Архив

Бъдещите коли могат да се откажат от сензорните екрани и да върнат бутоните – всичко това в името на безопасността

Euro NCAP иска автомобилите да се върнат към превключватели, лостове и бутони

Вероятно най-влиятелната програма за оценка на безопасността на автомобилите в Европа обяви, че има за цел да „стимулира“ производителите да се въздържат от ключова функционалност на автомобила чрез сензорни екрани, с тежестта да се върнат обратно към физическите контроли.

Инфотейнмънт система Volkswagen

Инфотейнмънт система Volkswagen

Много шофьори изпитват недоволство от модерните превозни средства, тъй като последните тенденции в автомобилния дизайн доведоха до изтриване на почти всички физически контроли от интериора на автомобила, като дори важни функции сега са заровени дълбоко в менютата на сензорен дисплей.

Volkswagen, например, беше подложен на критики за своите информационно-развлекателни системи в гамата ID, като много собственици и рецензенти заявиха, че неговият UX е повече от разочароващ и в някои случаи разсейващ, тъй като намирането дори на най-простата функция се оказа труден процес.

Оттогава VW заяви, че се връща обратно към физическите бутони в бъдещите модели и актуализира своето предложение за инфоразвлечения в последните автомобили.

Според Auto Express, техническият директор на Euro NCAP (което означава Европейската програма за оценка на нови автомобили), Ричард Шрам, заявява: „Euro NCAP наистина ще стимулира OEM производителите да имат физически, лесни за използване и тактилни контроли на основни функции за шофиране като чистачки, предупредителни светлини и индикатори.“

Шрам продължи да разкрива, че протоколът за тестване ще се промени през 2026 г., където програмата за безопасност ще присъжда точки в своята категория „Безопасно шофиране“ за тези превозни средства, които имат „интуитивни, лесни за използване контроли на превозното средство“.

Tesla Euro NCAP

Tesla Euro NCAP

Въпреки че Euro NCAP няма правомощия да променя законодателството, той е един от най-широко признатите органи за безопасност и пълният рейтинг от пет звезди за безопасност е желан от повечето производители, тъй като помага за укрепване на доверието на купувача в представянето на автомобила в ситуация на катастрофа.

Въпреки това, сега очевидно се предприемат мерки срещу всяко използване на информационно-развлекателни системи, което отклонява погледа на водача от пътя отпред.

Матю Ейвъри, директор на стратегическото развитие в Euro NCAP, каза на Hagerty: „Прекаленото използване на сензорни екрани е проблем в цялата индустрия, като почти всеки производител на превозни средства премества ключовите контроли върху централните сензорни екрани, принуждавайки водачите да откъсват очи от пътя и да повдигат рискът от катастрофи при разсейване.“

Tesla, например, наскоро премахна традиционните индикатори (мигачи) на актуализациите на Model S и Model X, както и на новия Model 3, премествайки ги, за да принудят бутоните за обратна връзка на воланите.

Но някои потребители заявиха, че те са неудобни и неестествени за намиране, докато управлението им, когато колелото е в напълно заключено положение (при навигация в кръгово кръстовище, например) е много по-трудно, отколкото трябва.

Всъщност шофьорските училища в Норвегия са забранили използването на всеки модел на Tesla, който няма индикаторни дръжки точно по тази причина.

Euro NCAP е изключително влиятелна фигура в автомобилното пространство, като много от параметрите, които е въвела през годините, пряко влияят върху вида технологии за безопасност, които сега намираме в съвременните превозни средства.

Могат да бъдат досадни и натрапчиви много съвременни системи за безопасност, подобни на Lane Keep Assist, Lane Departure Warnings. Предупреждението за челен сблъсък и наблюдението на сънливостта на водача са признати от Euro NCAP, но също така могат да бъдат едни от най-досадните и разсейващи функции на модерен автомобил.

Асистентът за поддържане на лентата може да работи добре на идеално маркирана магистрала или аутобан, но може също така да се намеси физически, когато не е необходим на тесен селски път, например.