Архив

Citroën се стреми към по-достъпни електромобили с ë-C3

Citroën представи това, което наричат „първата достъпна европейска електрическа кола“. Със своите технически спецификации, пробег от 320 километра и цена от 23 300 евро, ë-C3 наистина ще постави стандарти – и трябва да стане още по-достъпен през 2025 г.

stellantis.com

Stellantis успя да изясни слуховете с първото изречение от съобщението за новия ë-C3, тъй като се казва, че новото поколение на C3 – и по този начин също ë-C3 – е разработено „за правилата в Европа“.

The new electric Citroen e-C3 SUV is unveiled during a presentation to the media in Meudon near Paris, France, October 17, 2023. REUTERS/Abdul Saboor

Citroen e-C3 SUV  Paris, France, October 17, 2023. REUTERS

Следователно това няма да бъде модел за внос от Индия, където вече се предлага електромобил със същото име. Напротив; ë-C3 е разработен за Европа и произведен тук, слизайки от производствената линия в Словакия.

Моделът може да стане много популярен в Европа, най-вече защото цената е достъпна и технологията не изостава от конкуренцията. Пробег от 320 километра според WLTP – в комбиниран цикъл, а не в чист градски цикъл – за 23 300 евро е доста нещо.

ë-C3 все още не е базиран на предстоящата платформа за малки автомобили SLTA Small, а на версия на гъвкавата глобална платформа „CMP Smart Car“ от Stellantis. Това обаче не е eCMP, познат от други модели, защото тази базова цена вероятно не би била възможна с него – всички модели eCMP започват с няколко хиляди евро над това.

Както може да се предположи от цената, ë-C3 използва LFP батерия. Тази батерия има енергийно съдържание от 44 кВтч в малката кола. Като се има предвид, че полезното нетно енергийно съдържание на Peugeot e-208 или Opel Corsa-e в първото поколение беше само с един киловатчас по-високо, това със сигурност не е лоша стойност.

imagesВ допълнение, ë-C3 може да се зарежда при пикова мощност до 100 кВт, а френската компания посочва, че процесът на зареждане от 20 до 80 процента SoC отнема около 26 минути. В сравнение с други модели в този ценови диапазон, като например Dacia Spring, Citroën предлага прилични стойности тук. Освен това има мрежова навигация чрез новото приложение „ë-ROUTES“, което трябва да съкрати времето за шофиране и да предостави данни на живо в мрежата за зареждане.

От страна на AC зареждането е възможно с 11 кВт. Зареждането от 20 до 80 процента трябва да отнеме 2:50 часа. Ако е възможно само еднофазно зареждане с до 7 кВт, се предполага, че отнема около четири часа. Citroën не уточнява пълното време за зареждане с променлив ток от 0 до 100 процента – но при 11 кВт и 44 кВтч грубото изчисление е лесно.

Задвижването се осигурява от електрическо задвижване с мощност 83 кВт, което отнема единадесет секунди, за да ускори от място до 100 км в час. ë-C3 е малко по-отдалечен от поведението на ускорение, което иначе е типично за електрическите автомобили, а максималната скорост е 135 км в час. Твърди се, че характеристиките на шофиране са достатъчни „за справяне с ежедневните пътувания и трафика, особено в градския и извънградския трафик“.

Въпреки цената си, ë-C3 не е предназначен да бъде икономичен модел. В прессъобщението френската компания набляга на типичния за марката комфорт при шофиране, който новият модел също трябва да предложи. Всички версии на C3 получават така нареченото окачване „Citroën Advanced Comfort“, което използва два прогресивни хидравлични амортисьора във връзка с амортисьора и пружината вместо механични ограничители – единият за етапа на компресия, другият за етапа на отскок. Предлага се и със седалки „Citroën Advanced Comfort“.

„Комфортът е ключова част от ДНК на Citroën. Това е много важно за нас, защото е много важно за нашите клиенти. Ето защо положихме изключителни усилия, за да превърнем изцяло новия ë-C3 в най-комфортния автомобил в сегмента B-хечове […],” казва Лорънс Хансен, директор „Продукт и стратегия”.

В сравнение с предшественика си, новият C3 е малко под два сантиметра по-дълъг (+19 милиметра) и само шест милиметра по-широк. Въпреки това, с 1,57 метра и каросерия, подобна на SUV, той е значително по-висок от преди. Това трябва да улесни влизането и излизането, но и да увеличи комфорта при шофиране през неравности, бордюри и дупки. Пътният просвет е 163 милиметра от 135 милиметра.

Вътре това трябва да осигури повече пространство навсякъде, като пространството за главите и лактите се увеличава значително. Багажното отделение също е с десет литра по-голямо от преди, с 310 литра. Просторът обаче не е най-ярката иновация на ë-C3. Citroën се отказа от класическото арматурно табло в новия модел. Вместо това за първи път се използва нов Citroën Head-Up дисплей, който проектира информация за автомобила върху лъскава черна зона между горния ръб на арматурното табло и долния ръб на предното стъкло.

citreon-e-c3-2024-vorstellung-01Компактният нов мултифункционален волан е по-малък и може да се регулира на височина и разстояние, което помага да държите Head-Up дисплея на Citroën видим по време на работа. В центъра има 10,25-инчов информационно-развлекателен сензорен екран, който може да се използва и с Apple CarPlay и Android Auto без завъртане. Citroën нарича интериора „C-Zen Lounge“.

За 23 300 евро, споменати в началото, има така нареченият модел „You“. Това идва стандартно с предни LED фарове, окачване Citroën Advanced Comfort, Active Safety Brake (система за аварийно спиране), нов Citroën Head Up Display, инфоразвлекателна система с интеграция на смартфон, електрически огледала, автоматични светлини, задни сензори за паркиране, круиз контрол, въздушен климатик и 6 въздушни възглавници.

Най-високата гама „Max“ добавя 17-цолови алуминиеви джанти с диамантено рязане, двуцветно покритие на боята с контрастен покрив, LED задни светлини, седалки Citroën Advanced Comfort, тонирани задни странични стъкла и задно стъкло, автоматичен климатроник, камера за заден ход, 10,25-инчов цветен сензорен екран с безжична връзка с Apple Carplay и Android Auto, 3D навигация, безжично зареждане, кожен волан и сгъваема в съотношение 60/40 задна седалка. Допълнителен „Зимен пакет“ предлага отопляемо предно стъкло, отопляеми предни седалки и отопляем волан.

С тези две версии ë-C3 ще пристигне при дилърите през пролетта на 2024 г. През 2025 г. ще последва версия, която ще предлага пробег от 200 километра – но ще бъде още по-евтина на 19 990 евро. Все още няма подробности за това.

Едно нещо е ясно: търсенето на достъпна електрическа кола е налице и VW ще отнеме малко повече времеCitroen_e-C3-AK-8342 с ID.2. Така че френската компания със сигурност се надява на успех в продажбите. „Нашата мисия е да изградим присъствието на Citroën в Европа до поне 5 процента дял от европейския пазар и добавянето в началото на 2024 г. на достъпния изцяло нов, изцяло електрически ë-C3 към нашето портфолио са ключови фактори за постигането на това пътна карта“, каза изпълнителният директор на Citroën Тиери Коскас. „Изцяло новият ë-C3 също играе важна роля в по-нататъшното укрепване на програмата за достъпна електрификация на Citroën, допълвайки пристигането на нашите нови модели ë-C4 и ë-C4X с разширена гама, както и уникалното решение за мобилност, което е Citroën Ami. ”