Безвъздушните гуми
Устойчивостта на пробиване е едно от предимствата на безвъздушните гуми
Източник: TheTruthAboutCars
Безвъздушните гуми са една от онези концепции, които съществуват (наричат ги и вагонни колела), но изглежда никога не са успели да постигнат технологичен пробив, който да ги направи предпочитани пред това, което вече е на пазара. Въпреки това Michelin току-що успя да произведе комплект, за който казва, че е тестван при 130 мили в час, за който смята, че може да бъде идеален за приложения в правоохранителните органи.
„Полицаите от някои европейски страни ни посетиха и казаха: „Момчета, искаме това под колите си, защото когато трябва да се втурнем след лошите, обикновено те пъхат куршум в гумите ни, преди да тръгнат. Така че ние се нуждаем от тях.“ – каза старши вицепрезидентът на Michelin Бруно де Фероди пред The Drive. „И така те искаха да тестват Uptis и го тестваха на 210 км на нашата вътрешна тестова писта. И се получи добре.“
Въпреки че е изключително трудно да се повярва, че престъпниците рутинно обикалят гумите на европейските полицейски автомобили в очакване на преследване, устойчивостта на пробиване е едно от предимствата на безвъздушните гуми. Въпреки че run-flat също съществуват и вече са доста популярни.
Досега безвъздушните гуми на Michelin са тествани успешно върху по-малки офроуд превозни средства и оборудване, движещо се с по-ниски скорости. Но моделът Uptis (Unique Puncture-Proof Tire System) оттогава е тестван върху обикновени пътнически превозни средства при скорости до 130 мили в час. Това е доста голяма работа за безвъздушна гума, тъй като при високи скорости те започват да губят блясъка си.
Въпреки че почти не се пробиват, безвъздушните гуми обикновено имат някои недостатъци. Поради вътрешната си структура, състояща се от каучук и компресируема пластмаса, те обикновено са много по-тежки от пневматичните гуми. Но те също имат склонност да задържат топлина, което представлява основен проблем за продължителна употреба при по-високи скорости.
Michelin изглежда доста доволен от напредъка на гумата Uptis и отбеляза, че преговаря с General Motors, Tesla и други, „за да види какъв тип приложения може да бъде подходящ“.
Гумите Uptis се появиха на Chevrolet Bolt през 2019 г. и на 30 микробуса за доставка на Toyota HiAce DHL в Сингапур тази година, за да тестват тяхната полезност при сравнително нискоскоростни превозни средства за доставка. Сега знаем, че гумите могат да се движат много по-бързо, въпреки че който и да е зад волана, трябва да е много смел. От Michelin не потвърдиха на какво превозно средство са тествани гумите, но казаха, че са „нормални полицейски автомобили“. Те също ни казаха, че няма да потвърдят първоначалната дата за пускане на пазара през 2024 г. за гумите, но казаха, че това ще бъде опция и няма да заеме мястото на нормалните гуми.
„Uptis ще бъде много полезен за автономните превозни средства, защото при автономните превозни средства това, което не ви харесва, е да получите обаждане в превозното средство, за да кажете, че съжалявам, има спукване, можете ли да излезете от превозното средство и да смените гумата, “, каза изпълнителният директор на Michelin Флоран Менего. „Но няма да се сменят гумите навсякъде. Ще бъде повече за определени видове приложения, където пробиването би било голям проблем.“
„Безвъздушните гуми, монтирани на автомобили, вече изглеждат прилична алтернатива за превозни средства, които не трябва да покриват много терен и могат да преминат през предмети, които биха спукали стандартна гума. Но ние предполагаме, че технологията трябва да измине път, преди да може да предложи комфорта и разсейването на топлината на пневматичните гуми.“, каза Фероди
Най-вероятният сценарий е безвъздушните гуми да продължат да се подобряват и в крайна сметка да произвеждат хибридна гума, която все още използва въздух, но има повече вътрешно структуриране – което води до превъзходни версии на гумите run-flat, които се предлагат днес.