Бъдещите коли могат да се откажат от сензорните екрани и да върнат бутоните – всичко това в името на безопасността
Euro NCAP иска автомобилите да се върнат към превключватели, лостове и бутони
Вероятно най-влиятелната програма за оценка на безопасността на автомобилите в Европа обяви, че има за цел да „стимулира“ производителите да се въздържат от ключова функционалност на автомобила чрез сензорни екрани, с тежестта да се върнат обратно към физическите контроли.
Много шофьори изпитват недоволство от модерните превозни средства, тъй като последните тенденции в автомобилния дизайн доведоха до изтриване на почти всички физически контроли от интериора на автомобила, като дори важни функции сега са заровени дълбоко в менютата на сензорен дисплей.
Volkswagen, например, беше подложен на критики за своите информационно-развлекателни системи в гамата ID, като много собственици и рецензенти заявиха, че неговият UX е повече от разочароващ и в някои случаи разсейващ, тъй като намирането дори на най-простата функция се оказа труден процес.
Оттогава VW заяви, че се връща обратно към физическите бутони в бъдещите модели и актуализира своето предложение за инфоразвлечения в последните автомобили.
Според Auto Express, техническият директор на Euro NCAP (което означава Европейската програма за оценка на нови автомобили), Ричард Шрам, заявява: „Euro NCAP наистина ще стимулира OEM производителите да имат физически, лесни за използване и тактилни контроли на основни функции за шофиране като чистачки, предупредителни светлини и индикатори.“
Шрам продължи да разкрива, че протоколът за тестване ще се промени през 2026 г., където програмата за безопасност ще присъжда точки в своята категория „Безопасно шофиране“ за тези превозни средства, които имат „интуитивни, лесни за използване контроли на превозното средство“.
Въпреки че Euro NCAP няма правомощия да променя законодателството, той е един от най-широко признатите органи за безопасност и пълният рейтинг от пет звезди за безопасност е желан от повечето производители, тъй като помага за укрепване на доверието на купувача в представянето на автомобила в ситуация на катастрофа.
Въпреки това, сега очевидно се предприемат мерки срещу всяко използване на информационно-развлекателни системи, което отклонява погледа на водача от пътя отпред.
Матю Ейвъри, директор на стратегическото развитие в Euro NCAP, каза на Hagerty: „Прекаленото използване на сензорни екрани е проблем в цялата индустрия, като почти всеки производител на превозни средства премества ключовите контроли върху централните сензорни екрани, принуждавайки водачите да откъсват очи от пътя и да повдигат рискът от катастрофи при разсейване.“
Tesla, например, наскоро премахна традиционните индикатори (мигачи) на актуализациите на Model S и Model X, както и на новия Model 3, премествайки ги, за да принудят бутоните за обратна връзка на воланите.
Но някои потребители заявиха, че те са неудобни и неестествени за намиране, докато управлението им, когато колелото е в напълно заключено положение (при навигация в кръгово кръстовище, например) е много по-трудно, отколкото трябва.
Всъщност шофьорските училища в Норвегия са забранили използването на всеки модел на Tesla, който няма индикаторни дръжки точно по тази причина.
Euro NCAP е изключително влиятелна фигура в автомобилното пространство, като много от параметрите, които е въвела през годините, пряко влияят върху вида технологии за безопасност, които сега намираме в съвременните превозни средства.
Могат да бъдат досадни и натрапчиви много съвременни системи за безопасност, подобни на Lane Keep Assist, Lane Departure Warnings. Предупреждението за челен сблъсък и наблюдението на сънливостта на водача са признати от Euro NCAP, но също така могат да бъдат едни от най-досадните и разсейващи функции на модерен автомобил.
Асистентът за поддържане на лентата може да работи добре на идеално маркирана магистрала или аутобан, но може също така да се намеси физически, когато не е необходим на тесен селски път, например.