Архив

Как основателят на BYD Уанг Чуанфу се превърна от сирак в милиардер

Строител на EV империя, която побеждава Tesla на Илон Мъск

Състоянието на основателя на BYD Уанг Чуанфу е около 15 милиарда долара.

Уанг Чуанфу израства като сирак в един от най-бедните региони на Китай.

Сега един от най-богатите хора в Китай, неговата компания BYD току-що изпревари Tesla в глобалните продажби на EV.

От спечелването на одобрението на Уорън Бъфет до спечелването на състезанието за електрически автомобили, ето историята на Чуанфу.

Това е приказка за съвременната епоха: сирак от един от най-бедните региони на Китай се издигна до милиардер, основателbyd1 на водещия световен производител на електрически автомобили.

Автомобилите на BYD вече се продават в повече от 60 страни и компанията току-що изхвърли Tesla от първото място като най-големият производител на електромобили в света, продавайки 42 000 коли повече от своя съперник в САЩ миналата година.

История на произхода

Роден през 1966 г. в земеделската провинция Анхуей в източен Китай, Чуанфу е отгледан от по-големите си братя и сестри, след като родителите му, и двамата производители на ориз, почиват.

Той получава стипендия за изучаване на химия в Central South University, известен тогава като Central South Industrial University, а по-късно получава магистърска степен по технология на батериите от Пекинския институт за общи изследвания на цветните метали, сега известен като GRINM Group.

След няколко години като правителствен изследовател Чуанфу се премества на юг в Шенжен, разрастващ се център за иновации благодарение на определянето му като специална икономическа зона.

Там 29-годишният Чуанфу и неговият братовчед основават компания за производство на батерии за мобилни телефони и я наричат BYD.

byd2Уанг Чуанфу каза в интервюта, че името не означава нищо по онова време. Оттогава придобива два подходящи прякора: „Изградете мечтите си“ и „Донесете вашите долари“.

Успех на батерията на мобилен телефон

В рамките на четири месеца те имаха офис сграда и фабрика благодарение на инжекция от 300 000 долара от братовчед му, съобщава The Wall Street Journal.

От самото начало BYD имаше ясна стратегия: подражаване на успешни продукти и поддържане на разходите възможно най-ниски.

Целта беше да се копират продукти, произведени от Toyota, Sanyo и Sony, но да бъдат по-евтини от техните японски доставчици.

Вместо скъпи машини, Уанг Чуанфу наема огромна работна сила на краткосрочни договори, което му позволява да избегне увеличенията на заплатите, според Journal.

До 2002 г. BYD доминира на пазара на акумулаторни батерии. Неговите клиенти включват Motorola, Nokia, Sony Ericsson и Samsung. Чуанфу също беше попаднал в китайския списък на богатите на Forbes.

На следващата година Уанг Чуанфу закупи фалиралия държавен автомобилен производител Tsinchuan Automobile и го преименува на BYD Auto.

Заедно с BYD electronics, която произвежда батерии и компоненти за слушалки, тези две дъщерни дружества съставляват основните операции на компанията.

През 2005 г. BYD пусна седан, наречен F3. Беше много по-евтино от Toyota Corolla, на която приличаше, и оглави класациитеbyd3 по продажби в Китай до края на десетилетието, съобщава Journal.

Подкрепата на Уорън Бъфет

В края на 2000-те години Уорън Бъфет се опитва да се възползва от нарастващото търсене на автомобили в Китай и по препоръка на партньора си Чарли Мънгер насочва вниманието си към BYD.

Позовавайки се на Чуанфу, Мънгер каза, че е казал на Бъфет: „Този човек е комбинация от Томас Едисън и Джак Уелч – нещо като Едисън в решаването на технически проблеми и нещо като Уелч в това, че прави това, което трябва да направи. Никога не съм виждал нещо подобно то.“

Съобщава се, че по време на обиколка на техните операции Уанг Чуанфу е отпил глътка течност за батерии, за да впечатли инвеститорите и да докаже колко чисти са батериите му, според Journal.

Не желаейки да се раздели с голяма част от компанията си обаче, той отхвърли първоначалната оферта на Berkshire Hathaway за закупуване на 25% от BYD.

Принципният подход на Чуанфу беше приет положително. През 2008 г. Berkshire Hathaway инвестира 232 милиона долара в BYD.

Одобрението привлече вниманието на инвеститорите по целия свят и ускори възхода на компанията.

BYD спечели 5,1 милиарда долара от стойността си, а Уанг Чуанфу оглави класацията на Forbes China за първи път през 2009 г.

Адаптивност и фокус

За разлика от високопоставени личности като Илон Мъск или Джак Ма, Чуанфу постоянно се пази от светлината на прожекторите, избягвайки нежелан контрол.

Уанг Чуанфу се среща с Арнолд Шварценегер, тогавашен губернатор на Калифорния, за да обяви новата си база в Ел Ей.

Уанг Чуанфу се среща с Арнолд Шварценегер, тогавашен губернатор на Калифорния, за да обяви новата си база в Ел Ей.

„Никога не става дума за подхранване на его. Мисля, че всички те сочат назад към превозните средства, те винаги сочат обратно към компанията“, каза Ту Ле, основател на Sino Auto Insights, консултантска фирма, пред Business Insider.

След лек спад в продажбите, BYD се върна на пътя.

Той спечели договори за обществен транспорт от китайските градове Шенжен и Хунан, както и сделки с Амстердам, Франкфурт и Лос Анджелис, според Bloomberg.

Сега BYD е най-големият производител в света на електрически автобуси с батерии с повече от 50 000 на пътя в световен мащаб и повече от 1000 превозни средства на пътя или в производство в САЩ. Има огромна фабрика в Ланкастър, Калифорния, която произвежда автобуси, както и други превозни средства като камиони и мотокари.

От 2009 г. автомобилният производител също се е възползвал от милиарди китайски субсидии и непряка помощ за подпомагане на нововъзникващи компании за електромобили.

Но това не означава, че постиженията на Chuanfu не се мерят с най-добрите предприемачи в света.

„Казвам, че той ще бъде много успешен във всяка страна, в която иска да създаде компания. Той не е по-малко амбициозен от Джеф Безос, Илон Мъск, Стив Джобс. Вижте резултатите“, каза Ту пред BI.

Чуанфу струва 14,8 милиарда долара според индекса на милиардерите на Bloomberg и е на 132-ро място в списъка.

Компанията контролира всяка част от своя производствен процес. Този подход се отплати по време на пандемията, когато BYD успя да избегне проблеми с веригата за доставки и все пак реализира печалба.

Чуанфу беше един от първите китайски бизнесмени, които започнаха да произвеждат маски по време на пандемията, според South China Morning Post, превръщайки се в най-големия производител в света в рамките на месеци.

Съперничеството на Tesla 

Изпълнителният директор на Tesla Мъск се засмя на колите на BYD в интервю за Bloomberg през 2011 г., като каза: „Не мисля, че имат страхотен продукт“.

След месеци на спекулации на анализатори, BYD взе короната на Tesla като най-големият производител на електрически автомобили в света, което означава, че Мъск вероятно вече не се смее.

По-рано тази година той отговори на стария клип, като каза: „Това беше преди много години. Техните коли са много конкурентни в наши дни.“

И докато BYD сега струва около 78 милиарда долара, това е само около една десета от пазарната стойност на Tesla.

След това BYD гледа към пазарите извън Китай с планове да построи първата си европейска фабрика в Унгария. Този ноември ръководителите заявиха, че искат 10% дял от глобалния пазар на електромобили, с изключение на САЩ и Европа, според Financial Times.

Това би наложило продажбите в чужбина да скочат от около 240 000 автомобила тази година до повече от 2 милиона.

Ту Ле добавя, че ако последните 10 години са нещо, BYD ще стане все по-доминираща сила: „Бих извадил този етикет, че съм автомобилна компания. Това е една от най-добре управляваните компании в света, точка .“