Петте най-големи производители на автомобили в Европа – с удвоени печалби
„Голямата петорка“ на европейската автомобилна индустрия събраха общо 64 милиарда евро печалба
theguardian.com/business/automotive-industry
Петте най-големи производители на автомобили в Европа са удвоили печалбите си от 2019 г. насам, въпреки че твърдят, че не могат да си позволят да спазват планираните правила на ЕС за замърсяване, разкрива анализ.
„Голямата петорка“ на европейската автомобилна индустрия – BMW, Mercedes, Renault, Stellantis и Volkswagen – събраха общо 64 милиарда евро печалби, като продадоха по-малко коли, но на по-скъпи цени, според проучване на Transport and Environment (T&E), зелен мозъчен тръст.
Но петте компании, които тази година изплащат 27 милиарда евро дивиденти на акционерите и обратно изкупуване на акции, твърдят чрез своята търговска асоциация, че детоксикирането на емисиите от изгорелите газове на автомобилите ще доведе до скок на цените на автомобилите с до 2000 евро.
Заплащането на главните изпълнителни директори в автомобилните компании също се е увеличило. VW е единствената от петте големи автомобилни компании, която все още не е увеличила заплатите на своите топ мениджъри от 2019 г. насам, но в другите четири анкетирани компании заплатите на изпълнителните директори са се повишили между 22% и 103% през същия период, се казва в доклада.
Средното увеличение на заплатата за главен изпълнителен директор на голяма петица през трите години на пандемия, война и инфлация беше 50%.
Европа въведе редица мерки – „Евро 7“ – за намаляване на годишната такса от 70 000 преждевременни смъртни случаи в Европа от крайпътни емисии и ще струва 90-150 евро на автомобил според данни на Европейската комисия. В световен мащаб замърсители на въздуха като прахови частици (PM2,5) и азотни оксиди (NOx) са обвинявани за 6,7 милиона преждевременни смъртни случаи и повече от милион мъртвородени деца всяка година, както и за респираторни заболявания, деменция и психични заболявания.
Но по-рано този месец Volkswagen призова началото на схемата Euro 7 да бъде отложено, поради времето и разходите. Дирк Амеер, говорител на Volkswagen, каза, че предложението ще повиши цените и ще „доведе до по-ниски продажби, по-дълги периоди на задържане на по-стари превозни средства и забавено обновяване на автопарка [и] дори може да повлияе негативно на качеството на въздуха. Без промени, особено в графика на предложението за Евро 7, липсата на инженерно време ще доведе до значително производство и загуба на работни места в цяла Европа. Това ще засегне всички производствени обекти в Европа и всички класове превозни средства.“
Според T&E разходите за ограничаване на токсичните емисии от изпускателната тръба на компанията ще възлизат на максимум 5,7 милиарда евро през целия живот на регламента – или 37% от печалбата през 2022 г.
Анна Краинска, мениджър по емисиите от превозни средства и качеството на въздуха на T&E, каза: „Не се сърдим на производителите на автомобили за техните рекордни печалби, но твърденията, че не могат да си позволят евтини корекции на замърсяването, са просто корпоративна алчност. Автомобилната индустрия максимизира печалбите, като продава по-скъпи първокласни превозни средства, като в същото време се преструва, че правилата за замърсяване биха направили колите недостъпни. Законодателите на ЕС трябва да поставят общественото здраве пред заграбването на пари от индустрията.“
Въпреки че колективно са продали 25% по-малко автомобили в годините след 2019 г., Stellantis и BMW съответно удвоиха и утроиха своите маржове на печалба през тези години, тъй като преминаването от „обем към стойност“ в цялата индустрия към натискане на премиум превозни средства като SUV се наложи. В същото време бяха бракувани по-малки и по-популярни модели като Fiat Punto, VW Beetle и Citroen Picasso.
Средната цена на нов Mercedes сега е с 43% по-висока, отколкото през 2019 г., докато печалбата на компанията от 14,5 милиарда евро миналата година е с 600% повече от 2019 г., според проучването, което се основава на данни на компанията и терминала на Bloomberg.
Датският евродепутат социалист Кристел Шалдемозе каза пред Guardian: „От първия ден индустрията отхвърли по-строгите стандарти за замърсяване, твърдейки, че са твърде скъпи и ще изместят цената на достъпните автомобили. Сега знаем, че това не е така и че те вместо това слагат парите в джобовете на своите акционери за сметка на по-чист въздух.“
Въпреки това, говорител на Европейската асоциация на производителите на автомобили каза: „Въпреки че има минимални ползи за околната среда, предложението рискува да окаже ненужен финансов натиск върху потребителите и да отклони инвестициите от технологии с нулеви емисии. Според някои оценки на производителите средната потребителска цена на нов автомобил може да се увеличи с 2000 евро. Тази повишена цена се дължи главно на условията на тестовата рамка, включително умишлено и продължително шофиране при екстремни условия.“
The Guardian се обърна към автомобилните компании за коментар. Говорител на VW каза: „Volkswagen Group подкрепя амбициозните цели за климата и качеството на въздуха на германското правителство и Европейския съюз. Приветстваме ясната посока, поета от Европейската комисия с програмата Fit for 55 и целите на регламента за CO2.“
Еталонът Euro 7, който ще се прилага за около 100 милиона превозни средства преди забраната на ЕС за конвенционалните двигатели да влезе в сила през 2035 г., ще затегне тестовете за емисии на пътя и ще тества непрекъснато емисиите с бордови системи за мониторинг.
Предшественикът му „Евро 6“ датира от 2014 г., преди скандала „Дизелгейт“. Оттогава Volkswagen е изплатил 31 милиарда евро глоби и споразумения, след като е използвал „дефектни устройства“, за да измами тестовете за емисии за около 11 милиона коли между 2009 и 2015 г.