Архив

Китай може да използва електрическите си автомобили, за да атакува Запада

Западът се подготвя за вълна от произведени в Китай електрически автомобили – /AFP

Прочетено за Вас в британския The Telegraph

„Пекин може дистанционно да спира електрически автомобили, произведени в Китай по пътищата на Обединеното кралство“ звучи като нещо от антиутопични кошмари, но това е реалният свят през март 2024 г.

Депутатите бяха предупредени, че електромобилите могат да бъдат блокирани дистанционно, ако отношениятаtelegraph между Обединеното кралство и Китай се влошат значително.

Но това не трябва да е шок. Електрическите автомобили, въпреки всички похвали, които могат да получат от политици, които искат да изгорят зелените си акредитиви, се превърнаха в зловеща заплаха за Запада.

Помислете как миналата година бяха издадени предупреждения, че са открити китайски проследяващи устройства, вградени в електрониката на превозни средства на Даунинг стрийт. По това време сър Ричард Диърлав, бивш ръководител на MI6, предупреди, че китайските електромобили могат да се превърнат в „следващия Huawei“.

Всичко изглеждаше като нещо, което бихте очаквали да прочетете в трилър на Le Carre, актуализиран за дигиталната ера.

Ако тази история беше шпионски роман, устройството щеше да е поставено от дръзка къртица в правителствената система.

Но това е епохата на Интернет на нещата (IoT) и още едно доказателство какво може да се направи просто чрез насищане на вашата целева страна с продукти, които съдържат цифров троянски кон.

Сега това е характерното оръжие на китайската партийна държава – възможности за кибершпионаж в индустриален мащаб, въоръжени чрез нормална експортна търговия.

А това означава, че всички скоро можем да се окажем на огневата линия, а не само първите, които сме приели електрическата революция.

Китай е най-големият пазар на електрически превозни средства в света.

„Умната“ технология, която се разпространява бързо чрез смелия нов IoT, използва интерактивен компонент, наречен „клетъчен IoT модул“ или CIM.

Понастоящем те се използват във всички електрически превозни средства (EV), но също и в интелигентни измервателни уреди за енергия, някои камери, системи за високоговорители и отопление и дори звънци на врати.

Същността на CIMs е, че те събират различни типове данни, според вида на оборудването, в което са инсталирани. След това ги споделят с други части на свързана с интернет мрежа, от която на свой ред могат да получават данни.

Освен ако това не е изрично деактивирано, напр. чрез потребителска парола, CIM също са непрекъснато свързани с оригиналните си производители, които могат да ги използват за извършване на дистанционни ремонти и актуализации.

Така рискът от CIM става очевиден. Не само кибератаки, но и създателите на CIM могат да го използват, за да получат достъп до данните от устройството. Едно компрометирано устройство някъде в по-широката мрежа може също да се използва за кибератаки срещу други части на мрежата.

Единствената реална защита срещу този риск, в ежедневния IoT, е да се купува интелигентно оборудване от надеждни източници, които имат за цел да защитят сигурността.

През април 2023 г. Камарата на представителите на САЩ прие законопроект за защита на данните на посолството на САЩ от компрометиране от телекомуникационно оборудване, произхождащо от китайски компании, считани за „недоверени чуждестранни субекти“.

През последните пет години нарастващ брой западни правителства приемат, че Китай се стреми да източва данни от цели от държавен интерес, използвайки конвенционално оборудване, както и непрестанни потоци от сложни кибератаки.

Постепенно някои съюзници и партньори на САЩ започнаха да премахват подозрително оборудване от своите 4G и 5G структури в сложен и скъп опит да затворят стабилната врата.

Но към днешна дата се обръща много по-малко внимание на все по-вездесъщия CIM. Много правителства, с изключение на техните служби за сигурност, все още не знаят какво означава акронимът.

За всички нас – като се има предвид, че може би обмисляме да си купим евтин и модерен китайски електромобил, „устройство за контролиране на нашата топла вода и отопление у дома или множество други безобидно звучащи и полезни приложения – трябва да бъде вдигнато червено знаме.

Китай, както обикновено напред в тази игра на събиране на данни в индустриален мащаб чрез стелт, доставя повече от 60% от световния пазар за CIM. Има голям шанс някой от тях вече да седи в нашите домове или коли, потенциално достъпен от китайската държава – това, което правителството на Обединеното кралство евфемистично нарича „предизвикателство, определящо епохата към международния ред“.

Един моментен размисъл може да бъде полезен за разбиране на залога.

В демокрациите, където неприкосновеността на личния живот, гражданските свободи и свободата на словото се ценят, ако изобщо ни е грижа за неприкосновеността на личния живот, сме склонни да приемем, че има подходящо законодателство за защита на данните, което да ни защити. Западен производител на електромобили наскоро уволни служители, които са подслушвали гласови записи и изображения, извлечени дистанционно от електромобила на клиент. Но други производители на EV са по-малко скрупулни.

Китай има много хиляди анализатори на данни, използващи мощни суперкомпютърни алгоритми, за да се доберат до информация от чуждестранно разузнаване и друга използваема информация.

Нищо чудно, че екипът по сигурността на Даунинг стрийт е бил толкова раздразнен, когато колата е отказала враждебната си способност.

Можем да бъдем много сигурни, че няма да бъдат спестени време или усилия в най-високите ешелони на китайското разузнаване и служби за сигурност, за да проучат всяка йота от данни, събрани от превозно средство на Даунинг стрийт.

Това ниво на пробив в сигурността е потенциален фактор за промяна на играта във времена като сегашните, когато е жизненоважно да не оставяте охраната нито за секунда.

Освен уникално опасното разпространение на ядрени и други оръжия за масово унищожение, най-голямата заплаха, която представлява държавата на китайската комунистическа партия, е нейният капацитет да въоръжава данни.

Не само, че информацията, получена от безброй технически източници, покрива повечето конвенционални мирновременни изисквания за разузнаване и насочване, тя също така позволява на врага да събира изключително чувствителни военни тайни.

Читателите може би си спомнят, че чрез просто проследяване на американски превозни средства, видени във военни паркинги с течение на времето, беше възможно да се идентифицират строго секретни сайтове, където даден набор от тях също е бил забелязан. Такова знание би могло да даде възможност за враждебни ракетни удари с катастрофални последици.

Гражданските общества ще бъдат първите жертви на кибервойната, толкова потенциално разрушителна, че може напълно да парализира нормалното функциониране на държавата.

От времето на Сундзи китайските стратези се стремят да спечелят войната преди битката да започне.

Китай успя да си проправи път в повече елементи от критичната национална инфраструктура на Обединеното кралство, отколкото е удобно да се мисли.

Има и по-меки и лесни мишени, уви.

Както предупреди експерт от автомобилната индустрия неотдавна, освен ако не спрем наплива на китайски електрически автомобили, определящите епохата претенденти в Шанхай може буквално да натиснат няколко бутона и хиляди китайски електромобили по британските магистрали да ударят спирачките, причинявайки касапница и пълна парализа на пътната система.

Все още има време да се избегне това и правителството трябва да направи каквото е необходимо.