Електромобил от Китай за $10 000 идва в Европа
Китайският производител BYD Co., миналия месец обяви плановете си да представи своя хечбек Seagull на цена под $10 000 в Европа през следващата година
© Фото /Bloomberg
(Bloomberg) – Евтините електрически превозни средства от Китай вече навлизат в Европа, подбивайки една от
най-големите индустрии в региона. BYD Co., която изпревари Tesla Inc. миналата година и стана най-големият световен производител на електромобили, е на път да повиши залозите.
Китайският производител миналия месец обяви плановете си да представи своя хечбек Seagull на цена под $10 000 в Европа през следващата година, предлагащ функции като круиз контрол и безжично зареждане на телефона, които обикновено се срещат при много по-скъпи автомобили.
Дори след тарифите и модификациите, за да отговарят на европейските стандарти, ръководителите на BYD обещаха да продадат Seagull за по-малко от €20 000 ($21 500).
Това ще струва с хиляди под електрическите автомобили, на които Stellantis NV, Renault SA и други разчитат, за да им помогнат да преодолеят енергийния преход. Пристигането му засилва натиска върху европейските автомобилни производители за господство в ерата на двигателите с вътрешно горене. Разследване на конкуренцията в Брюксел едва ли ще премахне заплахата.
„Разглеждаме много внимателно този модел и други, идващи от китайски производители на електромобили“, каза Мартин Сандър, ръководител на европейския бизнес за електромобили на Ford Motor Co. „Разбира се, ние сме нервни, когато на пазара идва нова конкуренция.“
Seagull спечели аплодисменти за качеството на изработката, дизайна и технологиите, които BYD е вложил в цената. Това не е еднократно: компанията планира да представи по-висок клас EV от 25 000 евро дори преди градската кола, каза европейският управляващ директор Майкъл Шу на индустриално събитие в Лондон този месец. Плановете на BYD за два завода в региона ще му помогнат да притъпи ефектите от митата на Европейския съюз, които имат за цел да забавят пътя му.
Моделът вече се справя добре извън азиатската си база. В Мексико, където колата е наречена Dolphin Mini, шофьорите се тълпят да купят колата от 358 800 песо ($19 780) от представянето й през февруари, въпреки инфраструктурата за зареждане, която все още е в начален стадий.
Мексико „не е страхотно за нас, но в крайна сметка открихме голямо търсене, много топлина за това“, каза изпълнителният вицепрезидент на BYD Стела Ли на събитие миналата седмица в столицата, представяйки plug-in хибриден пикап за мексиканския пазар.
BYD е в авангарда на китайските производители на автомобили, които все повече се насочват към износа, след като поеха контрола над вътрешния си пазар. Главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск предупреди през януари, че те „до голяма степен ще унищожат“ повечето други производители на автомобили, ако не бъдат издигнати търговски бариери.
Докато президентът Джо Байдън премина към почти четирикратно увеличение на американските мита върху китайските електромобили, като по същество затръшна вратата за краткосрочен внос, митата са по-сложни за Европа. Това е така, защото производителите на автомобили в региона са по-зависими от китайския пазар, отколкото техните колеги в САЩ, което ги прави уязвими на ответни мерки от Пекин. А планът на Европа за постепенно спиране на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене ще изисква по-евтини автомобили, за да се насърчи приемането на масовия пазар.
ЕС започна разследване на китайската EV индустрия и е близо до решение за повишаване на бариерите, но ръководители и експерти в индустрията отблъснаха това.
„Тарифите не трябва да се използват, за да предпазят нашите водещи производители от значима конкуренция“, каза Юлия Полисканова, старши директор за превозни средства и веригите за доставка на електронна мобилност в лобистката група Transport & Environment. „Това, което има значение в допълнение към целите за климата, които са критични, е всъщност да има местни работни места и декарбонизацията да не води до деиндустриализация.“
Основана през 1995 г., BYD започва с производството на батерии, преди да се разшири в автомобилите през 2003 г. Стартира продажбите на леки автомобили в Европа преди три години с ярко представяне както на автомобилните изложения в Париж, така и в Мюнхен. Засега бившата британска марка MG Motor е водеща, след като прекара години, за да възстанови своята дилърска мрежа и клиентска база след придобиването през 2007 г. от Shanghai Automotive Industry Corp. Сега тя има втория най-продаван EV в Обединеното кралство с китайското производство MG4, зад Model Y на Tesla.
Настоящите европейски производители на автомобили обмислят необичайни стъпки за справяне с предизвикателството, включително нови съюзи. Renault открито търси партньори, за да намали разходите за платформа за малки автомобили, докато Stellantis ще започне продажби през септември на автомобили, произведени чрез съвместното предприятие с китайската Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd.
„Нямаме намерение да позволим тази ценова група да се отвори за нашите китайски конкуренти“, каза миналата седмица главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес относно предстоящия European Seagull, отхвърляйки призивите за тарифи. „Не смятаме, че протекционизмът ще ни даде дългосрочен изход от тази конкуренция.“
Таварес отдавна набляга на бързи действия, за да се противопостави на нарастващата конкуренция. Сделката с Leapmotor, сключена през октомври, предлага на собствениците на Jeep и Peugeot достъп до ценовите предимства на Китай и напредналата EV технология, за която САЩ и ЕС казаха, че се възползват от несправедлива правителствена помощ. Докато общият дял на китайските марки на електрическия пазар в Европа беше около 7% миналата година, Transport & Environment прогнозира, че те могат да достигнат 11% тази година и 20% през 2027 г.
Съдейки по рецензиите, настоящите автомобилни производители в Европа и САЩ са прави да приемат Seagull сериозно. Caresoft Global, инженерна фирма от Мичиган, която разглобява превозни средства, за да оцени качеството и производствените техники, се задълбочи върху Seagull, за да оцени спестяващите пари детайли в конструкцията му.
„Всеки в индустрията трябва да говори сериозно за тази кола, защото е доста превозно средство“, каза президентът на Caresoft Тери Войховски във видео, публикувано в InsideEVs.
Още истории като тази можете да намерите на bloomberg.com
©2024 Bloomberg L.P.