Архив

Анализът на Грийнпийс показва, че бумът на SUV унищожава прогреса в областта на климата

Въпреки обещанията им за климата, емисиите на CO2 на трите най-големи производители на автомобили в света – Toyota, Volkswagen и Hyundai-Kia – се повишиха значително. Greenpeace обяснява това с нарастващите продажби на SUV автомобили.

greenpeace.org

Грийнпийс цитира данни от индустриалния портал Marklines и Агенцията за опазване на околната среда наvolkswagen-tiguan-phev-2023-02-min-1400x933 САЩ (EPA). Бумът на SUV отменя напредъка в областта на климата, който компаниите постигнаха чрез прехода към електрически автомобили.

Една трета от увеличението на световното потребление на петрол през миналата година може да се дължи на нарастващото потребление на SUV. В анализа Грийнпийс също вижда трафика като основната причина за бавния спад на потреблението на петрол в Германия.

Изследването се публикува в навечерието на климатичната конференция в Дубай. „Автомобилни гиганти като Hyundai и Volkswagen обичат да се представят за „зелени“, но тенденцията всъщност сочи в обратната посока. Най-големите производители на автомобили в света бързат напред с производството на SUV, тласкайки планетата още повече към климатична катастрофа.

SUV-овете са с изключително голямо потребление на стомана и изискват повече енергия, за да работят, отколкото по-малките превозни средства“, казва Ерин Чой, активист на Грийнпийс за климата и енергията в Източна Азия. „Един от ключовите въпроси на климатичната среща COP28 е как постепенно да спрем петрола и другите изкопаеми горива възможно най-бързо. Междувременно световните автомобилни гиганти изглежда забравят своята отговорност за климата и продължават да увеличават търсенето на петрол, като преминават твърде бавно към електрически превозни средства и добавят повече SUV автомобили с двигател с вътрешно горене на пътя.“

Средно трите споменати компании са увеличили своите SUV продажби с повече от 150 процента през последните години. В случая с VW продажбите са се повишили с 270,5% от 2013 г. насам, според Грийнпийс. В случая с компанията от Волфсбург обаче трябва да се спомене, че тя беше доста колеблива да навлезе в бума на SUV – така че началната точка през 2013 г. вероятно беше малко по-малка. Оттогава обаче много традиционни модели на VW се присъединиха към SUV.

За VW Group Грийнпийс изчислява, че вече продадените SUV автомобили с вътрешно горене отделят 102 милиона тона CO2 годишно – почти 30 процента от приблизително 346 милиона тона CO2, емитирани от всички двигатели с вътрешно горене на VW по пътищата през 2022 г. За сравнение, електрическите автомобили, продавани от VW до 2022 г. включително, са спестили само около 5,6 милиона тона CO2. Въпреки това, общите емисии на всички VW, които покриха 346 милиона тона през 2022 г., са се увеличили с 36,8 милиона тона през последните пет години.

Едно е ясно: поради голямото си тегло и лошата аеродинамика, SUV-овете консумират повече енергия за задвижване от сравнимите не-SUV-ове. Следователно Грийнпийс е критична и към електрическите SUV. „Въпреки че електрическите SUV автомобили са неутрални по отношение на CO2 при работа, те консумират повече възобновяема енергия и изискват повече суровини и енергия за производство, отколкото по-малките електрически автомобили с аеродинамична форма“, се казва в прессъобщението.