Архив

Нови преговори между ЕС и Китай за тарифите за електромобили

По време на пътуване до Китай германският министър на икономиката Робърт Хабек постигна напредък в търговския спор за допълнителни тарифи за електромобили. Китайското правителство и ЕС искат да започнат интензивни преговори, подхранвайки надеждите за краткосрочно решение.

bnnbloomberg.ca, politico.eu, gov.cn, csis.org

24.06.2024 г. – 10:16 ч.

Двете страни са се съгласили да започнат консултации. Според Улоф Гил, говорител на Европейската комисия,b2d8f697-6ead-4f1c-af44-527f4e353bc1 еврокомисарят по търговията Валдис Домбровскис и китайският министър на търговията Уан Вентао проведоха първия си „откровен и конструктивен“ разговор в събота. След този обмен китайското министерство на търговията потвърди, че тези консултации са били договорени.

Това беше предшествано от тридневно пътуване до Китай на германския министър на икономиката и вицеканцлер Робърт Хабек (Зелените), който се срещна с Ван Уентао. Хабек искаше да успокои напрежението в задаващия се търговски спор. „Човек трябва да бъде много внимателен сега, това е първа стъпка и ще са необходими още много“, каза Хабек пред репортери в Шанхай след обявяването на преговорите между ЕС и Китай. „Но поне това е първа стъпка, която не беше възможна преди. Ето защо тази вечер е добра вечер, ако искаме да се опитаме да поддържаме равни условия и да избегнем тарифна война.“

Германският министър разговаря и с ръководителя на китайския орган по планиране Джън Шанджие в Китай. Впоследствие той подчерта, че Китай ще направи всичко, за да предотврати митата. Уанг Вентао беше цитиран в официалното изявление на неговата организация, като каза, че Китай е готов да вземе предвид законните опасения и на двете страни, за да избегне ескалация на търговски конфликти.

Въпреки това ЕС подчерта, че „всеки договорен резултат от неговото разследване трябва да бъде ефективен за справяне с вредоносното субсидиране“. Точно тези субсидии в Китай бяха официалната цел на антисубсидийното разследване на ЕС от самото начало: благодарение на предимствата, произтичащи от силните държавни субсидии в Китай, производителите ще могат да предлагат своите превозни средства по-евтино в световен мащаб.

ЕС заплашва със специални мита до 38,1 на сто

7fb824dca88a50af495ce36d202f3f0f-413147243По време на пътуването си до Китай Хабек подчерта, че в случая с ЕС това са съзнателно специални, а не наказателни мита. За разлика от САЩ, където новото 100-процентно мито за внос на китайски електромобили има за цел да не допуска производителите на автомобили, ЕС иска само да елиминира изкривяването на конкуренцията със значителните субсидии в Китай.

В средата на юни ЕС представи резултатите от разследването и обяви, че ще наложи специални мита върху електромобилите, внасяни от Китай от 4 юли (в допълнение към съществуващите десет процента вносно мито), ако не бъде постигнато споразумение. Бяха определени различни тарифи в зависимост от производителя (и установеното ниво на субсидиране). Според разследването на ЕС BYD е получило най-ниските субсидии и ще бъде обект на специално мито от 17,4 процента (т.е. общо 27,4 процента). Политиците в Брюксел виждат най-голямото изкривяване на пазара в SAIC: базираният в Шанхай производител на автомобили е засегнат от специално мито от 38,1 процента. Производителите, които не са участвали в разследването, също ще бъдат подложени на специално мито от 38,1 процента.

Има нова цифра за размера на субсидиите, които Пекин е предоставил на местните производители на електрически автомобили: Центърът за стратегически и международни изследвания (CSIS) изчислява в анализ, че китайското правителство е инвестирало най-малко 230,8 милиарда долара в разработването на електрически автомобили автомобилната индустрия от 2009 г. В допълнение към стимулите за покупка (които са изтекли в Китай), това също така взема предвид освобождаването от данък върху продажбите, финансирането на инфраструктурата, финансирането на научните изследвания и държавните поръчки за електрически превозни средства. С нарастващия брой единици, освобождаването от десет процента данък върху продажбите представлява най-големият елемент на подкрепа.

В таблица, публикувана от CSIS, развитието на субсидиите във времето е особено впечатляващо: между 2018 г. и 2028 г. максималната субсидия на година е била 17,4 милиарда долара; с по-ниските единични продажби по това време, размерът на субсидията съответства на до 25,4 процента от общата стойност на продажбите. През 2021 г. субсидията вече е била 30,1 милиарда долара, а през 2022 и 2023 г. е била малко над 45 милиарда долара.

Тъй като в същото време обемът на продажбите се е увеличил значително, процентът на субсидията е паднал до 11,4 процента. Казано по друг начин, според данните на CSIS, всеки електромобил, продаден от китайски производител през 2018 г., е бил субсидиран от държавата с 13 860 долара, в сравнение с 4 588 долара през 2023 г.

Тези цифри обаче трябва да се третират предпазливо, тъй като проучването се основава на няколко предположения. Например CSIS приема, че 25 процента от продадените електрически превозни средства не отговарят на условията за субсидии. Освен това изследователите допускат, че субсидиите, предоставени от съответните местни власти през 2023 г., възлизат на 15 процента от подкрепата, предоставена от централното правителство в Пекин, за да назовем само два примера.