Комисията относно преразглеждането на лимитите за CO2 на парка за тежкотоварни превозни средства.

Този документ беше предоставен на Euractiv. Предложенията на Европейската комисия трябва да бъдат публикувани на 14 февруари. Документът, който сега е изтекъл, оставя целите за намаляване на емисиите на CO2 до 2029 г. непроменени. Все още не са посочени точни цифри за периода след това, се казва в доклада.

Предложението определя три отчетни периода с цели за намаляване на емисиите, които предстои да бъдат определени за 2030 г. до 2034 г., 2035 г. до 2039 г. и 2040 г. нататък. Според доклада потенциална цел за намаляване на емисиите от 100 процента, което би се равнявало на забрана на нови дизелови камиони, ще бъде определена най-рано за 2040 г. „Ако изобщо дойде“, се казва в доклада.

Страните от Бенелюкс и Дания вече поискаха такава крайна дата за нови камиони и автобуси с вътрешно горене чрез писмо до ЕС преди две седмици.

Фактическата крайна дата за пътническите автомобили през 2035 г. (официално намаление на емисиите на CO2 от 100 процента) все още беше оправдана въз основа на полезния живот на пътническите автомобили – ако населението на леките автомобили трябва да бъде без емисии през 2050 г., средният полезен живот на леките автомобили от 18 години (според проучване на ETH Zurich) означава, че новите регистрации на автомобили с вътрешно горене ще трябва да бъдат спрени с определен период от време. Ако проектът се прилага за камиони и нови дизелови превозни средства, които бъдат разрешени поне до 2040 г., този аргумент за експлоатационен живот няма да се прилага тук. Федор Унтерлохнер, мениджър за товарен транспорт в екологичната организация Transport & Environment (T&E), също критикува това пред Euractiv: „С 18-годишна средна продължителност на живота на камионите в Европа, 2040 г. ще бъде твърде късно за климата.“ T&E призова крайният срок до 2035 г. да се прилага и за тежкотоварните превозни средства.

Реакциите на индустрията, събрани от Euractiv, се различават от тези на T&E. „Затягането на целта до 2025 г. е просто нереалистично поради пазарната зрялост на технологиите и изискванията за време за изпълнение“, каза говорител на германската асоциация на автомобилната индустрия VDA. „Фактът, че настоящото предложение относно стандартите за CO2 за тежкотоварни превозни средства не предвижда това е положително.“ Асоциацията също така призова за по-бързо разширяване на инфраструктурата за електрически камиони с батерии и тежки търговски превозни средства с водородни горивни клетки.

Политически задължен минимум за тези готови за камиони станции за зареждане с гориво H2 и паркове за зареждане все още се договаря между институциите на ЕС съгласно Регламента за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR). Европейският парламент прие своята позиция през октомври 2022 г., но някои държави членки все още се противопоставят на тези цели поради очакваните разходи. Според Euractiv следващата среща между преговарящите от Парламента, Комисията и шведското председателство на Съвета е насрочена за 7 февруари.

Между другото, в допълнение към целите за камионите, проектът очевидно има за цел да разшири прилагането на ограниченията на автопарка към други класове превозни средства. Например, според доклада е включена специфична цел за градските автобуси, изискваща от производителите да продават минимален дял превозни средства с нулеви емисии. Този дял обаче все още не е посочен в проекта. Така че все още има някои преговори преди предложенията да бъдат официално разкрити.

Междувременно Европейската комисия представи пакет от мерки за укрепване на конкурентната позиция на Европа спрямо Китай и САЩ – включително като място за производство на електрически автомобили. За тази цел трябва да се облекчат правилата за държавна помощ, да се използват неизползваните средства от фонда за помощ на Корона, да се одобряват по-бързо екопроекти и да се прокарат търговски споразумения за осигуряване на оскъдни суровини. Фокусът е предимно върху производителите на вятърни турбини, слънчеви клетки, батерии, електрически автомобили и от водородния сектор – с други думи, производителите на компоненти и машини, които също играят важна роля за електрическите камиони.